Brødbakemaskin

Ja jeg bruker det, og det er fantastisk!
Anbefaler Electrolux Ankarsrum Assistent Litt dyr, men absolutt verdt pengene! Kjøper du en sånn har du den livet ut :)
Jeg arvet en sånn fra min bestemor, og den er vel værtfall 40 år gammel nå... funker like godt enda :)
Er ikke bare en brødbakemaskin, men en kjøkkenmaskin som kan brukes til masse annet og :)

Last edited:
Jeg har ikke brødbakemaskin selv, men har brukt det hos mine foreldre noen ganger. Det er virkelig et fantastisk hjelpemiddel, veldig enkelt og greit. Det er en gammel maskin, så de nye er sikkert enda bedre. Kunne godt tenkt meg selv, egentlig. Håper du får noen gode anbefalinger! :)

Hvordan funker egentlig en brødbakemaskin?
Vi har fått Kenwood til jul og tenkte vi skulle begynne å elte brød i den, men kanskje vi må vurdere sånn maskin?

Hvordan funker egentlig en brødbakemaskin?
Vi har fått Kenwood til jul og tenkte vi skulle begynne å elte brød i den, men kanskje vi må vurdere sånn maskin?

Nå skal ikke jeg påberope meg noe ekspert-tittel her, langt derifra - men slik jeg har skjønt det, og slik jeg har brukt mine foreldres maskin, så er det bare å ha ingrediensene oppi maskinen, velge et program og så lager den brødet helt ferdig. Steker det og alt. Kan også lage ferdige pizzadeiger, bolledeiger og slikt - så det blir veldig enkelt :) Heving og alt foregår i maskinen, etter at du har tømt oppi det som skal være i, og valgt rett program.

Nå skal ikke jeg påberope meg noe ekspert-tittel her, langt derifra - men slik jeg har skjønt det, og slik jeg har brukt mine foreldres maskin, så er det bare å ha ingrediensene oppi maskinen, velge et program og så lager den brødet helt ferdig. Steker det og alt. Kan også lage ferdige pizzadeiger, bolledeiger og slikt - så det blir veldig enkelt :) Heving og alt foregår i maskinen, etter at du har tømt oppi det som skal være i, og valgt rett program.
Rører den selv eller rister den bare ingrediensene på plass? :hilarious: må nesten vurdere å finne meg et videoklipp med forklaring, for dette hørtes greskt ut for meg!

Rører den selv eller rister den bare ingrediensene på plass? :hilarious: må nesten vurdere å finne meg et videoklipp med forklaring, for dette hørtes greskt ut for meg!

Jeg er vant med at det er noen små "rørepinner" i bunn som på en eller annen måte klarer å blande hele deigen :P

Vi har en gammel en arvet av svigers (husker ikke navnet) men den brukes flittig :smug:

Den jeg har vært borti hadde hvert fall en slags eltekrok. Det ble derfor hull i midten av brødet.

Til ts: Med forbehold om at jeg bare har vært borti én slik maskin, så kan jeg si at jeg ikke var spesielt imponert. Det blir relativt små brød, så man må bake ofte, og enten ble de tunge og kompakte, eller veldig løse og smulete. (Kan sikkert bli bedre om man bruker tid på å finpusse oppskriften, da.)
Hvis man uansett må bake nesten hver dag synes jeg det er like mye/lite jobb å lage grytebrød, og det blir MYE bedre! Har du timerfunksjon på stekeovnen blir det dessuten nesten det samme som med brødbakemaskinen, da lager du bare en eltefri deig om kvelden f.eks., stiller inn stekeovnen på ønsket tidspunkt, setter gryta med deigen i ovnen og hever over natten, og så stekes brødet om morgenen og er ferdig til du står opp. (Det blir ikke like bra som når man forvarmer gryta før man har i deigen, men nesten - og uansett bedre enn maskinbrød, synes jeg.)

Vi hadde brødbakemaskin , men den tok så stor plass og ble brukt så lite at vi solgte den. Jeg baker heller brød med kjøkkenmaskin og rett i ovnen :p

Har ikke det, men baker brød, så har planer om å kjøpe etterhvert:) virker helt genialt :happy:

Back
Topp