Brødskiver

Nessy87

Andre møte med forumet
Til sere som har startet med brødmat [emoji506] Noen som vil ta bilde av hvor store biter de ga første gang den lille fikk smake? Hvordan introduserte dere brødskiven?
Jeg kunne tenkt meg å gitt litt brødskiver til lunsj, men aner ikke hvordan jeg skal starte med det [emoji85]
 
Til sere som har startet med brødmat [emoji506] Noen som vil ta bilde av hvor store biter de ga første gang den lille fikk smake? Hvordan introduserte dere brødskiven?
Jeg kunne tenkt meg å gitt litt brødskiver til lunsj, men aner ikke hvordan jeg skal starte med det [emoji85]

Dette lurer jeg og på! [emoji4] Og hvilket brød man bør begynne med? [emoji4]
 
Dette lurer jeg og på! [emoji4] Og hvilket brød man bør begynne med? [emoji4]

Samme her. Vil gjerne starte, men veldig usikker på typen brød.
På helsestasjonen så anbefalte de leverpostei som pålegg i førsteomgang.
Alt om ikke faller av er vel greit å starte med tenker jeg :hilarious:
 
Vi baker brød selv (slumper, bruker vann, gjær, hvetemel, litt grovere mel, 5kornsblanding, müsli og litt havregryn, tror det er det vi bruker). Brødskivene blir ca på str med ei skive fra kjøpebrød, så da skjærer jeg av skorpene og dele skiva i fire avlange deler. Så prøver han å spise selv. Mye havner på gulvet og endel i munnen :p
 
Vi har havrebrød fra rema:) små biter som en lillefingernegl kanskje?
 
Vi baker brød selv (slumper, bruker vann, gjær, hvetemel, litt grovere mel, 5kornsblanding, müsli og litt havregryn, tror det er det vi bruker). Brødskivene blir ca på str med ei skive fra kjøpebrød, så da skjærer jeg av skorpene og dele skiva i fire avlange deler. Så prøver han å spise selv. Mye havner på gulvet og endel i munnen :p
Forstår jeg riktig at du gir staver? Var de sånn du introduserte brød for første gang? og hvor gammel var lille da? Beklager mange spørsmål[emoji85]
 
Forstår jeg riktig at du gir staver? Var de sånn du introduserte brød for første gang? og hvor gammel var lille da? Beklager mange spørsmål[emoji85]
Ja, staver :) de første gangene hadde jeg han på fanget (hadde glemt spisestolen hos min søster), så da matet jeg ham med små biter :) han er snart 7mnd og vi begynte vel med brød da han var 6,5mnd, tror jeg :) spør ivei :D
 
Vi har nettopp begynt med brød, og gir det samme brødet som vi bruker. Som oftest er det brød fra rema. Gir som Anne i staver, men hun er glad i å spise selv også da:) er 6,5 mnd:)
 
Testet nettopp middagsmat med riskorn nå. :nailbiting:
Det ble mye oppkastlyder og nektet å spise etter et par forsøk.
Blir spennende å se om brød får samme reaksjon... :wideyed:
 
Gis i staver uten skorpe her også. Leverpostei liker han ikke enda(prøver) så går i skinkeost.
 
Last edited:
Har alltid gitt i staver så kan de spise selv. Mesteparten går på gulvet, men de elsker å prøve selv. Har aldri «fått lov» å mate dem noe annet enn grøt [emoji1] Leverpostei er favoritt. Men kan prøve med most banan, most avokado, makrell i tomat, smør, smoothie osv på også. Vi gir annen mat i staver også. Eple, biff, kokt gulrot, agurk osv...
Kan være lurt å riste skiva litt først så den er lettere å holde for de små hendene. Nå gir jeg stort sett bare skorpa siden den holder litt lenger.

IMG_1103.jpgIMG_1102.jpg
 
Gir du makrell i tomat fra boks eller tube? Var redd for at det ble for sterkt med tanke på Tomatpurren:nailbiting:
Jeg har gitt fra de små boksene (porsjon pakkene), kjøpt de pga det bare har vært frøkna som har spist det og den er ikke god hvis den står til dagen etter :p jeg burde begynne å spise det igjen snart, da kan vi heller kjøpe de store boksene :happy:
 
Har alltid gitt i staver så kan de spise selv. Mesteparten går på gulvet, men de elsker å prøve selv. Har aldri «fått lov» å mate dem noe annet enn grøt [emoji1] Leverpostei er favoritt. Men kan prøve med most banan, most avokado, makrell i tomat, smør, smoothie osv på også. Vi gir annen mat i staver også. Eple, biff, kokt gulrot, agurk osv...
Kan være lurt å riste skiva litt først så den er lettere å holde for de små hendene. Nå gir jeg stort sett bare skorpa siden den holder litt lenger.
Jøss! Når begynte du med dette? Hadde du noe introduksjon før de store stavene på bilde?

Jeg prøvde meg på riskorn str biter i dag og det gikk fint. Ga lille også en skorpe å gnage på. Han ble helt i hundre, men så plutselig satt han med en stor bit i munnen og jeg fikk hetta og pirket den ut [emoji85] Han har ikke fått tenner enda og kan ikke tygge. #hysteriskmamma
 
Last edited:
Har alltid gitt i staver så kan de spise selv. Mesteparten går på gulvet, men de elsker å prøve selv. Har aldri «fått lov» å mate dem noe annet enn grøt [emoji1] Leverpostei er favoritt. Men kan prøve med most banan, most avokado, makrell i tomat, smør, smoothie osv på også. Vi gir annen mat i staver også. Eple, biff, kokt gulrot, agurk osv...
Kan være lurt å riste skiva litt først så den er lettere å holde for de små hendene. Nå gir jeg stort sett bare skorpa siden den holder litt lenger.

Vis vedlegget 266100Vis vedlegget 266102
Har de fått tenner? Jeg var så mye tøffere med storebroren, men han hadde tenner når vi begynte så tror det er derfor:/ samtidig syns jeg det å kunne gi mat i staver er genialt, det blir faktisk matro da;)
 
Jøss! Når begynte du med dette? Hadde du noe introduksjon før de store stavene på bilde?

Jeg prøvde meg på riskorn str biter i dag og det gikk fint. Ga lille også en skorpe å gnage på. Han ble helt i hundre, men så plutselig satt han med en stor bit i munnen og jeg fikk hetta og pirket den ut [emoji85] Han har ikke fått tenner enda og kan ikke tygge. #hysteriskmamma

På bildet er de ca 7 mnd og hadde nettopp fått tripp trapp stol. Vi startet nok da. Ingen annen introduksjon [emoji1] her må de lære seg å spise selv [emoji85] Neida. Men de elsker faktisk å prøve selv og vi får ikke lov å putte noe rett inn i munnen. De skal holde i hånda selv.
Min ene har 4 tenner og hun andre har ingen tenner. De får store biter i munnen stadig vekk og har brekt seg noen ganger. Men de får som regel spytta ut helt selv om de føler biten var for stor. Det er en del av det å lære. Sitter selvfølgelig ALLTID ved siden av og følger med, men de får prøve selv. Vi driver med BLW da, der babyene skal lære smak, konsistens, form og farge på mat gjennom lek. Det spiller altså ingen rolle hvor mye de spiser egentlig [emoji5] viktigste er at de koser seg og får prøve i fred uten press og stress.
 
Har de fått tenner? Jeg var så mye tøffere med storebroren, men han hadde tenner når vi begynte så tror det er derfor:/ samtidig syns jeg det å kunne gi mat i staver er genialt, det blir faktisk matro da;)

Frøkna på øverste bildet har 4 tenner og merker jo at det er en fordel. Men hun andre (tannløse) får også glede av smakene, og brød klarer hun å suge eller bite av litt med gommene. I dag fikk de kylling og det er veldig greit å spise selv. Men biff er nok favoritten [emoji1] der kan de suge ut kjøttsaftene.
Du har helt rett! Blir matro. Vi spiser og de koser seg. Så får de grøt før de legger seg med skje siden de blir jo ikke mette på det lille de klarer å spise selv. De blir fortsatt ammet også.
 
Frøkna på øverste bildet har 4 tenner og merker jo at det er en fordel. Men hun andre (tannløse) får også glede av smakene, og brød klarer hun å suge eller bite av litt med gommene. I dag fikk de kylling og det er veldig greit å spise selv. Men biff er nok favoritten [emoji1] der kan de suge ut kjøttsaftene.
Du har helt rett! Blir matro. Vi spiser og de koser seg. Så får de grøt før de legger seg med skje siden de blir jo ikke mette på det lille de klarer å spise selv. De blir fortsatt ammet også.
Ja, brød får frøkna her også. Og kokte grønnsaker og lignende. Men biff hadde jeg ikke turt enda. Husker med storebroren fikk han eple, pære og lignende i staver som han satt og gnagde på, det utgår på frøkna. Prøvde med litt skorpe på brødskiva idag og det vart bare kaos med brekninger, spytta ut maten og styra:/ så får vel prøve oss mer fram når tennene kommer:)
 
Back
Topp