Bordkort til dåp, navn på besteforeldres partnere

Tomaske

Forelsket i forumet
Hvordan gjør dere det med bordkort og navn i dåpen? Alle i familien på min side har nye partnere - men som vi alltid har kalt for navn. For eksempel så gifta mormor seg på nytt for 10 år siden men jeg har alltid kalt mannen hennes ved navn og ikke morfar o.l.
Lurer nå på hvordan jeg skal gjøre det på bordkortene i dåpen; oldemor Astrid og oldefar Kjell eller bare Kjell? Og morfar og mormor Kristin, eller Even og Kristin?:wtf: Samboer ønsker å bruke titler, men alle på hans side er sammen og det er ikke noe ekstra der Føler litt at enten må alle få titler eller at alle bør få navn på bordkortet.. for å unngå dårlig stemning på en måte. :chicken:
Dette er i utgangspunktet bagatell men blir sånn i «disse tider»:pompus::pompus:

Vi valgte å ikke ha bordkort i det hele tatt, jeg synes det er mer uformelt.

Ønsker dere at Kjell skal være og føle seg som oldefar? Isåfall ville jeg ha skrevet oldefar kjell.

Vi personlig syns det hadde blitt litt for stivt med bordkort til dåp, så det hadde vi ikke.
Men skulle man ha hatt det ville jeg har skrevet de dere kalte dem muntlig, altså, i deres tilfelle, bare navnet

Vi skrev navnene på alle. Det ble mest naturlig for oss:)

Vi har ikke den utfordringen med oldeforeldre.

Men de har det med besteforeldre.

Og da er det Besten og navn. Det er rett og slett utenkelig at svigerfars nye samboer skal ha noen bestemor-rolle. Hun er 2 år eldre enn meg og min mann, og sammen med svigerfar har hun unger på 12 og 10, vår eldste er 11. Hun heter ved navn.

Vi hadde bordkort ja, hun har vært tilstede i vårt bryllup, og i dåp til alle ungene.

Farmor og "navn" her.
Farfar og "navn" her. Sistnevnte har også skilt lag for mange år siden nå da av disse da. Så kun farfar i minsta sin dåp.

Bestemor og bestefar er sammen enda.

Var aldri i tanker å kalle noe annet i dåpene. Ungene kaller farmors mann ved navn også.

Jeg hadde brukt oldemor og oldefar , mormor og morfar osv , synes det klinger bedfe enn morfar og mormor Kristin osv

Vi brukte bare navnene. Ingen bestefar/bestemor.
Men viss vi hadde brukt det så hadde jeg kalt de for oldemor og oldefar, altså det de igrunn vil være for mini.
Jeg kaller ikke min stemor for stemor, men for mini så er hun bestemor siden hun er sammen med bestefar. Og jeg antar de kommer til å være ilag resten av livet :)

Vi har ikke den utfordringen med oldeforeldre.

Men de har det med besteforeldre.

Og da er det Besten og navn. Det er rett og slett utenkelig at svigerfars nye samboer skal ha noen bestemor-rolle. Hun er 2 år eldre enn meg og min mann, og sammen med svigerfar har hun unger på 12 og 10, vår eldste er 11. Hun heter ved navn.

Vi hadde bordkort ja, hun har vært tilstede i vårt bryllup, og i dåp til alle ungene.

samme her:-)

Her har alle 4 besteforeldre nye partnere, og det er bare helt uaktuelt å kalle feks min ferske stemor for Mormor. En mormor er jo (mor sin mor) så her har det vært morfar + navn på bordkort:-)

I mine øyne er de ikke oldemor eller oldefar om de ikke er det. så jeg hadde skrevet navn på de som ikke var det. Men det kommer jo litt an på hva slags forhold man har.

Jeg ville skrevet det barnet vil kalle dem. Hvis dere omtaler dem som oldemor og oldefar, hadde jeg skrevet det. Hvis dere sier oldemor og navn hadde jeg skrevet det :)

Vi har ikke hatt bordkort.

Men ville brukt titlene til de som var direkte i familie med dåpsbarnet og nye partnere ved navn. Spesielt dersom alle dine besteforeldre lever. Om bestemoren din har ny partner pga bestefaren din er død, så er det jo noe annet.

Vi skrev akkurat det som brukes muntlig. Titler der det brukes, navn der det brukes, og begge deler der begge deler brukes.
Jeg syntes ikke at det må være likt på di ulike sidene. Er egentlig litt imot det. Hvis det brukes navn på den ene siden, og titler på den andre siden - så bruker man det på bordkortene også.

Jeg hadde også brukt det dere kommer til å bruke muntlig, da kjenner de seg jo igjen? Snakk gjerne med dem i forkant, evt begynn å tiltale/skrive til dem dem som oldemor og Kjell allerede nå om dere tror det blir litt rart?

Her brukte vi bestefar og navn, og bestemor og navn. Det brukes sånn den dag i dag. Vet at noen bruker titler på nye inn giftet, men det var ikke naturlig eller ønskelig her.

Vi brukte Oldefar og OldeNavn den gang det var aktuelt her. Ble godt mottatt.

Back
Topp