Borte fra skolen/syk, men lekedate allikevel?

Ørebetennelse skyldes oftest virus (derfor man som regel ikke får antibiotika) og virus smitter ;) Og de tilfellene der man mistenker bakteriell ørebetennelse, så er det oftest sekundært til virus infeksjon :)
Det står her at det ikke smitter og det er det samme som spesialistebe vi har vært bort i sier :)
 
Ørebetennelse skyldes oftest virus (derfor man som regel ikke får antibiotika) og virus smitter ;) Og de tilfellene der man mistenker bakteriell ørebetennelse, så er det oftest sekundært til virus infeksjon :)

Og for å presisere eget svar, mente ikke at hvis du har ørebetennelse så kan du gi meg ørebetennelse :)
 
Det står her at det ikke smitter og det er det samme som spesialistebe vi har vært bort i sier :)

Ikke i den forstand at jeg får ørebetennelse om du har det :) Men luftveisvirusene (ørebetennelse kommer oftest sammen med forkjølelse), de er smittsomme ;)
 
Og for å presisere eget svar, mente ikke at hvis du har ørebetennelse så kan du gi meg ørebetennelse :)
Da er vi enige.
Jeg har ett ørebarn som fint kan komme seg i løpet av dafen å derfor er min mening at han fint kan ha besøk inne
Han får ab hver gang å det hjelper
 
Da er vi enige.
Jeg har ett ørebarn som fint kan komme seg i løpet av dafen å derfor er min mening at han fint kan ha besøk inne
Han får ab hver gang å det hjelper

Supert :D jepp, ørebarn får antibiotika ;) Er han i form så kan han jo ha besøk..
 
Hovedregelen ved sykdom her er at man holder seg hjemme og ingen vennebesøk. Men så er det ingen regel uten unntak...
Jeg var selv ørebarn med MYE ørebetennelser (1-2 ganger hver måned på det verste). Dette etter jeg begynte på skolen. Fikk ta i mot besøk av og til, om formen min var god nok til det. Ville gjort det samme for mine barn, for ørebetennelse smitter hovedsakelig ikke.
Kan huske en gang jeg var med mamma på kjøpesenter, men da hadde vi vært innom legen på vei dit, og jeg satt pent i en handlevogn som mamma trilla rundt på. Dette var midt i en skoledag. Ikke noe jeg nødvendigvis ville gjort med mine barn, men av og til har man ikke noe valg. Ordet "shopping" kan jo innebære å kjøpe hva som helst, så ville ikke trukket konklusjoner pga det:)
 
Mitt barn er astmatiker og noen dager er dårligere enn andre. Så noen dager er barnet hjemme, for barnet ville ikke fungert i full fart på skolen. Likevel hender det da at vi koser oss litt, som å kjøpe en is, spise ute ett sted, eller dra en tur på butikken. Etterhvert som medisinene begynner å virke og vi har kontrollen igjen kan barnet fint gå ut etter skolen. Det er ikke skulk, men ett barn som sliter med en kronisksykdom, som er plagsomt nok om ikke jeg skulle lagd super strenge regler i tillegg :)
Så ser ikke noe problem med å ta i mot besøk :)
 
Last edited:
Mitt barn er astmatiker og noen dager er dårligere enn andre. Så noen dager er barnet hjemme, for barnet ville ikke fungert i full fart på skolen. Likevel hender det da at vi koser oss litt, som å kjøpe en is, spise ute ett sted, eller dra en tur på butikken. Etterhvert som medisinene begynner å virke og vi har kontrollen igjen kan barnet fint gå ut etter skolen. Det er ikke skulk, men ett barn som sliter med en kronisksykdom, som er plagsomt nok om ikke jeg skulle lagd super strenge regler i tillegg :)
Å det er viktig. De med kroniske sykdommer har det vel tøft nok fra før uansett. :)
 
Synes en blir hjemme fra alt om en er syk. Ellers kan en også dra på skolen, og heller høre om en kan få være inne i friminuttene.
 
Med mindre man er kroniker syns jeg at man skal avlyse alle "unødvendige" avtaler når man er for syk til å gå på skolen.
 
Hos oss er det slik. Er du ikke på skole så er du syk og da blir man inne.
 
Det kommer ann på, om hu er dårlig etter å ha fått i seg melk. Ser jeg ingen grunn til å ikke kunne ha besøk/gå på besøk om formen er grei etter skoleslutt. Men er hun syk, så er hun somregel for dårlig til å gå noen plass.
 
Jeg er vokst opp med, og praktiserer selv, at er man for syk for skole/bhg blir man hjemme og slapper av den dagen. Det inkluderer også at man ikke har besøk.

Samme her også.
 
Synes en blir hjemme fra alt om en er syk. Ellers kan en også dra på skolen, og heller høre om en kan få være inne i friminuttene.
Dette praktiseres forskjellig fra skole til skole. Noen skoler opererer nemlig med "er barnet for sykt til å være ute i friminuttene, er barnet for sykt til å være på skolen". Grunnlaget er da at barnet ikke er i stand til å følge den "vanlige" skoledagen. Unntaket er jo de med kronisk sykdom som av ulike årsaker MÅ være inne.
 
Det hadde vært uaktuelt hos oss. Er man syk fra skolen så kansellerer vi andre ettermiddagsplaner. Da bruker vi heller den tiden på å slappe av og lade opp til skole/bhg dagen etter.
 
Hos oss (og sånn har jeg vokst opp med) er det slik at er du så dårlig at du må være hjemme fra skolen så er det bare å holde seg inne resten av dagen. Man skal ikke kunne skulke skolen for så å gå ut å leke.
 
Hos oss (og sånn har jeg vokst opp med) er det slik at er du så dårlig at du må være hjemme fra skolen så er det bare å holde seg inne resten av dagen. Man skal ikke kunne skulke skolen for så å gå ut å leke.
Man skulker jo ikke skolen om man er dårlig men blir bedre utover dagen. Evt at de har vært våken hele natten og trenger å sove ut som også kan skje.
 
Dette praktiseres forskjellig fra skole til skole. Noen skoler opererer nemlig med "er barnet for sykt til å være ute i friminuttene, er barnet for sykt til å være på skolen". Grunnlaget er da at barnet ikke er i stand til å følge den "vanlige" skoledagen. Unntaket er jo de med kronisk sykdom som av ulike årsaker MÅ være inne.
Nettop ! Vi har også sendt kb på skolen fordi vi har vært usikker på om han er syk nok tio å være hjemme , hvor det viser seg at han har blitt dårligere utover dagen men lærere vil ikke rinhe hjem så nå har vi sluttet å sende han på skolen i tvilstilfeller.
 
Back
Topp