brødskive vs grøt

1980

Elsker forumet
Jeg lurer på om noen vet hvor mye brød som tilsvarer en porsjon grøt? Lurer på å gå ned til et grøtmåltid og gi brød istedet. Er sånn styr å få i henne grøten mens hun gliser bredt når hun ser brødskiva..

Dytt, lurer eg og på [:)]

Idag fikk ho brød til frokost istede for grøt, 1 skiva + halv banan. Trur det metta godt og lenge :) Pleier å få 1 porsjon grøt, men var tom idag tidlig :p

Jesper er mett når han spiser litt over en brødskive. Jeg legger to skiver oppå hverandre og deler den i fire, da spiser han mellom 2 og 3 av de fire. Og han er også mett når han spiser en drøy porsjon grøt. Så tipper kanskje en porsjon grøt tilsvarer en skive?

Snuppa får også to brødskiver lagt oppå hverandre, og spiser som regel ca. 3/4 av den, en sjelden gang hele [:)]

1 skive a 40 gram brød med 2/3 sammalt mel (rimelig grovt brød) gir ca 96 kcal (det blir jo 1 skive med skorper da, regner ikke med at de fleste barn spiser skorper nå, så da må man veie opp 40 gram brød uten, kan fort bli 2 skiver det....)
15 gram leverpostei som regnes som en porson gir ca 40 kcal
Så la oss si at det gir 140 kcal.

Nå har jeg gått ut fra nestle sine grøter type 8 mnd.
1 porsjon grøt etter annvisning på pakken etter type, gir 160 kcal

Så brødmåltiden kommer jo litt ann på typen brød og mengden/type pålegg.

Hva som metter mest og lengst ? Aner ikke.

Her får jr. grøt til frokost og kvelds/middag og skiver til lunsj.
Det går ca dobble posjoner grøt til et måltid og hvertfall 2 skiver uten skorper til et måltid.

ORIGINAL: Babbs

1 skive a 40 gram brød med 2/3 sammalt mel (rimelig grovt brød) gir ca 96 kcal (det blir jo 1 skive med skorper da, regner ikke med at de fleste barn spiser skorper nå, så da må man veie opp 40 gram brød uten, kan fort bli 2 skiver det....)
15 gram leverpostei som regnes som en porson gir ca 40 kcal
Så la oss si at det gir 140 kcal.

Nå har jeg gått ut fra nestle sine grøter type 8 mnd.
1 porsjon grøt etter annvisning på pakken etter type, gir 160 kcal

Så brødmåltiden kommer jo litt ann på typen brød og mengden/type pålegg.

Hva som metter mest og lengst ? Aner ikke.

Her får jr. grøt til frokost og kvelds/middag og skiver til lunsj.
Det går ca dobble posjoner grøt til et måltid og hvertfall 2 skiver uten skorper til et måltid.

Takk for hjelpen! Er ikke helt inne på disse kcal greiene [:D]   Men veldig grovt brød kan vel bli litt hardt til magen til de små? Ser ikke for meg å fore henne med Ingers rugbrød..  Mellomgrovt hjemmebakt må vel holde, men for at det skal mette like mye som grøten bør de altså spise et par skiver uten skorpe hvis jeg forstår det rett. HS mente at grøten var mer mettende. Kanskje slenge inn et lite mellommåltid evt?!

Kan hun ikke bare spise til hun er mett da? Og hvis hun blir sulten i mellomtiden, så gi henne noe å gnage på? :) Og de klarer fint å spise skorper selv når de er vant til brødskiva:) Her skjærer jeg de ikke bort lenger.

jeg gir 1 skive til Frokost og 1 skive til lunsj, middag kl 1500 og kveldsgrøten kl 17-19 :)

ORIGINAL: MariSafari

Kan hun ikke bare spise til hun er mett da? Og hvis hun blir sulten i mellomtiden, så gi henne noe å gnage på? :) Og de klarer fint å spise skorper selv når de er vant til brødskiva:) Her skjærer jeg de ikke bort lenger.

andrea klarer skorpe bedre enn brød[8D] skorpa kan hun liksom gnage på, mens brødet bare smuler seg opp[:D]

Jeg gir begge deler. Hun spiser brødskive selv mens jeg mater henne med grøt [8D] Så en liten porsjon med grøt og 1 brødskive går ned til frokost. 

Back
Topp