Breivik er strafferettslig tilregnelig

Kleo79

Gift med forumet
Ifølge den nye rapporten. Nå blir det spennende å se hvordan dette vil påvirke rettsprosessen. Det kommer også til å bli en hel haug diskusjon igjen da denne rapporten jo er basert på innhentet informasjon samt observasjoner, mens den andre hovedsaklig er basert på samtaler og observasjoner. Og vil dette svekke påvirkningen psykiatrien har på ulike rettsprosesser?

Skrudde akkurat på pressekonferansen, så har ikke fått med meg så mye enda...
Det jeg tenker er vel egentlig at det er rart at man kan komme til to så forskjellige konklusjoner, bare avhengig av hvem som vurderer saken. Det vil vel aldri være en fasit i sånne tilfeller, men det er jo likevel skremmende å tenke på hvor mye som faktisk avhenger av den konklusjonen der, ifht.rettsprosessen...

Klart han er tilregnelig.
Synes det gikk litt vell fort i svingene da de sa han var utilregnelig. Man kan være temmleig "sjuk" i hode sitt og være tilregnelig. Godt at han ikke sa seg selv utilregnelig for det gjør jo de fleste som gjør noe jævelig. Håper virkelig han får ei straff som merkes.

Breivik selv fant vel ut at skulle han bli vurdert tilregnelig så måtte han og bli litt mer åpen enn det han var i starten mot de to andre. Mener jeg husker han hadde uttalt selv at han ville bli mer sammarbidsvillig?

LillianneLie skrev:
Det jeg tenker er vel egentlig at det er rart at man kan komme til to så forskjellige konklusjoner, bare avhengig av hvem som vurderer saken. Det vil vel aldri være en fasit i sånne tilfeller, men det er jo likevel skremmende å tenke på hvor mye som faktisk avhenger av den konklusjonen der, ifht.rettsprosessen...

Jeg syns også det er det merkeligste. Spesielt at den nye rapporten visstnok sier at Breivik er psykisk frisk, mens den forrige mente han var både psykotisk og paranoid schizofren. De siste er ikke tilstander som bare forsvinner av seg selv. Og selv om det ikke er en entydig fasit, så er psykiatrien veldig ofte enig med seg selv.

*Prinsessa skrev:
Synes det gikk litt vell fort i svingene da de sa han var utilregnelig. Man kan være temmleig "sjuk" i hode sitt og være tilregnelig. Godt at han ikke sa seg selv utilregnelig for det gjør jo de fleste som gjør noe jævelig. Håper virkelig han får ei straff som merkes.

En straff som merkes vil han få uansett. Han vil sperres inne et eller annet sted. Og fengsel i Norge er ikke fattigmannskår med sprinkelsenger og et hull i gulvet. Det er ikke så ulikt fra en lukket psykiatrisk institusjon.

De som har vært der nå har jo tilbragt mange flere timer med han en hva de som skulle først. Og tror det er derfor det har blitt som det har blitt. Og slik som han har planlagt ting så har han hvist helt klart i hode hva han planla og det han gjorde når han utførte det han gjorde. Han må ha vært timelig tilregnelig av å planlagt såpass mange år før han gjorde det han gjorde

bondekone skrev:
De som har vært der nå har jo tilbragt mange flere timer med han en hva de som skulle først. Og tror det er derfor det har blitt som det har blitt. Og slik som han har planlagt ting så har han hvist helt klart i hode hva han planla og det han gjorde når han utførte det han gjorde. Han må ha vært timelig tilregnelig av å planlagt såpass mange år før han gjorde det han gjorde

"Tilregnelig" er ikke det samme som evne til å planlegge over lengre tid altså...

Jeg lurer veldig på hvilke konsekvenser dette vil kunne få for hvordan saker om utilregnelighet behandles i rettssystemet. Jeg tror ikke det vil få så mange konsekvenser for denne aktuelle saken, jeg tror at han uansett vil bli skjermet fra samfunnet for godt, på en institusjon eller i et fengsel.

bondekone skrev:

De har ikke brukt mye mer tid sammen med ABB. De har brukt 37 timer, de forrige sakkyndige 36 timer. 

Jeg tror de to psykiaterne som leverte rapporten i dag har jobbet på en helt annen måte enn de forrige, og dette har gitt utslag på utfallet.

*Nyperose* skrev:
Breivik selv fant vel ut at skulle han bli vurdert tilregnelig så måtte han og bli litt mer åpen enn det han var i starten mot de to andre. Mener jeg husker han hadde uttalt selv at han ville bli mer sammarbidsvillig?

Mine tanker også...
Uansett, om han er tilregnelig eller ikke, har kommer til å bli holdt inne, og sånn rent praktisk så har det ingen ting å si for oss.
Jeg trodde man automatisk var utilregnelig dersom man var paranoid schizofren, men er vel ikke sånn da. Kommer vel an på graden og. Han fikk jo til en del som krever sitt. Han var ikke psyksisk invalid liksom.

Kleo79 skrev:

LillianneLie skrev:

Jeg syns også det er det merkeligste. Spesielt at den nye rapporten visstnok sier at Breivik er psykisk frisk, mens den forrige mente han var både psykotisk og paranoid schizofren. De siste er ikke tilstander som bare forsvinner av seg selv. Og selv om det ikke er en entydig fasit, så er psykiatrien veldig ofte enig med seg selv.

Mener de i den nye rapporten at han ikke er paranoid schizofren og?

Kleo79 skrev:

*Prinsessa skrev:

En straff som merkes vil han få uansett. Han vil sperres inne et eller annet sted. Og fengsel i Norge er ikke fattigmannskår med sprinkelsenger og et hull i gulvet. Det er ikke så ulikt fra en lukket psykiatrisk institusjon.

Greia med fengsel er heller ikke at man skal lide, det skal være en arena for forbedring, mener jeg.
Ingen som blir behandla som dritt av samfunnet får lyst til å skjerpe seg og bli venn med samfunnet igjen.
(Ikke at Breivik er aktuell der likevel, men alle skal behandles rettferdig og noenlunde likt)
Straffen er frihetsberøvelsen, det er straff nok det, men kanskje vanskelig å skjønne før man har prøvd det.

Tøsa! skrev:

Kleo79 skrev:

LillianneLie skrev:

Mener de i den nye rapporten at han ikke er paranoid schizofren og?

Jepp.

Punkt 1 : «Observanden var ikke psykotisk, bevisstløs eller psykisk utviklingshemmet i høy grad på tiden for de påklagede handlingene».

Punkt 2 : «Observanden har ikke en alvorlig psykisk lidelse med betydelig svekket evne til realistisk vurdering av sitt forhold til omverdenen, og han handlet ikke under bevissthetsforstyrrelse på tiden for de påklagede hendelsene».

Punkt 3: «Observanden var ikke psykotisk på tiden for undersøkelsene».

Punkt 4: «Mandatets punkt 7 utgår da de sakkyndige har konkludert negativt med henhold til tilstander som omfattes av straffeloven § 44».

Punkt 5: «De sakkyndige konkluderer med at det er høy risiko for gjentatte voldelige handlinger».

-----------------------------
Nå er det ikke automatisk slik at man bruker denne nye rapporten når man skal avgjøre hva slags straff han får. De må ta hensyn til begge rapportene, se hvor de største uenighetene mellom de to er og ta en avgjørelse utifra det. 

edit: "de" som i retten.

I dag er vi alle rettspsykiatere!

©Smartass skrev:
I dag er vi alle rettspsykiatere!

Vi har litt av et kompetansenivå her på BV når det står på som verst!

Kleo79 skrev:

*Prinsessa skrev:

Litt kjipt på mange måter at de har det godt i fengsel i norge, hvor man får en seng, god mat, kaker, utdannelse, tv, de kan få kjøpe seg klær osv osv. Men et fengsel er også et rehabeliteringssted. De skal ut i smafunnet igjen og da hadde det nok ikke blitt noe bedre om de hadde sittet i et fangehull i oransje drakter å fått tørt brød og vann. Likevell kjipt å tenke på at han har det litt for "bra".

Æsj, skummelt å tenke på at helt friske mennesker kan gjøre sånne ting bare for moroskyld.... :/

¤Woolfmother¤ skrev:
Æsj, skummelt å tenke på at helt friske mennesker kan gjøre sånne ting bare for moroskyld.... :/

Å gjøre det for moro skyld blir vel litt å ta i.

Han gjorde det vel fordi han følte at han måtte. Etter hva han har uttalt så var det den verste dagen i hans liv, men han mener at det var hans plikt å gjøre det han gjorde.

(uten at jeg skal ha på meg at jeg forsvarer han på noen som helst måte)

FancyPants skrev:

¤Woolfmother¤ skrev:

Å gjøre det for moro skyld blir vel litt å ta i.

Han gjorde det vel fordi han følte at han måtte. Etter hva han har uttalt så var det den verste dagen i hans liv, men han mener at det var hans plikt å gjøre det han gjorde.

(uten at jeg skal ha på meg at jeg forsvarer han på noen som helst måte)

Det er jo det som er det syke ved hele... Men jeg er ikke psykiater da, så jeg har absolutt ingen kompetase til å uttale meg.
Hitler mente jo det samme, og der diskuteres det jo at han var utilregnelig, men at alle hans undestotter var tilregnlige og kraftig påvirket av hans paranoide syn på jødene.

Back
Topp