Bosette seg 1-2 timer unna besteforeldre.

Fru.A

Andre møte med forumet
Er det noen som har erfaringer ved og bo 1-2 timer unna besteforeldrene til barna?

Vi er i en situasjon som vi vurderer det. Vi trenger å føle at vi har valgt hvilke by vi ønsker å bo i selv, og ikke bare bli boende her fordi resten av familie bor her.. Vi er motivert for et nytt sted, og nye omgivelser. Men, det er vell ulemper å ikke bo nære familie pga barnevakt åsånt.

Noen som har vært i lignende situasjon? Positive ting ved det?
 
Har dere barn enda eller ikke?
Jeg tenker isåfall at jeg bare ville prøvd nå før dere får barn eller mens barna er små. Så kan dere flytte tilbake før skolestart om det kjenens riktig ut da :)
Man MÅ jo ikke bo på hjemstedet sitt når man får barn og 1-2 timer er fortsatt innafor for en helg eller for bare en kveld om besteforeldrene er i god form til det.
Vi har noen som bor i nærheten av oss, men ser likevel oftere de som bor 1t og 20 min unna fordi de er ivrigere på å komme på besøk ;) så dette avhenger av mange ting.
 
Nærhet til besteforeldre (som stiller opp) er alltid et stort pluss, men det betyr ikke at det ikke finnes andre ting som også veier tungt. Hjelper lite med besteforeldre hvis dere ikke trives der dere bor og det går utover livskvaliteten. Det finnes alltid muligheter for å leie inn barnevakt (enten helprivat eller gjennom et profesjonelt firma) hvis dere skal ha behov for det. Som veivalsa skriver er det alltid mulig å flytte tilbake hvis dere angrer dere.
 
Syns det var flott å bo 1,5 time unna svigers! De stilte opp uansett når vi spurte, og vi trengte ikke se de hvis vi ikke ville:hilarious:
Bor nå i nabogata og det er litt for nært kjenner jeg..

Nå bor mine foreldre 1,5 time unna, og det går også helt fint. Gikk bedre å bo nærmere de enn svigers da de aldri pusher seg på eller noe, men det er jo helt avhengig av hvordan de er som person også.
 
Vi bor 3-5 t unna familiene våre (to ulike plasser). Syns det går veldig fint, vi klarer oss jo selv og jeg er vant til å være veldig selvstendig. Klart det kan være veldig krevende og i blant skulle jeg ønske vi hadde mer hjelp i nærheten. Det vanskeligste for oss er at vi føler «alle» har forventninger om å komme på besøk eller at vi skal komme til de, og at det blir veldig masete. Vi har mange søsken hver også, så det blir fort veldig mye besøk hvis alle skal få treffe babyen bare av og til.
 
Vi bor 1 times flytur + halvtime kjøring, eventuelt 9 timer i bil, unna besteforeldre, og har forøvrig ingen annen familie i nærheten heller. Mini er to år og så langt fungerer det greit og vi har ikke hatt behov for barnevakt, men når vi ser besteforeldre/familie så ser man den gleden mini får av det og det kjenner jeg litt på. Jeg tenker at 1-2 timers kjøretur er helt innafor:)
 
Back
Topp