Boosterdose uke 14

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Noen her som har tatt boosterdosen når dere var rundt 14 uker? Jeg vurderer å ta den når jeg er 14+1, men også veldig redd og usikker overfor lille i magen. Er helt for vaksine, men så er det denne graviditeten da som er så dyrebar ... Samtidig som jeg leser at gravide som ikke er nok beskyttet kan bli mer alvorlig syk ... Synes ikke denne avgjørelsen er så lett, og tenker mye på det.

Tok den på fredag. Var da 15+6. Litt vondt i armen første dagen, men ingen andre symptomer :) Reagerte ikke spesielt på de andre dosene heller.

Jeg tok den når jeg var 13+3. Hadde heller ikke forhørt meg så mye med noen i forkant, annet enn anbefalingene fra FHI. Spurte ei av legene som var tilstede på vaksineringen, og hun anbefalte at jeg burde ta Pfizer (selv om det egentlig var hipp som happ. Jeg har moderna fra før), siden den har mindre bivirkninger, så gjorde det. Tror alt har gått greit etter vaksinen, er bare en uke siden

Har ikke hatt store bivirkninger tidligere heller, bortsett fra litt lett feber. Denne gangen ble det litt tung i hodet og vondt i armen.

Last edited:
Blir uke 14+6 her. Har også vært skeptisk, tenkt veldig mye, mest pga uvitenhet, men en samtale med legen fikk fakta på bordet og nervene på plass. Vet nå at det definitivt er det riktige å gjøre både for meg og huleboer:happy:

Noen her som har tatt boosterdosen når dere var rundt 14 uker? Jeg vurderer å ta den når jeg er 14+1, men også veldig redd og usikker overfor lille i magen. Er helt for vaksine, men så er det denne graviditeten da som er så dyrebar ... Samtidig som jeg leser at gravide som ikke er nok beskyttet kan bli mer alvorlig syk ... Synes ikke denne avgjørelsen er så lett, og tenker mye på det.

Skal ta den i morgen, 13+6! :happy: Nå anbefaler de alle gravide å ta booster, også i første trimester hvis det er nødvendig! Hør på den nyeste episoden av Fødselspodden eller Foreldrerådet fra 07.01 hvis du vil høre fagfolk snakke om det. :joyful:

Jeg føler meg mye tryggere med å ha tatt den enn å ikke gjøre det! Er så mye smitte over alt nå, og tenker at vaksinen gjør meg bedre rustet til den gangen jeg blir smittet også!

Når det er sagt så vil jeg bare si at jeg dømmer ikke de som ikke ønsker å ta heller altså! Man må ta valget selv såklart. :)

Tatt i dag (16+0). Håper det var det riktige valget. Ble anbefalt pfizer (har Moderna fra før) da den er mindre og gir mindre bivirkninger. I noen land anbefaler de også pfizer fremfor Moderna for gravide, så da tenkte jeg det var best.

Jeg tok 3 dose i uke 14. Slapper så mye mer av nå og er ikke livredd for korona lenger. Jeg syns det er spesielt fint å tenke man også beskytter barnet mot korona når det blir født. Så vet jeg at jeg kommer til å slappe litt mere av når jeg har den nyfødte i armene og. Hadde egentlig ingen bivirkninger heller. Målte temp til høyest 37,8 i et par timer. Men var ikke slapp. Jeg hadde mer bivirkninger ved første dose astra zeneca og andre dose pfizer.

Blir uke 14+6 her. Har også vært skeptisk, tenkt veldig mye, mest pga uvitenhet, men en samtale med legen fikk fakta på bordet og nervene på plass. Vet nå at det definitivt er det riktige å gjøre både for meg og huleboer:happy:

Heldig du er som fikk er tydelig og godt svar fra legen. Jeg har aldri vært i tvil om å ta boosterdosen, men når jeg ønsket å dobbeltsjekke med legen min fikk jeg bare svar «jeg vet rett og slett ikke om det er lurt». Ble litt paff og plutselig litt usikker med det samme, men står nå fremdeles på at jeg skal ta 3. dosen om noen uker.

Blir booster i uke 14 på meg :)

Tok den forrige uke, da jeg var 15+2! Gikk veldig fint, litt færre bivirkninger enn dose 2. Litt hodepine og lett feber første 24 timer.

Har nå Moderna - Pzifer - Moderna

Jordmor var veldig klar i sin tale, og anbefalte å ta den.

Heldig du er som fikk er tydelig og godt svar fra legen. Jeg har aldri vært i tvil om å ta boosterdosen, men når jeg ønsket å dobbeltsjekke med legen min fikk jeg bare svar «jeg vet rett og slett ikke om det er lurt». Ble litt paff og plutselig litt usikker med det samme, men står nå fremdeles på at jeg skal ta 3. dosen om noen uker.

Blir booster i uke 14 på meg :)

Oj, så spesielt! Har mye å være takknemmelig for med fastlegen vår skjønner jeg!

Han brukte SÅ god tid på å forklare hvorfor vi velger å vaksinere mot noen sykdommer, og andre ikke. Sykdom som polio der 90% dør av første sykdomsrunde, er for høyt antall til at vi bare skal la den få regjere. Mens vannkopper tenker vi ikke er alvorlig nok til at vi vaksinerer (i motsetning til feks USA, der det er obligatorisk for skolegang).

Så forklarte han at små barn har snue og feber igjen og igjen som små, og så slutter de, fordi de har blitt eksponert nok ganger til at kroppen har bygget opp egne antistoffer.

På samme måte fungerer dosene som «milde» og kontrollerte sykdomsforløp som gir oss noen runder med antistoffer uten å måtte bli (alvorlig) syke først. Å siden gravide har nedsatt immunforsvar, er det meget viktig å få dose tre i systemet, før dose fire kommer, altså å få sykdommen.

Det hele ble så tydelig og gav mening. For meg iallefall :joyful:

Last edited:
Jeg har satt meg opp i uke 18-19, men kommer til å be om Pfizer. Synes ikke det er noe gøy valg å ta, men føler ikke man har så mye valg lengre.

Tenker du er godt beskyttet med 2 doser. Jeg skal ikke ta nr 3 så lenge jeg er gravid. JM mente at to var godt nok, så hører på henne. Mange av de som blir dårlig har jo ikke tatt vaksinen

Jeg skal ta i dag, er 14+2 :) Ønsker å være så godt beskyttet som mulig før jeg får korona (antar at de aller, aller fleste av oss kommer til å gå gjennom det i tiden framover). Har ikke hatt særlig bivirkninger av de andre dosene så antar det skal gå fint nå også (3xpfizer).

Jeg tok i går, var da i uke 14+2. Vil forøvrig anbefale alle til å høre på podcastepisoden til Foreldrerådet fra 7. januar. Mye klokt som blir sagt der ang. vaksinering under graviditeten :happy:

Tok dose 3 går og ville bare si at jeg ble skikkelig overrasket over hvor heavy bivirkningene var - sammenlignet med dose 1 og 2 for min del. Hatt høy feber, kastet opp hele natten og sovet hele dagen i dag! Tok pfizer etter anbefaling, og det skulle visst ha mindre bivirkninger :wacky: men, men, hadde vært verre med covid og ha det som dette over lengre tid!

Last edited:
Jeg fikk anbefalt fra jordmor å ta vaksine 3. Jeg skal ta den neste onsdag, og er da i uke 14+0.

Jeg tok vaksine 3 for to uker siden. 8 dager senere fikk jeg positiv pcr

Ville bare si at jeg tok vaksinen i går (13+6) og har ikke fått noen bivirkninger!:) Bortsett fra jæ*** vondt i armen, men det virket som hun prøvde å dytte hele sprøyta inn i armen min så kanskje ikke så rart!:hilarious:

Back
Topp