bonusbarn med spesielle behov

Melek :)

Glad i forumet
har du bonusbarn med spesielle behov? hvordan takler du det? har selv 2 bonusbarn med spesielle behov,en men aspergers og en med ukjent diagnose. barna er 10 og 11 år. vi har også et felles barn på 3 år (normal) hvordan forberde barnet på 3 år? feller det naturlig? vært forøvrig sammen i 7 år,men synes det likevel er vanskelig til tider.

Tror barn med spesielle behov er vanskeligere uansett om det er bonus barn eller ikke...

Hei! Er bonusmamma til en gutt med aspergers og adhd. Han blir 12år.
Felles har vi lillebror på 16mnd.

Send gjerne en pm. :)

Tror det kommer naturlig. Et tante til en gutt med autisme, og etterhvert som junior her ble større så sa vi bare at "han har noe som heter autisme, og det er ikke like lett for han å forstå hva som er rett og galt".
Aksepterte det som forklaring, selv om vi måtte gjenta det noen runder da han kan finne på å rope/slå/sparke osv og heller ikke har språk. Han er 8 år nå, og min er to år yngre.

(hvordan vet du at din er "normal" (Jeg får her automatisk tanken at du sier de andre er unormale!) når du sammneliger med diagnoser som gjerne viser seg når de er eldre enn din unge?)

Men altså, barn med spesielle behov er like unike som andre unger, men krever noe ekstra, det er det ikke tvil om, det er jo det ekstra behov betyr. Og om det er egne barn, bonusbarn eller tantebarn eller vennebarn, ja, det krever noe ekstra. Og det krever derved at du er villig til å ta den ekstra jobben. Som forelder har man ikke et valg, som bonusmor har du et valg, men du får uendelig mye mer igjen som bonusmor om du tar den oppgaven, enn å stille deg på sidelinjen.

Angående barnet på 3, så er han jo vant til at søsknene er "annerledes" og at dette er normalt for han. Etterhvert som han blir større, så er det bo bare å svare naturlig på de spørsmålene som kommer.
Har selv et yngre søskenbarn som er autist, men for barna mine er det bare sånn han er :)

(hvordan vet du at din er "normal" (Jeg får her automatisk tanken at du sier de andre er unormale!) når du sammneliger med diagnoser som gjerne viser seg når de er eldre enn din unge?)

Men altså, barn med spesielle behov er like unike som andre unger, men krever noe ekstra, det er det ikke tvil om, det er jo det ekstra behov betyr. Og om det er egne barn, bonusbarn eller tantebarn eller vennebarn, ja, det krever noe ekstra. Og det krever derved at du er villig til å ta den ekstra jobben. Som forelder har man ikke et valg, som bonusmor har du et valg, men du får uendelig mye mer igjen som bonusmor om du tar den oppgaven, enn å stille deg på sidelinjen.

mente det absolutt ikke sånn,beklager er litt dårlig med ordleggingen

Back
Topp