Bordskikk?

KathMor

Forumet er livet
Hva "krever" dere av barna når dere sitter rundt bordet av spiser? Hva er fy? [8|]

er for slækk gitt...

krever ikke så mye, mer at han smaker på maten... han rører jo nestn aldri matn sin[&o]

stressa meg ihjel en periode for å finne mat han likte, men neida...

Matkasting er fy såklart[8D]. Ellers prøver vi å sette standart på at hun skal sitte stille på rumpen -det går så som så[8D]. Vi overser at hun spiser med fingrene iblandt - velger våre kamper rett og slett[8D]

ORIGINAL: Tjukkaaa

Matkasting er fy såklart[8D]. Ellers prøver vi å sette standart på at hun skal sitte stille på rumpen -det går så som så[8D]. Vi overser at hun spiser med fingrene iblandt - velger våre kamper rett og slett[8D]

Signerer dette jeg. Også får han klistremerke på hånden om han oppfører seg.. Krever ikke at han skal spise. Men sitte i ro skal han....

Ja ok, for jeg og overser litt dette med å spise med fingrene, liker det ikke men... [:-] Men man velger sine kamper som dere sier er det ikke så? Mi er heller ikke noe på maten for tiden, spiser ikke mye... Så OM hun først spiser masse, og noe blir spist med hånd så later jeg som at jeg ikke ser [8D]

Hu sitter ikke sånn kjempe stille heller gitt, men ok... og hun går fra bordet med en gang hun er ferdig, ....

Hun er flink på at vi aldri spiser noe annet sted enn ved spsiebordet, så er hun sulten og sånt så går hun bare dit med en gang - aldri noen krangel der [:)]

Har aldri tenkt stort over det egentlig, for begge jentene sitter pent på rumpen og spiser maten sin[;)] Men det er såklart ikke lov med å sitte urolig, tulle med maten, slikke av pålegget... Ine er så stor at når hun er ferdig først å spise middag, må hun vente til vi andre er ferdig.... Det forlanger jeg ikke av Emmeli enda, men hun er ett matvrak som ofte er den siste som er ferdig[8D]

vi har begynt med belønningssystem for å sitte på stolen og smake på maten.

Middagene har vært en krangel hele greia.

Nå får han en klister om han kommer og sitter på stolen, og en klister om han smaker på det som er til middag.

i dag fikk han to klister selv om han endte med å spise seg mett på skive.. vi hadde en sterk kyllingsuppe til middag og han smakte på kyllingen og sa det var for stekt, men han smakte vertfall. Han satt fint på stolen var blid og spiste skive. 2kilster[:)][:)]

ORIGINAL: Vand

Har aldri tenkt stort over det egentlig, for begge jentene sitter pent på rumpen og spiser maten sin[;)] Men det er såklart ikke lov med å sitte urolig, tulle med maten, slikke av pålegget... Ine er så stor at når hun er ferdig først å spise middag, må hun vente til vi andre er ferdig.... Det forlanger jeg ikke av Emmeli enda, men hun er ett matvrak som ofte er den siste som er ferdig[8D]

Det gjør mi av og til, slikker av pålegget... men bestemt nå at det ikke er lov, så det ble en liten kamp sist gitt [&:] Godt det er nok av vann i springen og krystall på butikken [:-]

Merker vi ikke sliter så mye med spisinga som dere andre.. For hun spiser stort sett alt hun får servert..
Vi vasker henda før middag, så hjelpe til med fingrene kan hun få gjøre som hun vil. Sjelden hun griser og tuller. Vi har slitt en del med å få henne til å site stille, men det er blitt MYE bedre!![;)] Om hun går fra bordet så spør vi om hun er ferdig å spise, hvis hun vil ha mer så må hun sette seg. Hvis ikke så må hun si takk for maten og gå fra bordet.
Hun får ikke se TV og ingen leker med henne før alle er ferdige å spise.[;)]

Sitte fint og spise fint (å hjelpe til med hånden av og til er greit!) er det vi krever.
Liker ikke når noe hun syns smaker vondt blir sluppet ut av munnen, så det renner nedover klær osv eller havner på bordet. Ber henne enten sikte på fatet eller vente til vi har hentet papir før hun spytter det ut. Men krever aldri at hun skal spise/svelge noe hun ikke liker, at hun skal spise opp alt på tallerken eller at hun skal sitte ved bordet til alle er ferdig (voksne venter på voksne, og barn venter på barn...) [:)]

Edit: Bør vel legge til, som Vand sier, at vi generelt ikke har noe tull med matbordet... Snuppa her er også alltid den siste som er ferdig, så det er vel storebror den der ventinga er verst for ettersom han er småspist, og da spesielt sammenlignet med lillesøster [8D] [:D]

han må sitte på stolen mens han spiser. får ikke lov til å gå fra uten at han er ferdig med å spise. han får lov til å spise litt med hendene, men han legger heller maten i skjea, hvis han ikke får det til :P og så får han ikke lov til å spise bare pålegg, eller bare kjøtt o.l. når vi spiser, han må ta litt av alt.

Sofie er et matvrak, så det er stort sett vi som venter til hun er ferdig[8|][:D]
Vasker hendene før maten vi og, så jeg bryr meg ikke om hun hjelper med hendene - oppfordrer henne til å bruke gaffel/skje da..
Krever ikke at hun sitter å venter til alle er ferdige dersom hun mot all formodning skulle bli ferdig først. Hun vet at mor og far vil spise ferdig før hun begynner å mase[;)]

Back
Topp