Brødmåøtid?

Frk.Careface

Glad i forumet
Er det noen som har begynt å gi de små skive?
Jeg har innført et lunsjmåltid med grøt nå men er jo litt styr me den grøten om jeg er ute på noe så lurte litt på å gi skive i stede for. Men syns det virker litt skummelt og. Noen som har prøvd ut brødmat?

Jepp her får hun skive innimellom, men ikke hver dag. Nå har hun tenner både nede og oppe så hun holder på å lære å tygge.

Hun får 1 skive vanlig kneipbrød med kyllingpostei, og jeg gir henne bitte bitte små "terninger" som jeg river av brødskiven. Synes det blir så klin å skjære de så små, derfor river jeg de heller av. Hun synes det er kjempegodt og mmmmmm'er med brød i munnen. Ved siden av får hun vann å drikke.

Vi har forsøkt, men det kom rett ut igjen. Hun er utrolig interessert i alt vi spiser, men hun vil ikke ha noe av det selv. Får ennå ikke i henne middag, noe som er utrolig frustrerende.

Kleo79 skrev:
Vi har forsøkt, men det kom rett ut igjen. Hun er utrolig interessert i alt vi spiser, men hun vil ikke ha noe av det selv. Får ennå ikke i henne middag, noe som er utrolig frustrerende.

hehe her går det med brød, men middag er ikke aktuelt, trodde bare han ikke likte glassene så laget selv, men det gikk ikke noe bedre så vi må nok bare ta mer tid og jebbe med tilvenning

gir du melk til og eller vann:)

Kakemonsen skrev:
gir du melk til og eller vann:)

Foreløpig får hun vann ved siden av. Men etterhvert når hun skal få brødskive litt oftere tenker jeg å gi det i forbindelse med melk.emoticon

Ska prøve brød i morgen. Blir spennende å  se om han godtar det. Men så matglad gutten min er så går vel det også ned på høykant emoticon

Cec* skrev:
Ska prøve brød i morgen. Blir spennende å  se om han godtar det. Men så matglad gutten min er så går vel det også ned på høykant emoticon

Eg handla sjeva å leverpostei i dag så tenkte faktisk og å prøva d i mårå;) Håpe d slår an.

cris10na skrev:
Han må nesten få tenner først, heheemoticon

Mi har ikke fått tenner enda. Og det virker ikke som om de har tenkt å komme på en stund heller;) Men tror nok det går fint fordi om. De tygger jo uansett ikke med fremtennene. Hehe:p

Kleo79 skrev:

Kjedelig når de små ikke samarbeider. Første gang Lille fikk middag gikk det ned på høykant. I dag - not so good=/ Må vel bare øve og øve og øøøøøøøøøve!
Kan vist ta opp til 20 ganger med smaking før de "liker" det:)

visste ikkje at me kunne begynne med brød ennå.. trur eg vente litt til. har jo ei kresen på 2 år som nekte å spisa brødskiver, så håpe minstemann her liker det emoticon

Trodde de kunne få nå men ei venninne fikk beskjed av hs at hun måtte vente til han var ihvertfall 9mnd.
Husker ikke når jeg begynnte til ho eldste.

Får de skorper og tygge på?

har prøvd noen ganger. men han spytter det ut. man trenger ikke vennte til di får tenner. noen får jo ikke tenner før di er 1 år. sørstejenta spiste skve når hun var 6 mnd.

cris10na skrev:
Han må nesten få tenner først, heheemoticon

trenger ikke å ha tenner for å spise brødskive. de tygger gjerne med gommene ;)

Her er skive det hun er mest fornøyd med å få :)
Spiser både leverpostei, kaviar og makrell i tomat, og får vann til (og innimellom litt melk etterpå). Jeg varierer mellom å gi henne små biter og kvarte skiver som hun får tygge og suge på på egen hånd. Hun er mest fornøyd når hun får spise selv, men da tar det uendelig lang tid å få i seg samme mengde mat som når jeg putter inn småbiter, så de dagene får hun ofte litt melk etterpå så jeg vet at hun er mett en stund :)
Hun får også skorper som hun elsker å gnage og suge på, men går ALDRI vekk når hun sitter med en skorpe, for plutselig har hun fått av en litt for stor bit :p
Hun har forresten ingen tenner, men har ikke hatt noen problemer med skivespisingen likevel :D

Nemi 1 skrev:
Trodde de kunne få nå men ei venninne fikk beskjed av hs at hun måtte vente til han var ihvertfall 9mnd.
Husker ikke når jeg begynnte til ho eldste.

Får de skorper og tygge på?

Nei! Skorpene fjerner du. De blir for harde, og de små kan sette de i halsen.

Jeg har ikke tenkt på brød en gang emoticon

Leste i spedbarnsboken at man kunne innføre brødmåltid når de var 8-9 mnd... Jeg velger heller å gi grøt til frokost, også får hun melk på formiddagen siden vi ofte er på farten. Funker fint, og helsesøster har sagt at foreløbig holder det med melk og 2 grøtmåltider... Skal på kontroll igjen neste uke, så da får jeg kanskje en annen beskjed...? 

TS2010 skrev:
Jeg har ikke tenkt på brød en gang emoticon

Leste i spedbarnsboken at man kunne innføre brødmåltid når de var 8-9 mnd... Jeg velger heller å gi grøt til frokost, også får hun melk på formiddagen siden vi ofte er på farten. Funker fint, og helsesøster har sagt at foreløbig holder det med melk og 2 grøtmåltider... Skal på kontroll igjen neste uke, så da får jeg kanskje en annen beskjed...? 

Nei er vell kanskje ikke så vanlig å starte med brød enda? Hs sa vi skulle diskutere det på 8 mnd kontrollen så det stemmer nok det som står i spedbarnsboken:)
Hadde jo gått an å evt gitt grøt til frokost heller ja.

Jeg prøvde skive, men det var ekkelt første dag. Andre dag fikk han en hel skalk han kunne sutte å spise på selv. Å det var visst toppers. Dagen deretter lagde jeg grove (sunne) vafler, å det gikk ned på høykant. Han ville helst spise selv, så han fikk et hjerte. Å d spiste han opp!
Syns det virket skummelt med brød første dagen, men nå har han fått helt teken på å spise selv!

Back
Topp