Brekt lilletå? Erfaringer?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Jeg har altså prøvd å google, men fant ikke egentlig noe, bare folk som har diskutert på forum, så jeg prøver jeg også. :p

Jeg jobber som stuepike på hotell.
For to dager siden trillet jeg en av de store vognene som vi får levert sengetøy på fra renseriet, og fikk den selvsagt på foten. Det gjør jeg nesten hver gang jeg drar disse vognene, for de er store, tunge, og umulige å styre, og du må bruke muskler for å dra dem og så er de nærere enn man tror. Det er bestandig dritvondt, samme smerte som når du knaller foten i trappa og kun knerter et par tær, men det går jo over. Denne gangen traff jeg på utsiden av foten, så lilletåa fikk støyten. Jeg ventet til smerten gikk over, men da jeg skulle gå igjen ilte det til i tåa. Hver gang jeg tråkket ned kom smerten tilbake.
Jeg haltet bare, og gjør jo ikke mye nytte for meg som stuepike når jeg ikke kan gå, så jeg haltet rett over torget til legekontoret. Legen mente det ikke var brudd, bare at jeg hadde slått meg veldig, og tapet tåa godt fast, og sa at det uansett ville vært det de gjorde dersom den var brukket. Ok, greit nok. Men hun mente at jeg ville være i god stand igjen til å jobbe på lørdag og søndag (jeg hadde fritt på fredag).

Nå er det slik at jeg er nesten ikke hoven, og tåa ser helt normal ut. Jeg er litt blå på undersiden, men ellers kan jeg faktisk bevege den også (jeg har visst unormal god kontroll over lilletærne mine). Når jeg ligger i ro i sofaen er den ikke vond i det hele tatt, så det blir jo da slik at jeg pleier å teste om det enda gjør vondt hvis jeg går normalt el, har jo ikke lyst til å "late" som om jeg er syk hvis tåa faktisk funker, og har jo dårlig samvittighet, og da kommer smertene bestandig tilbake. Hvis jeg glemmer meg litt eller treffer litt feil når jeg går, så blir det så sykt vondt at jeg får lyst til å gråte, og klarer ikke å gå eller noe da. Og sånn jeg føler det så sitter smerten i BEINET, ikke i huden. Når det skjer så klarer jeg ikke å røre meg. Jeg har prøvd å klemme litt, og jeg tror at et eventuelt brudd befinner seg utenfor det siste leddet. Nå har ikke jeg hatt noe beinbrudd siden jeg gikk i barnehagen, men slik smerten er så tror jeg at den er brukket.

Så det jeg lurer litt på er om dere som har erfaring med dette syns det høres ut som den kan være brukket? Jeg har snakket med legevakten i dag, og siden dette ikke er noe akutt som kan gjøres noe med uansett skal jeg ringe fastlegen på mandag og bli undersøkt igjen da, og eventuelt få en sykemelding da.

Er det forresten noen som vet hvordan dette med sykemelding fungerer? Jeg har kontrakt på at jeg skal jobbe gjennomsnittlig 21 timer i uka, men vi har jo vaktliste så det varierer jo. Jeg er ansatt på sommerbasis, og skal fortsette som ekstrahjelp en og annen gang resten av året. Kommer jeg til å få utbetalt noe for at jeg ikke kan jobbe? Og jeg må vel skrive skademelding, sa legen min, siden dette skjedde på jobb. Aner ikke hvordan noe slikt funker, jeg.

siden du kan bevege på tåa så e der liten sjanss for at d e brudd, men et rønken bilde vil jo visa om d e brudd! ta på en støttetape og ta på den en god sandal som isje vil klemme på eller rundt tåa så ska en fungere nokså greit me gåing og hiv innpå noe smertestillende når d banke som verst me smerte :) lykke t å håpe du finne ut av d :) og god bedring me tånå di!

jeg "knuste" lilletåa mi i syden for halvannen mnd siden. Tok det opp med legen, som ikke ville ta røntgen.
Hun anbefalte stive sko (som Nike shoxene jeg hadde på). Jeg passet på å gå forsiktig og tok det med ro, men jeg har kontorjobb.
Det med skademelding vet jeg ikke

jeg har brukket tåa ørten ganger(danset før) sist gang var for to uker siden da en Ford fiesta parkerte på den :) den kan godt være brukket utifra det du beskriver, (mange ganger man kan bevege på en knekt lilletå) eller så kan den ha fått en brist. Uansett er dette mest sansynlighet noe de ikke tar røntgen av. Noen ganger er oprasjon nødvendig, men da skal tåa være såpass på tur at ned står i en rar stilling. Eneste du kan gjøre er å teipe den fast. Det gjør de hos legen uansett om det er brist eller brudd. Bruk harde sko og skill gjerne lilletåa og nabotåa med litt bomull. Ang skademelding og sånn vet jeg ikke. Ta det opp med sjef og lege. Som sagt, lurt å prøve sko med litt "motstand" på jobb og ellers gå barfot. God bedring! Det er IKKE godt, det vet jeg

pianøtt skrev:
 siden du kan bevege på tåa så e der liten sjanss for at d e brudd, men et rønken bilde vil jo visa om d e brudd! ta på en støttetape og ta på den en god sandal som isje vil klemme på eller rundt tåa så ska en fungere nokså greit me gåing og hiv innpå noe smertestillende når d banke som verst me smerte :) lykke t å håpe du finne ut av d :) og god bedring me tånå di!

Uff, her er ikke sandal vær her, og de eneste sandalene jeg har er sånne som går mellom stortåa og den andre, sånne man ikke kan ha sokker inni. :S Og sko generelt gjør smertene verre når jeg går.
Venter på at sambo skal komme hjem med skikkelig tape, så jeg kan tape den på plass igjen, for tapen løsnet jo i går formiddag, og jeg klarte ikke å fikse med den tynne plaster-tapen jeg hadde hjemme, tåa ble bare bøyd og det gjorde det værre.

Takk for det iallefall. Får bruke helga til å holde tåa i ro i stedet for å "sjekke" hele tiden om det fremdeles gjør vondt, og så se på mandag, evt. ringe legen. Tenker hun kommer til å himle med øynene over at jeg kommer tilbake og gneller, men jeg har ikke hatt vondt på den måten før, kjenner jo at det ikke sitter i huden eller musklene liksom. Ikke at man har så mye muskler i lilletåa da. :D
Får ta en tur til til legen og være litt bastant, dersom jeg enda har veldig vondt da.

MalinDalin skrev:
jeg har brukket tåa ørten ganger(danset før) sist gang var for to uker siden da en Ford fiesta parkerte på den :) den kan godt være brukket utifra det du beskriver, (mange ganger man kan bevege på en knekt lilletå) eller så kan den ha fått en brist. Uansett er dette mest sansynlighet noe de ikke tar røntgen av. Noen ganger er oprasjon nødvendig, men da skal tåa være såpass på tur at ned står i en rar stilling. Eneste du kan gjøre er å teipe den fast. Det gjør de hos legen uansett om det er brist eller brudd. Bruk harde sko og skill gjerne lilletåa og nabotåa med litt bomull. Ang skademelding og sånn vet jeg ikke. Ta det opp med sjef og lege. Som sagt, lurt å prøve sko med litt "motstand" på jobb og ellers gå barfot. God bedring! Det er IKKE godt, det vet jeg

Jeg har ikke så mye utvalg i sko eller råd til å kjøpe nytt, jeg har brukt løpeskoene mine fra puma. På en normal arbeidsdag uten overtid står jeg 7,5 timer, og det er konstant gåing og bøying og opp og ned, så jeg trenger sko som har god demping. Jeg har brukt bare vanlige tøysko og sånt når jeg har jobbet som stuepike tidligere, og da har hele sommeren vært ødelagt av at jeg ligger flat på sofaen når jeg kommer hjem og nesten ikke kan gå pga. smerter under beina, så jeg merker en utrolig forbedring i år når jeg har disse skoene. Å bytte til noe som ikke demper er ikke et alternativ. Men tro du meg, jeg skal passe på beina mine for disse vognene heretter. :S

Hvis vi kan si at jeg har et pent lite brudd, vet du hvor lang tid jeg kan regne med før jeg kan gå normalt uten at det er vondt?

ja det skal skrives skadeskjema på jobb... dere har vel en hms-ansvarlig der og evt. avviksskjema du kan fylle ut? Hør med din nærmeste overordnede... :)  Det der høres ut som en sak det burde blitt tatt tak i hvis det er fare for tærne dine på jobb :) god bedring...

ca 2-3 uker :)

Back
Topp