Bomullslue på nyfødte?

Fordi det største varmetapet skjer på hodet og de sjelden har hår som holder varmen..
 
Tøyet de har på sykehusene kokvaskes hardt, så da er det lettest med bomull.
Ull tåler ikke det.
Anbefaler på det sterkeste at dere har med ull luer og sokker selv, gjerne noe som tåler å bli tatt på ett helt nyfødt hode, så det bør tåle litt blod eller misfarget fostervann.
Her har jeg luedilla, så har strikket opp litt ekstra smått til starten, så jeg heller kan bruke eget ulltøy på han etter fødselen.
Det varmer mye bedre også.
Samme med ullteppe.
De på sykehusene vaskes like hardt, og er jo og i bomull. Så ta gjerne med selv, ett par man ikke er så redd for.
 
Ikke for å undergrave dette med varmetapet helt, men sykehuset overdriver nok ofte hvor viktig det er med lue. Om barnet ligger hud mot hud under mors dyne holder det ofte. Det er også viktig for mor å lukte på babyens hode, det setter i gang hormonproduksjon som er viktig for amming og tilknytning.
 
Hvorfor brukes dette ofte på nyfødte på sykehuset?

Fordi de blir så fort kalde og hodet er stort i forhold til kroppen.
Hodeomkrets er rundt 35cm og lengden er rundt 50 cm. Vi voksne har Hodeomkrets på rundt 48-55 cm men er til gjengjeld mye lenger. Tenk om du var 170 høy og hodet ditt var 120cm i omkrets, da hadde du blitt fort kald uten lue :hilarious:
 
Ikke for å undergrave dette med varmetapet helt, men sykehuset overdriver nok ofte hvor viktig det er med lue. Om barnet ligger hud mot hud under mors dyne holder det ofte. Det er også viktig for mor å lukte på babyens hode, det setter i gang hormonproduksjon som er viktig for amming og tilknytning.

De har ofte lua når de ligger aleine i den senga si ;)
 
De har ofte lua når de ligger aleine i den senga si ;)
Jepp! Og da er det lurt, altså. Men jeg opplevde på mitt første barn at sykepleierne tok på lua med en gang og ble sure når jeg tok den av, enda hun lå tett inntil meg og var kjempevarm.:rolleyes:
 
Jepp! Og da er det lurt, altså. Men jeg opplevde på mitt første barn at sykepleierne tok på lua med en gang og ble sure når jeg tok den av, enda hun lå tett inntil meg og var kjempevarm.:rolleyes:

Ja, det er jo ikke lik praksis over alt. Her måtte man faktisk ha egen lue til babyen :p
 
Ikke for å undergrave dette med varmetapet helt, men sykehuset overdriver nok ofte hvor viktig det er med lue. Om barnet ligger hud mot hud under mors dyne holder det ofte. Det er også viktig for mor å lukte på babyens hode, det setter i gang hormonproduksjon som er viktig for amming og tilknytning.

Nei, det vil jeg virkelig ikke påstå at sykehusene gjør. Mange nyfødte har jo somregel en del hår, og når de kommer fra magen, hvor de har vært omgitt av deilig og varmt fostervann på ca 37 grader, og kommer ut på en fødestue hvor det er 24 grader, er det ikke tullete med lue.
Merker ofte at de sliter med å holde varmen om man ikke er flink nok til å pakke de godt inn i starten.
Litt kjedelig å ta 2 timersstellet, og finne ut at babyen har en temp på 36,0 eller kaldere, fordi man har pakket for dårlig inn.
 
Både Lub og Naaf skriver på sine sider at babyer ikke bør bruke lue inne fordi de kvitter seg medoverskuddsvarme via hodet, så blir litt forvirret?
 
Både Lub og Naaf skriver på sine sider at babyer ikke bør bruke lue inne fordi de kvitter seg medoverskuddsvarme via hodet, så blir litt forvirret?
Spørs jo om man teller baby eller nyfødt. Noen regner jo barna sine som baby til de er to år :p også er det ikke alle som har det kjempe varmt hjemme heller, og mange nyfødte sliter med varmeregulering slik at for mye varme slippes ut gjennom hodet
 
Både Lub og Naaf skriver på sine sider at babyer ikke bør bruke lue inne fordi de kvitter seg medoverskuddsvarme via hodet, så blir litt forvirret?

Du får bare kjenne etter om babyen fryser, men med to lag klær og innpakket i teppe og dyne inne trengte ikke min lue inne, nei. Men de er jo nakne når de akkurat er blir født, så det er sikkert derfor de bruker det rett etter fødsel. Hvis LUB fraråder lue mens babyen sover, ville jeg fulgt det rådet. Ved mindre man vet at man har et veldig kaldt soverom og det er vinter.
 
Våre barn hadde mye hår og var våte i håret, så lue var nødvendig til de tørket litt. Bomullsluene de bruker her jeg er er i alle fall engangs, så er ikke noen kokvask av de her.
 
Både Lub og Naaf skriver på sine sider at babyer ikke bør bruke lue inne fordi de kvitter seg medoverskuddsvarme via hodet, så blir litt forvirret?

Ja det kan jeg skjønne, jeg driver jo å sniker på forskjellige terminforum selv for å få ulike synspunkter selv ;)
Og jeg kan fullt forstå at du blir forvirret, jeg visste ikke engang at dette var et tema. Så kjekt at du nevner bakgrunnen for spørsmålet :)
 
Med første brukte han jo lue inne helt i starten, men han mener å huske vi lot være etter en ukes tid kanskje? Er usikker, kan ha vært senere og altså. (Han hadde mye hår da) Men da hadde vi det generelt varmt inne altså, tok på lue om natta hvis det var kaldt på soverommet. Må vel helst kjenne an temperaturen både ifht hva babyen har på seg ellers, og med tanke på temperaturen inne. Men helt i starten trengs det vel som regel uansett. Vi er jo tross alt i november da også :p
 
Back
Topp