Bor du i område med mye flått?

JanetMH

Flørter med forumet
Moderator
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Hei!

Jeg er journalist i Babyverden, og skal skrive en sak om flått. I den forbindelse ønsker jeg gjerne å komme i kontakt med noen som bor i områder med mye flått, og høre litt om hva dere gjør for å unngå flåttbitt. Jeg ønsker noen som kan stå fram med navn og bilde (og barn). Flott om du sender meg en personlig melding, så tar jeg kontakt.

Mvh Janet Molde Hollund

Hva gjør denne som topptråd på interiørforumet?

eneste jeg har oppdaget flått på her på gården er dyra og har plukket en av mannen... så tror ikke det tels så mye her nei.. men lykke til i flått jakten hehe =)

Nei desverre, har flyttet til en annen kommune. Men tidligere budde jeg i kvinnherad kommune og der var det ekstreeeeeemt med flått/hantikke pga hjorten. Hadde hvert år flott på kroppen og i løpet av en sommer i gjennomsnitt hatt på meg 5stk

Her er det mye flått ja....altfor mye! Det er synd for jeg elsker å gå i skogen, men jeg setter meg heller i bilen og kjører en time for å gå i en tilnærmet flåttfri skog, fremfor å gå i skogen som ligger noen hundre meter fra huset vårt.....

Ja, gjør desverre det.

Tenker på det hele tiden, men tar ikke noe spesielle forhåndsregler..
Sjekket barna og meg selv, men ikke helt hysterisk.

Men passer på så barna ikke ligger i busker og div..

Prøvde forresten å sende deg en pm, men finner ikke den funksjonen her nå... Så kanskje du kan sende meg en pm? Har en venninne som forsker på flått, kanskje det hadde vært noe for din artikkel?

ja her er det sinnsykt mye flott!!!
men vi har ikke blitt bitt - kun kattene. Har måttet plukke flått på kattene daglig og ingenting hjelper (flåttmiddel, spray, halsbånd osv).
vi gjør egentlig ikke mye ang oss mennesker, siden vi ikke har blitt bitt. Men siden jeg vet det er mye her og vi er mye på tur i skogen sjekker jeg innimellom på både meg og sønnen min. sånne små steder som bak ørene, under armene, i lysken osv... tar det ved kveldsstellet. har hørt at det anbefales hver kveld men...

Tror det er en del flått her, men vi har vært heldige så langt og har ikke hatt noen på oss mennesker. (Hunde derimot har hatt noen)

Jeg sjekker ungene hver kveld fra topp til tå. (Ordentlig sjekk i håret, for der er det vanskelig å se dem i tide hvis man ikke kjenner etter) Ellers er det jo fort gjort å se over en barnekropp.

Må innrømme at det ødelegger litt for skogsgleden, og jeg går ikke mye i terreng med mye kratt og høyt gress. Holder oss mye på brede skogveier eller stier.

Tror det er en god del flått her vi bor nå, (fikk høre på helsestasjonen at vi må passe på), men vi er heldigvis ikke blitt bitt. Vi så to flått i gresset på stranden i fjor, og etter det måtte gutten min bruke sokker i sandalene. Jeg går sjeldent i høyt gress eller kratt, og prøver at gutten bruker dekkende klær når han gjør det. Ser over ham hver kveld, for å være sikker på at han ikke er bitt.

Vi har tatt vaksine mot skogflåttencefalitt.

Heisann! Masse flått/hanntikker her i ryfylke ja.:-( bor på et lite småbruk med skog og mark. Har en aktiv gutt på snart 18 mnd, så eg sjekke han hver kveld. Et lite tips som eg gjør, er å ta buksa oppi sokkene.

Hit jeg har flyttet nå er det ikke så ille. en hjemplassen min går det ikke an å gå på plena en gang uten at det kryr med flått opp gjennom føttene på deg =(

Bare på en dag ut i hagen så plukker man gjerne av seg mellom 10-30 flått per gang ja. Og på våren er de så små at man kan nesten ikke se dem. Det var en flott ferieplass men jeg vill ikke dra dit med dattra vår nei. Det er ikke bare,bare å holde dem unna.

Back
Topp