Det er litt godt å lese at det ikke bare er meg. Jeg kan liksom ikke prate høyt om det til noen, og ihevertfall ikke samboer, men jeg synes det er skikkelig dritt å være stemor til tider. Han gleder seg til å hente barnet tidlig når det er hans uke, mens jeg går og gruer meg dagerni forveien. Syns også det er skikkelig sårt at han har opplevd alle ting før, alle milepeler som smil, latter, ja for ikke å snakke om selve fødselen som jo er det største jeg har opplevd i mitt liv. Han har opplevd det før, og det var nok en mye større opplevelse første gang, noe som er veldig sårt for meg. Jeg vet jo at jeg er den voksne og ikke burde ha sånne følelser, og heller legge tilrette for at barnet har det best mulig, men når han også syr puter under armene og aldri er konsekvent på nei, hele tiden kommer med tomme trusler og blir manipulert av en femåring kjenner jeg at irritasjonen også bygger seg veldig opp. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen ganger må jeg bare gå ut og være kun med mitt eget barn, så får de holde på. Jeg føler meg så fæl til tider!
Er du helt sikker på at dere ikke kan prate sammen om dette? Det høres ufattelig slitsomt ut og bare måtte se på at barnet holder på sånn, og vinner gjennom med det. Jeg er bonusmamma til en femåring, og her har vi snakket mye sammen om den type ting. Det skal dog sies at min samboer har vært veldig på at han ønsker at jeg skal ta del i oppdragelsen og at vi skal være samstyrte og enige. Det er jo umulig å oppdra et barn hvis partene er uenige om hvordan ting skal gjøres. Hvis du sier nei, og barnet vet at pappa sier ja, vil han jo alltid gå dit. Og det skaper splid og irritasjon i hjemmet, og dette er et hjem som også er ditt. Du har noe å si her, selv om det ikke er ditt biologiske barn. Du har rett til å ha det godt i ditt eget hjem. Og irritasjonen blir mellom deg og din samboer, og det kan igjen påvirke deres forhold. Noe som er veldig leit!
Jeg tenker at det beste er å prøve å prate om dette sammen og finne en enighet, selv om det er en ubehagelig prat å ta. Å bo under samme tak, men tenke at «dette er mitt barn, det er jeg som bestemmer» går jo ikke an. Din samboer må anerkjenne deg som bonusmamma, og det er viktig at han også vet at du skal ha en slags autoritet og rett til å ha noe å si. Barn bør lære seg å ta i mot beskjeder fra andre enn bare sine foreldre, men man må jobbe for at det skal bli gjennomført på en god måte og det må nok innføres over tid. En annen problemstilling som er verdt å drøfte sammen er jo hvordan dere skal oppdra deres felles barn, når hans barn alltid får ja, og får gjøre som han vil? Skal deres barn få nei og korreksjon, mens hans ikke skal det? Det går jo ikke.
Jeg og min samboer diskuterer ofte slike ting, slik at vi er sikre på at vi handler konsekvent, kjærlig og anerkjennende overfor barnet. En fin måte å ta ting opp på, er å sette seg ned sammen, og diskutere disse problemstillingene på en åpen og rolig måte. For å unngå konflikt er det lurt å begynne setningene med «Jeg føler...», «Jeg opplever..». «Jeg tenker..».
Barn blir trygge av trygge voksne, og jeg merker at min bonusdatter har mye tillit til meg og oppsøker også meg i situasjoner der hun er utrygg eller når hun trenger trøst. Vi har også fokus på at hun får egentid med pappaen sin, også har vi «jentedager» der vi to koser oss sammen, når pappaen er på jobb for eksempel. Vi har hatt bedre tid til å bli godt kjent og bygge gradvis opp tillit, men det er aldri for sent. Jeg tror at mye av grunnen til at vi har fått en slik relasjon er fordi jeg har lært meg, og fått mulighet til å grensesette og delta aktivt i samspillet.
Dette er en vanskelig situasjon å stå i, spesielt for deg som kjenner på dette og må gå å grue deg til annenhver uke. Føles nok som å stikke hånden i et vepsebol å ta opp dette, og jeg vet hvor lett det er som utenforstående å si «dere må snakke sammen». Det er ikke bare-bare. Men kanskje en dag finnes det en god anledning til å ta en prat? Og kanskje ting kan bli litt bedre. Faren i slike situasjoner er at om man bærer på dette og irriterer seg over det over tid, så renner begeret til slutt helt over.. Og da klikker man gjerne (forståelig) en dag og konfliktnivået blir høyere. Håper ting blir litt bedre