Brev til jordmor:)

Linenni

Flørter med forumet
Har dere skrevet brev til jordmor med tanker/ønsker ved fødsel?:)

Sitter med penn og papir nå, men føler det blir rotete og mye unødvendig mellom linjene..

Har dere skrevet punktvis, og i så fall, hvilke punkter har dere brukt?:)

Trenger litt rådgivning, føler jeg;)

Sent from my iPhone using BV Forum

jeg har ikke skrevet brev og skal heller ikke gjøre det..tar ting som det kommer sånn som jeg gjorde sist:)
Men sikkert veldig greit med sånne brev der man skriver ønsker og forventninger:)

jeg har ikke skrevet brev og skal heller ikke gjøre det..tar ting som det kommer sånn som jeg gjorde sist:)
Men sikkert veldig greit med sånne brev der man skriver ønsker og forventninger:)
Hadde ikke tenkt så mye på det, men var hos jordmor i dag, og hun anbefalte å skrive et brev, fordi jeg har ganske klare ønsker, samtidig som jeg selvfølgelig tar alt litt som det kommer, jeg har jo ikke gjort dette før, så vet jo ikke hva jeg går til uansett;)

Men kanskje lettere å leve et brev sammen med resten av papirene fremfor å begynne å forklare midt oppi alt, tenker jeg:)

Jeg har skrevet sånn brev, og har delt det opp i små avsnitt. Skrevet korte og lettleste setninger. Prøvd å være konkret, men ikke skrevet stikkord. :-P
Valgte å skrive brev denne gangen (gjorde ikke det sist) fordi jeg har en vanskelig barndom som jeg har valgt å bearbeide nå (ved hjelp av psykolog) etter at jeg fikk storebror. Så jeg har skrevet i korte trekk hva jeg har opplevd. Skrevet hva jeg ønsker av smertelindring, og litt om forrige og dette svangerskapet, samt forrige fødsel. Opplevelsene rundt...
Ble litt rotete svar dette, men håper du skjønner litt hva jeg mener. :-P
Skal også skrive på litt om mine tanker rundt amming siden det ikke fungerte særlig bra sist gang. Har glemt å skrive om det...

Veldig smart å skrive.
Du vet aldri hva slags fødsel du får.

Jeg klarte nesten ikke å snakke med noen under min fødsel , og skulle ønske jeg hadde skrevet et fødebrev.
Hadde mer enn nok med meg selv og kontrollere smertene.

Jeg ville satt opp et viktig punkt hvertfall:

-Ønsker for smertelindring

Ja har skrevet et selv. Betryggende om noe skulle gå galt/ eller om jeg glemmer enkelte "ønsker"'

Sent from my SPH-L710 using BV Forum mobile app

Jeg har skrevet en liste med punkter. Har vell egentlig skrevet opp alt jeg ønsker av smertelindring, fødestilling og ønske om å føde i vann. Som første gangs så tenker jeg at det er litt viktig å gjøre dette så jeg ikke får panikk angst av at ingen hører på meg eller at jeg ikke klarer å utrykke meg pga smerter.
Vet det er laget flere tråder om fødebrev i mai forumet;)

Jeg skrev og er glad for det :)
Skrev at jeg ikke ønsket masse unødvendige folk inne hos meg med at dette er et undervisningssykehus. Nå er det lenge siden min mor fødte, men på hennes første fødsel hadde hun sagt ja til at studenter kunne få se, og plutselig sto det 20 studenter langs veggen og tittet opp mellom bena hennes. Tviler på at de gjør slikt nå til dags, men alikevel så vil jeg ikke ta risken :P
Så skrev jeg at jeg syntes det var viktig å få epidural for bekkenet mitt, så dermed så var de flinke med å passe på at jeg fikk og tok hensyn til bekkenet :)
Skrev litt forskjellig der, bl.a. at barnefar ville klippe navlestrengen, noe som han hadde fått hvis det ikke var for at jeg måtte ta keisersnitt.
Jeg synes det er greit å skrive, men vær forberedt på at ikke alt blir alltid som planlagt ;)

Hei - sniker meg litt inn her fra juni gruppa jeg.

Hjalp ei venninne som snakker engelsk med å notere noen punkter til "fødselsbrevet" - og hu fikk et ark fra legen med noen Spm som jeg syns er fint å tenke på når man skriver fødselsbrevet :)

Kanskje dette kan hjelpe dere :)

1. Hvordan ønsker du at din fødsel skal bli?

2. Har du andre fødselsopplevelse som du ønsker å formidle til oss?

3. Hva kan jordmor gjøre for at du kan få en bedre fødselsopplevelse?

4. Hva trenger du/dere for å føle deg/dere trygge og ivaretatt?

5. Er det noe du og din ledsager har gjort for å forberede dere til fødselen?

6. Hvilke ønsker og tanker har du iforhold til smertelindring?

7. Er det noe jordmor bør vite om deg eller dere?

Sniker!

Jm skreiv det for meg. Hun ville at absolutt ALLE som hadde med meg å gjøre skulle vite hvordan ting var, så dette brevet ble skrevet en god stund før termin. Og den ble lagt inn på min journal og som pop-up på navnet mitt.
Men der var det mest om ting som hva som Evt skulle skje dersom ting ikke gikk greit, eller jeg ikke hadde kontroll, store smerter osv.. Ingen små detaljer. Det viktigste for meg var at jeg bestemte.. Om jeg ombestemte meg midt i fødselen, så fikk jeg KS. Men dette av noe spesielle grunner i forrige fødsler. :)

Ja, jeg har skrevet det. Må huske på å skrive det ut!

Hadde begynt, og da vi var på samtalekveld på ABC fikk vi et ark med 5 spørsmål til hjelp. Synes det er veldig greit, for vi har egentlig ikke snakket så mye om hva jeg tenker om fødselen på kontrollene

Jeg skrev et fødebrev som jeg tok med på føden. Jeg er en person som må ha kontroll på hva som foregår, ellers blir jeg veldig stressa. Jeg skrev punktvis om ønsker om smertelindring, et kort avsnitt om sykdommen min, og hvordan jeg reagerer på smerte og stress. Fødebrevet kom aldri opp av veska...

Jeg var helt ødelagt av ryggsmerter under riene, og klarte ikke å formidle noe, men samtidig så var de klare på hva de anbefalte meg fra første stund. Jeg ønsket smertelindring med akupunktur i badekar, med mulig vannfødsel, men ingen kar var ledige, så ble en glodvarm dusj med kjæresten sittende bak og masserte ryggen.
Så ble jeg anbefalt epidural, det sto som "siste utvei" i fødebrevet, men jeg er sååå glad de foreslo det. Jeg ante ikke at ryggen skulle bli så ødelagt av smerter...

Det eneste som egentlig ble fulgt fra listen, var at jeg ønsket å få vite alt som skjedde, om det så var noe uforutsett som sjedde. Jeg ville ikke se unnvikende blikk eller hvisking, det ville stresset meg masse. Så jeg fikk vite alt jeg spurt om underveis, og det hjalp meg mye.

Back
Topp