*borte*

Føler så med deg. Bra dere har fått masse hjelp.

Her er det litt motsatt, jeg kommer på kontroller og de er sånn:
Hvor gammel er barnet? 8 mnd men født 1 mnd. for tidlig.
HS: ja da er han kun 7 mnd hos oss.

Etter undersøkelser av ben, oppmerksomhet, snu, reise seg osv.
OI næmmen, han her er visst 8 mnd han [:D]

Jeg er så heldig at min gutt følger 8 mnd barn og han er så flink så blir så overrasket
når han klarer nye ting for jeg regner hele tiden med at han kan være litt tregere.
Der vi kanskje merker det litt er i introduksjon av mat, han er veldig treg på å venne seg til mat. Men det kommer seg nok det også [:D]

Jeg har ei som er født 5 uker før termin, når jeg snakket med en lege om dette, så sa han ja, men det er jo ikke så tidlig. Vet ikke om han tenkte utviklingsmessig eller sånn kuvøse-messig (det er ikke så lenge siden jeg skjønte at de ikke havna i kuvøse fordi om de var for tidlig født), men jeg fikk inntrykk av at de skulle liksom ikke henge etter. Han er en lege jeg traff én gang, så kanskje greit at jeg ikke treffer han mer... [:)]
På helsestasjonen fikk jeg beskjed om at de gjerne hang etter i begynnelsen, men at de kom etter i sitt eget tempo. De vurderte hvor langt hun var kommet og sånn, og hva hun burde kunne etter hvor langt hun var kommet. Tror det var noe sånt.
Men det er sikkert like store forskjeller hos premature som det er hos de som er født til termin.

Men det er veldig greit at det blir gjort oppmerksom på, for det er jo så artig for hver ting de klarer, og det at "alle" andre klarer det først kan være en liten nedtur... eller i alle fall sårt...

Gutta her er født 5 uker fortidlig, og vi fikk beskjed om at det ble regnet korrigert alder fram til de var 2 år for da har de fleste tatt igjen jevnaldrene. Her har gutta aldri ligget noe etter da, så HS glemmer hele tiden at de er 5 uker fortidlig. Eneste som tar hensyn til det er fysioterapeuten J går til

vi var på kontroll i dag. når det gjerlder styrke i beina og hva hun kan/ikke kan så ligger hun på 5-6mnd. når det gjelder oppmerksomhet og grep ligger hun på slutten av 7mnd. vekta, da henger hun langt etter da hun er 5,8kg.
hun blir 9mnd den 4, men egentlig skulle hun bare vært 6mnd.

ORIGINAL: prematurmor2010

vi var på kontroll i dag. når det gjerlder styrke i beina og hva hun kan/ikke kan så ligger hun på 5-6mnd. når det gjelder oppmerksomhet og grep ligger hun på slutten av 7mnd. vekta, da henger hun langt etter da hun er 5,8kg.
hun blir 9mnd den 4, men egentlig skulle hun bare vært 6mnd.

Ja nå er jo hun født mye tidligere enn sønnen min, men du skjønner jo også da hva jeg mener med å henge etter med vekt og utvikling.
Bare ikke stress om hun ikke henter inn de andre til hun er 2 år. Som sagt så henger han min etter fortsatt, og han er 6 år.
Så det er så veldig forskjellig.....

Back
Topp