Boller

Skravlebøtta

Forumet er livet
jentene i juni13
Noen som har en idiotsikker oppskrift på gode,luftige boller? Fastelavn og morsdag på en gang så da får jeg vel bake på søndag ;)

Matprat.no :P

Skal lage boller sjøl i morgen....det som er greit å gjøre, er å heve deigen lenge nok, og ikke lage dem for små, og ikke rulle dem for hardt.

Lykke til :)

Matprat.no :P

Skal lage boller sjøl i morgen....det som er greit å gjøre, er å heve deigen lenge nok, og ikke lage dem for små, og ikke rulle dem for hardt.

Lykke til :)

Er nesten flaut dette her,jeg har jo gått på bakerlinja.. Og jeg lagde kjempegode boller før, sorry selvskryt :p, men plutselig fikk jeg det ikke til lenger. Gjærbaksten min blir ikke bra. Jeg har prøvd å heve lenge,slå ned deigen og heve igjen. Men da syns jeg bare den blir for hard og så vil de ikke etterheve. Skjønner ikke dette.. Og den gjæren for søte deiger syns jeg bare er dårlig.
Får prøve igjen på søndag. Jeg pleier å ha litt mer hell med søte deiger hvertfall.

Er ingen kløpper på kakebaking sjøl. Klarer som regel å steke bollene for lenge jeg da, så dem blir skikkelig harde. Enda så mange ganger jeg har bakt boller. Er ikke at man kan huske el gjøre riktig oppgjennom åra el da. Kan sikkert trøste deg med det at det finnes folk som er værre :P

Jeg pleier å ha ett egg i bolledeigen min, syntes bollene blir så mye mer luftigere da:)
Ellers er det viktig å etterheve lenge nok, men ikke for lenge heller da;) bollene må ikke falle sammen.

Jeg lagde boller forrige helg og googla "raske boller". Fant denne oppskrifrta og resultatet ble kjempebra:

Gode boller (ca 24 stk)

200gr smør
7 dl melk
100gr gjær
1 kg hvetemel
2 dl sukker
kardemomme (2-3 ts?)

- smelt smøret, og varm melka sammen med smør til håndtemp. Løs opp gjæra i væsken om du bruker fersk gjær.

- bland det tørre (mel, sukker og kardemomme + evt tørrgjær om det er det du bruker)

- hel i væsken og elt godt

- la deigen heve på lunt sted under plast i 30-60 min. Trill ut bollene og la etterheves i 15-30min. Pensle med egg/melk før steking

-stekes midt i ovenen v/ 250gr i 5-10min.

Detsoteliv.no har mange gode oppskrifter. Det er alltid der jeg går når jeg trenger noen oppskrifter :). De har blant annet en gulrotkake oppskrift som er helt fantastisk! Gulrotkake i langpanne, absolutt og anbefale hvis du trenger noe i tillegg til bollene :).

Detsoteliv.no har mange gode oppskrifter. Det er alltid der jeg går når jeg trenger noen oppskrifter :). De har blant annet en gulrotkake oppskrift som er helt fantastisk! Gulrotkake i langpanne, absolutt og anbefale hvis du trenger noe i tillegg til bollene :).

Ja der er det mye godt. Mener jeg prøvde en bolleoppskrift derfra sist som ikke ble så værst ;)

Sist jeg lagde boller lagde jeg de som heter "verdens beste boller" fra detsoteliv.no...og de var kjempegode :) Ble luftige og fine også :) Og enkelt ettersom de bare skal etterheve...trenger ikke å heve før man baker de ut (kjekt når man har en litt ivrig 2åring som skal være med å bake) :)

Nå har jeg og lillegutt bakt boller til den store gullmedalje. Valgte 17mai boller på det søte liv og de ble kjempegode. Laget både som vanlige boller og skoleboller, nam nam :)

Jeg har en! I boka mi :p Si ifra hvis du fortsatt trenger den :p

Ha i et glass med sånn sistrondråper:) samme glass som konditorfargene er i:) da blir de saftig og god:)

Back
Topp