Bor en gutt ved siden av oss

zarafina

Elsker forumet
som er 7 år og sitter fortsatt oppe og roper på mamma om mere cola og potetgull, han går på skolen og er oppe til 24 ca hver kveld.
Jeg vet fordi dem alltid har veranda døra oppe og det har vi og jeg hører han hver kveld.
Noen ganger når han kommer hjem fra skolen spør jeg om han har det bra og om det er gøy på skolen, han sier han HATER det[:(]
Han er ganske, eller veldig stor og ser så trist ut[&o]
Bør jeg sende en bekymringsmelding? Vi er så i tvil!
Hører aldri noe skrik eller krangling, virker bare som om moren er slapp(hun er en kjempe koselig nabo)

Viss du lurer på om du skal sende en bekymringsmelding så er det vel greit å gjøre det! Bedre med en gang for mye!!

Kan hende mora bare trenger litt veiledning veit du! [:)]

Japp.
Hvorfor ikke? Du anmelder ingen. Her er det jo klare tegn på at de trenger litt hjelp. "Litt hjelp" kan være så mangt. Kanskje det er nok å få en hilsen fra barnevernet.

Folk tenker for mye på at barnevernet er ondsinnede vesener som gjør alt for å ruinere familier.. Det er så langt fra sannheten man kan komme.

Så ja, jeg synes du kan levere en bekymringsmelding med god samvittighet.

Hadde kanskje vært greit formoren å få litt veiledning ja [:)] Og kanskje hun kan få hjelp til å snu sønnens dårlige vaner...

Jeg synes det er kjempefint at du bryr deg, men jeg ville begynt med å ta en prat med mora når dere treffes tilfeldig. Del en nydelig, enkel fiskeoppskrift du har funnet med henne, nevn tilfeldig at dere koset dere med grønnsaksdip på kvelden. Si at du merket stor forskjell i skoleprestasjonene til dine barn etter at du begynte å legge dem tidligere, osv.

Dersom du har ressuser til det kunne du jo invitert dem eller gutten på sunn middag hos dere, eller å hjelpe med lekser eller noe sånt.

Tror jeg hadde sendt en liten bekymringsmelding[:)]

Vi har noen "rare" naboer, de har et lite barn på max to år som er oppe hele natta og er ute på verandaen og leker[:-]
Men de er ikke norske, så vil tro det er sånn de har det, men ikke noe gøy og høre på barne gråt store deler av natta[X(]
De sover om dagen, så er vel grunnen til at de er oppe om natten[8|]

ORIGINAL: Roxanne

Jeg synes det er kjempefint at du bryr deg, men jeg ville begynt med å ta en prat med mora når dere treffes tilfeldig. Del en nydelig, enkel fiskeoppskrift du har funnet med henne, nevn tilfeldig at dere koset dere med grønnsaksdip på kvelden. Si at du merket stor forskjell i skoleprestasjonene til dine barn etter at du begynte å legge dem tidligere, osv.

Dersom du har ressuser til det kunne du jo invitert dem eller gutten på sunn middag hos dere, eller å hjelpe med lekser eller noe sånt.

Hehe, med det der så antyder du jo mer enn noen gang at hun gjør en litt dårlig jobb. Og det hadde neppe bidratt til godt naboskap!
Og den siste delen der, å ta på seg ansvaret for guttens middag og lekser.. da er man jo støttekontakt/leksehjelp nesten.

Hadde snakka med barnevernet jeg, så kan de finne utav det sammen hva de evt trenger hjelp til![:)]

ORIGINAL: Lissyjane

Å blande seg ,som privatperson inn i noens liv,er ofte mye verre enn å aldri få vite hvem som blandet seg inn. Og her kan hun få veiledning fra fagfolk. De kan dessuten være sikker på at det blir fulgt opp. TS kan jo ikke sitte å se på hvordan det går.

Ville ringt BV ja. Hun trenger helt klart veiledning[:)]

Je

Takk for råd Roxanne, men tror Lissyjane har rett, jeg har ikke lyst å legge meg oppi dems liv på den måten.
Vi har bodd her noen år å har ikke et sånt forhold, så det hadde blitt litt rart.

Blir nok en bekymringsmelding ja, tenkte å høre med frøken til ukaogså[:)](har barn på samme skole)

Å blande seg ,som privatperson inn i noens liv,er ofte mye verre enn å aldri få vite hvem som blandet seg inn. Og her kan hun få veiledning fra fagfolk. De kan dessuten være sikker på at det blir fulgt opp. TS kan jo ikke sitte å se på hvordan det går.

Je

Det synes jeg kommer HELT an på hvordan man blander seg. Jeg hadde sikkert kommet mye mer i forsvarsposisjon og benektet at noe måtte endres om det plutselig ramlet inn et brev fra barnevernet, enn om noen bare hadde vært hyggelig nabo med lure tips. Pluss at jeg hadde sannsynligvis dødd av paranoia og hatet alle naboene og familiemedlemmene mine.

Je

Det synes jeg kommer HELT an på hvordan man blander seg. Jeg hadde sikkert kommet mye mer i forsvarsposisjon og benektet at noe måtte endres om det plutselig ramlet inn et brev fra barnevernet, enn om noen bare hadde vært hyggelig nabo med lure tips. Pluss at jeg hadde sannsynligvis dødd av paranoia og hatet alle naboene og familiemedlemmene mine.

Nei det kommer helt an på hvordan man kjenner naboen sin[;)] Jeg kunne sagt dette til en som jeg snakket en del med. Men hun her snakker nesten ikke med naboen sin. Og man kan ikke tenke at det er en av naboene,for det kan like så godt være skolen. Deet kan være hvem som helst.

Nettopp. Og det kan være en ganske jævlig følelse.

ORIGINAL: StinkiStini

Hehe, med det der så antyder du jo mer enn noen gang at hun gjør en litt dårlig jobb. Og det hadde neppe bidratt til godt naboskap!
Og den siste delen der, å ta på seg ansvaret for guttens middag og lekser.. da er man jo støttekontakt/leksehjelp nesten.

Hadde snakka med barnevernet jeg, så kan de finne utav det sammen hva de evt trenger hjelp til![:)]

Som sagt, så kommer det an på hvordan man sier det. Og nå svarte jeg ikke utfra "hvordan bli best likte nabo", men hva jeg tror ville være best for moren og barnet om man virkelig ønsker å hjelpe dem.

Flott at du bryr deg! Ta en telefon du så kanskje mamma'n får litt hjelp og du fred! Da har du gjort det du kan! [:)]

En syv åring bør ikke sitte oppe til midnatt hver kveld, og bør ikke rope etter cola og potetgull på denne tiden. Ikke rart han ikke trives på skolen om han er stor og alltid trøtt. Klart du kan sende bekymringsmelding. Du kan også invitere gutten hjem til dere, om det er noe dere orker. For barn kan det utgjøre enorm forskjell at noen bryr seg i hverdagen. Bare det at du spør hvordan han har hatt det på skolen, kan bety mye for gutten

Je

Nei det kommer helt an på hvordan man kjenner naboen sin[;)] Jeg kunne sagt dette til en som jeg snakket en del med. Men hun her snakker nesten ikke med naboen sin. Og man kan ikke tenke at det er en av naboene,for det kan like så godt være skolen. Deet kan være hvem som helst.

Nettopp. Og det kan være en ganske jævlig følelse.

Ja,men er det bedre at en ung gutt får livet sitt ødelagt da? Med naboen som hun aldri snakker med anyhow,så kan moren drite flatt i hva TS sier og fortsette akkurat som før. Med BV får hun faglig oppfølging. Gode råd og tips om leggetider,kosthold og oppfølging av skolearbeid. Det er ikke så lett å flette alt dette inn i en samtale med en hun ellers aldri snakker med. Og er det TS sitt ansvar som har egne barn og lage middag og hjelpe gutten med leksene hver dag? Det er mye for en person og ta seg av,og det blir lite familietid. Det er ikke noe bedre om en nabo som aldri snakker med deg,kommer bort og insinuerer at du ikke gjør ting på rett måte. Og så mye som er feil i denne settingen,så vil jeg si det er teknisk umulig å flette noe som helst inn en samtale som aldri finner sted,med mindre hun løper etter kjerringen på gaten i det hun smetter ut av huset.

Nei, jeg er enig i at det blir litt annerledes hvis de har så dårlig kontakt. Og forslagene om hva hun kunne gjøre selv var HVIS hun hadde resursser til det. Eller ressuser som jeg kalte det [8D]

ORIGINAL: Juliette

En syv åring bør ikke sitte oppe til midnatt hver kveld, og bør ikke rope etter cola og potetgull på denne tiden. Ikke rart han ikke trives på skolen om han er stor og alltid trøtt. Klart du kan sende bekymringsmelding. Du kan også invitere gutten hjem til dere, om det er noe dere orker. For barn kan det utgjøre enorm forskjell at noen bryr seg i hverdagen. Bare det at du spør hvordan han har hatt det på skolen, kan bety mye for gutten

Det er jo det jeg tenker også, at med det kostholdet(barna våre har spist der noen ganger når de har lekt etter skolen og det er bare pommefrites, macaroni eller pølser) det er ikke et bra kosthold for skolebarn, de blir gira i en liten stund også stuper blodsukkeret.
Læreren har faktisk sagt at dem ikke vil at barna skal spise youghurt til frokost fordi dem blir super gira første timen også stuper blodsukkeret igjen.
Gutten vil aldri leke ute, eller komme hit, barna her leker med lego og sånne "aktive" leker, dem spiller ikke tvspill, han sitter bare inne å spiller tv spill[&o]

Back
Topp