Brødskive og div om mat

Mammahjertet

Elsker forumet
Hvor mye brødskive spiser de små i et måltid? Og hvor lag tid bruker de på det?
Her har jeg akkurat begynt med brødskive, og på ca 20-30 min får jeg i henne max en halv skive og da er hun lei så jeg går over til grøt eller mme. Det klebrer seg mye i ganen, vil dette bli bedre når hun lærer seg å spise brød? og isåfall hvor lang tid vil det ta?

Hvordan gir dere brød? Og hvor store biter gir dere?
Jeg gir det med gaffel og prøver å skjære av så små biter som mulig som ikke er bare smuler. Er jo livredd for at hun skal sette det i halsen og kveles eller noe.

Når jeg ser på denne brosjyren: http://www.matportalen.no/artikler/article2336.ece/BINARY/Mat+for+spedbarn er det satt opp et forslag til måltider for barn fra 6-12 måneder, dette forslaget har 6 måltid i døgnet, jenta mi får bare 4 måltid, grøt/brødskive til frokost, mme til lunsj og middag og grøt + mme til kvelds, hun virker fornøyd og det er sjeldent hun spiser opp alt vi lager til, bør jeg gi henne mat oftere og heller mindre mengder?
 
Eg kan tenke meg at han bruker 20 min på ei skive.
Til frukost lager eg tre skiver, to til meg og ei til han. Den til han deler eg opp (ca 1x0,5/1cm) og "putter" den i munnen hans med fingrane mine. Synest det er koselig å ete saman med han, og greit at han blir vant til det :)
Ang kor ofte du bør gje veit eg ikkje... Her får han mat 4 ganger og vil alltid ha meir når det er tomt. Men så lenge ho virker fornøyd og vekta er fin så er det vel fint tenker eg :)
 
Jenta vår spiser en brødskive på alt mellom 20-45 min. Gjør som ovenfor, putter en bit i munnen hennes med fingrene mine:) de var mye mindre i starten, bitene altså, så ble dem litt større etterhvert som jeg merket hun lærte seg å spise det, nå er dem vel på str med en normalstor terning ca. Hun drikker 150-170ml i 06.00/07.00 pluss en halv porsjon grøt, hun er ikke storspist om morran. I 9 tiden sovner hun på flaska, alt mellom 60-150 ml, så spiser hun en brødskiver til lunsj i 11-12 tiden pluss vann, alt fra 30 til 100 ml. Så et halvt Til et helt middagsglass i 14-15 tiden pluss vann eller mme, alt ettersom. Så grøt og melk i 18.00 tiden, så god natt :) om hun er sulten mellom måltidene på dagen gir vi mer grøt eller annen type mellommåltid. hun våkner som regel et par ganger og drikker før vi står opp neste dag og samme runde på nytt. Drikker vel ca 500 ml og oppover på et døgn, pluss væsken i maten. tror nok ikke man skal stresse med å se på alle disse menyforslagene osv, det kommer jo så an på hvor store måltider de spiser ift hvor ofte liksom, alt etter som. Så lenge de legger på seg og er fornøyd :) jenta vår er et matvrak deluxe som spiser alt vi gir henne pluss at hun har gode lår og bollekinn:) veier vel 9 kg nå og er 70 cm
 
Jenta vår spiser en brødskive på alt mellom 20-45 min. Gjør som ovenfor, putter en bit i munnen hennes med fingrene mine:) de var mye mindre i starten, bitene altså, så ble dem litt større etterhvert som jeg merket hun lærte seg å spise det, nå er dem vel på str med en normalstor terning ca. Hun drikker 150-170ml i 06.00/07.00 pluss en halv porsjon grøt, hun er ikke storspist om morran. I 9 tiden sovner hun på flaska, alt mellom 60-150 ml, så spiser hun en brødskiver til lunsj i 11-12 tiden pluss vann, alt fra 30 til 100 ml. Så et halvt Til et helt middagsglass i 14-15 tiden pluss vann eller mme, alt ettersom. Så grøt og melk i 18.00 tiden, så god natt :) så våkner hun som regel et par ganger og drikker før vi står opp neste dag og samme runde på nytt. Drikker vel ca 500 ml og oppover på et døgn, pluss væsken i maten. tror nok ikke man skal stresse med å se på alle disse menyforslagene osv, det kommer jo så an på hvor store måltider de spiser ift hvor ofte liksom, alt etter som. Så lenge de legger på seg og er fornøyd :) jenta vår er et matvrak deluxe som spiser alt vi gir henne pluss at hun har gode lår og bollekinn:) veier vel 9 kg nå og er 70 cm
 
Min jente er heller ikke så glad i brød. Sjeldent vi får i henne mer enn en halv skive, så hun får frukt i tillegg til det måltidet. Gir små terninger som jeg putter i munnen hennes. Av og til får hun en skalk hun kan holde selg og sutte på som hun vil, men det blir mest grising og ikke så mye spising :P
 
Hun spiser ca en halv. Gir henne en kvart av gangen og hun tar biter selv. Har aldri opplevd at hun har satt i halsen. Bruker kanskje 10-15 min, men jeg har egentlig aldri tenkt på tiden. Ellers sa helsesøster til meg at de skulle ga fire måltider om dagen. Blir litt mye å gi oftere enn hver tredje time?
 
Back
Topp