Brev fra Riksen

Sarah

Elsker forumet
Vi skal inn på samtale allerede 7.april. Det er jo ikke lenge til i det heltatt. Søknad godkjent for IVF.. Guri som jeg gleder meg. Samtidig som dette er skremmende-spennende.

Første samtale er med sykepleier og vi kommer til å være 3-4par samtidig. Er det vanlig? Dette har jeg litt noia for mtp at det bare er dere søte nydelige jentene som vet hva vi sliter/styrer med.. tenk om det er noen kjente.. grøss og gru..

Så er det legetime noen timer etterpå.

Forstod det slik at mannen skal levere ny sædprøve den dagen, også skal jeg ta nye prøver på mensdag 3, om alt er i rute er 7.april mensdag 3. Håper jeg kan ta den da og at de analyserer den raskt slik at vi kan starte spraying da i april. Det hadde vært drømmen. Hva tror dere? Guriland dette er så spennende......

JIPPI!!!!!!!

det hørtes veldig rart ut spørr du meg.....[8|] hadde det vært meg ville eg ha ringt forå spørre om koffor det......

det kan jo ikke være en skikkelig samtale det der, for på en forsamtale snakker jo man om "DITT\DERES" problem,man blander jo ikke inn andre da. så dere vil nok få en samtale til.

men så kjekt at den er godkjent då,HÆÆÆÆRLIG[:D]

Det er jo knall bra, det er jo ikke lenge til. [:)]

Vi hører også til Risksen. Så når vi var inne til samtale første gang, var det sammen med 2 andre par. Fikk masse informasjon av sykepleier, også ble vi vist rundt. Måtte vente noen timer før vi skulle inn til legen.
Stemmer at samboer må levere sædprøve den dagen. Og jeg måtte ta Ul. Fikk beskjed om å ringe inn neste mens.

Nå er det over ett år siden, men husker ikke at jeg tok nye prøver ved 3 mensdag. [8|]

Ja, jeg også stusset på dette. Men, det er sikkert generell info om IVF og fremgangen og alt det som gjelder "alle" da. For timen vi har med legen noen timer senere er bare for oss 2...

Men, det er vel litt brudd på taushetsplikten vel?? Jeg jobber i helsesektoren og tror ikke jeg ville valgt en slik løsning for mine brukere... En skal selv få velge om en vil "stå frem" eller ei... Eller er det bare jeg som er sær da??

ORIGINAL: * Bobbo *

Vi hører også til Risksen. Så når vi var inne til samtale første gang, var det sammen med 2 andre par. Fikk masse informasjon av sykepleier, også ble vi vist rundt. Måtte vente noen timer før vi skulle inn til legen.
Stemmer at samboer må levere sædprøve den dagen. Og jeg måtte ta Ul. Fikk beskjed om å ringe inn neste mens.

Nå er det over ett år siden, men husker ikke at jeg tok nye prøver ved 3 mensdag. [8|]

Måtte du ta UL? Det stod det ikke noe om i papiret.. Jaja, det er bare å sjekke sier jeg; så lenge vi får startet opp raskt =) Jeg kommer til å høre med legen om å starte opp samme pp da jeg enten nettopp har fått eller skal ha mens.. Det hadde vært så ålright å fått 1.IVF forsøk i mai..

ORIGINAL: Sarah

ORIGINAL: * Bobbo *

Måtte du ta UL? Det stod det ikke noe om i papiret.. Jaja, det er bare å sjekke sier jeg; så lenge vi får startet opp raskt =) Jeg kommer til å høre med legen om å starte opp samme pp da jeg enten nettopp har fått eller skal ha mens.. Det hadde vært så ålright å fått 1.IVF forsøk i mai..

Sto heller ingenting i papirene våre om Ul, så jeg ble litt overrasket. [8|]
Infomøte med sykepleier er kun info, de sier ingeting om dere som enkel personer. Men litt kjiipt hvis en skulle møte på noen, særlig når ingen vet.

Ja, jeg også stusset på dette. Men, det er sikkert generell info om IVF og fremgangen og alt det som gjelder "alle" da. For timen vi har med legen noen timer senere er bare for oss 2...

Men, det er vel litt brudd på taushetsplikten vel?? Jeg jobber i helsesektoren og tror ikke jeg ville valgt en slik løsning for mine brukere... En skal selv få velge om en vil "stå frem" eller ei... Eller er det bare jeg som er sær da??

helt enig der. vet ikke om eg ville ha gått på den samtalen for å være helt ærlig[8|]

De har hvist litt ulik praksis på de ulike plassene, i Porsgrunn så er det ikke felles samtale, men da er vi først hos legen og da blir det oftest tatt ultralyd og utspørring om seksvaner og slikt støff de gjerne vil hvite. Etterpå dersom vi skal starte opp snart med IVF eller lignendes så blir det samtale med en av sykesøstrene med generell informasjon hvordan kroppen funker og hvordan vi skal bruke medisinene og bruk av sprøyter eller puregon penn. Og så får man respet  med seg på det man trenger i første omgang.

7 april er jo ikke lenge til, lykke til med opplæringen.

ORIGINAL: Apple

Dette er helt vanlig praksis ved Rikshospitalet etter hva jeg har forstått, og også i vår innkallelse til forsamtale (som vi aldri fikk gått på), sto det om samme opplegg. Personlig hadde jeg ikke noe problem med det, men jeg kan forstå at du synes det er litt ubehagelig. Men for det første kommer det sikkert kun til å dreie seg om generelle ting ved behandlingen, ikke noe om dere personlig. Og for det andre, hvis dere er redde for å møte kjente, kan dere være sikker på at de andre parene heller ikke har lyst til å møte kjente der. Så hvis dere skulle ha truffet kjente (noe dere helt sikkert ikke gjør siden antall par som behandles på Riksen er stort og det dekker et stort geografisk område!), så er nok diskresjonen gjensidig. Dere er jo i så fall i samme båt. [;)]

7. april er slettes ikke lenge til, dette kommer til å gå strake veien! [:)]

Sign denne [:)] Vi var 4 par vi. Og om dette er nytt for deg, så vil jeg bare informere deg om at det er innvendig UL de tar. Ikke noe å engste seg for, men greit å vite på forhånd [;)]

Tusen takk for mange gode svar og god informasjon. Jeg skal være åpen for å dra på forsamtalen [:D], også skal jeg være beredt på innvendig UL[;)]. Med andre ord, generelt veldig positiv. For dette betyr jo bare at vi er i gang med IVF og større sannsynlighet for at vi skal få en spire som klorer seg fast [:)]

Måtte forresten flire litt da, de anbefaler bruk av kondom/pessar fremover da, for å forsikre oss om at det ikke blir spontan graviditet, spes når man begynner med medisinene gr risiko for flerlinger... Men, for en som har prøvd i 33pp så virker det litt fjernt å skulle begynne med prevansjon igjen.. Hihi.. så akkuratt der kommer vi nok ikke til å følge anbefalningen. [8D]

Tusen takk for mange gode svar og god informasjon. Jeg skal være åpen for å dra på forsamtalen [:D], også skal jeg være beredt på innvendig UL[;)]. Med andre ord, generelt veldig positiv. For dette betyr jo bare at vi er i gang med IVF og større sannsynlighet for at vi skal få en spire som klorer seg fast [:)]

Måtte forresten flire litt da, de anbefaler bruk av kondom/pessar fremover da, for å forsikre oss om at det ikke blir spontan graviditet, spes når man begynner med medisinene gr risiko for flerlinger... Men, for en som har prøvd i 33pp så virker det litt fjernt å skulle begynne med prevansjon igjen.. Hihi.. så akkuratt der kommer vi nok ikke til å følge anbefalningen. [8D]

Jeg må bare si at jeg prøver så godt jeg kan jeg nå før min neste IVF, og tror neppe det blir 3 alikevel, men 2 hadde jo vært flott da. Dette fikk ikke vi høre noe om i Porsgrunn, ialefall ikke jeg. Men jeg hvet at det er en "bivirkning"

Hi hi...Vi har bare hatt gode erfaring med Riksen så jeg er nødt til å anbefale de på det sterkeste!!!Det er bare hyggelige sykepleier,leger og t.o.m lab ansatte der[:D]...Det gikk også overraskende rask med hele prosessen der til tross for at vi kom inn nært sommerferie og de er stengt for eggutakk i 3 uker i juli.Vi var på forsamtalen i April,begynte med spray i slutten av Juni, sprøyter i begynnelsen av August,satt inn et egg 12 August og i dag venter jeg en gutt når som helst[;)]
Ikke bekymre deg for forsamtalen,selv om det er 2 andre par der men de tar veldig hensyn til alle.Også går du til legen for en privat samtale mens mannen levere sædprøver.Men det er bare hvis han har pavisst dårlig kvalitet eller kuantitet på testen før som at de kan være sikkert om det skal bli ICSI eller vanlig IVF på dere. Svare på prøven få dere med en gang så da vet dere helt sikkert hva det blir.
Hvis du har flere spørsmål om prosessen på Riksen må du sende meg en pm...Svarer så godt jeg kan..Jeg føler meg heldig som fikk kom inn ditt[:D]

Oh ja...ditt privat samtale med legen blir det innvendig ul og hun/han skal også bestemmer hvor store doser av medisiner din kropp kommer til å trenger i forhold til vekta di.

Back
Topp