Boller og rundstykker

Åh, det er ei her inne som har lagt ut en knallgod oppskrift på boller, men linken er selvsagt på pcn min som er inne til reperasjon! Kanskje noen andre har linken?

Jeg fant jeg fant!! Dette er egentlig Grusomme Gabriel sin oppskrift, men hun har lagt den ut her så da regner jeg med at det er greit at jeg kopierer den inn[:)]

BOLLER:

Jeg har akuratt bakt 58 hveteboller og tenkte at jeg skulle være snill å dele et lurt tips med dere ...

Dette har jeg alltid gjort og får KANON resultat hver gang .

Bland alt utenom mel i bollen(enten du bruker maskin eller hånd) Ha i en stor ts bakepulver i tilleg til gjær. Selv om det ikke står i opskr. Deigen må være klissen. IKKE ha i alt melet . Den skal henge litt igjen i fingrene når du tar på den.

Hvordan hever du bolledeig og boller? Har du prøvd å sette på oppvaskemaskinen på hurtigprogram,tom altså, og når den er ferdig setter du  bollen med deig inni og lukker døren . Det er nå varmt og fuktig inne i oppvaskemaskinen, ypperlig forhold for en gjærdeig.
Eller sett stekeovnen på 50 grader og steng den etter den har nått det. Sett inni bollen med deig etter 5 min, legg et meget fuktig kjøkkenhåndkle over .
Gjærdeig skal ha rett temp og rett fuktighet når den heves ....Blir brae forhold med overnevnte tips ...

Del deigen opp i like store emner. Da blir bollene jevnere stekt.

Så det viktigste: Når du tar utav bollene fra ovnen legger du et godt vått kjøkkenhåndkle over bollene,så raskt som mulig . Slik får du myke bløte deilig boller . Nei de blir ikke våte.
Ta av håndkleet når det har sluttet å dampe, eller når neste brett taes ut av ovnen.

Dette kan også gjøre med annen bakst som du vil skal ha MYK skorpe.

Lykke til !!

Jeg er så snill at jeg gir dere oppskriften min:

0,5L melk(kald)
0,5L vann(varmt)
250gr margarin
250grsukker
2egg
50gr gjær
3ts krdemomme
ca 2kg hvetemel

(som jeg sa lenger oppe: tilsett også en stor ts bakepulver)

Start med å blande melk og vann,ha i romtemperert margarin(eller pittelitt smelta i micro), sukker.egg.gjær og kardemomme (pluss bakepulver). Rør forsiktig ut slik at margarinen blir klumpete. Bland oppi melet  litt etter litt. Rør lenge. I maskin ca .6min eller for hånd til du blir godt sliten. La den hvile i min 20 minutter. Helst heve til dobbel størrelse.

Del opp i ca 60gram og rull ut. Hev til dobbel str og stek på 180grader til de er gyllend. (følg med )

Back
Topp