fant denne fra sist bolle runde.
Så nå får vel eg og ta meg en tur på kjøkken når du friste sånn [:D]
Hveteboller
3,5 dl melk
1 pakke gjær (jeg bruker tørrgjær for søte deiger)
100 gram margarin
1 dl sukker
8 dl hvetemel
1 ts kardemomme for den som liker det (det gjør jeg[:D])
Dette blir 16-20 vanlige boller, 16 skolebrød, 20 skillingsboller eller en bollekake med 25-30 deler.
Smelt smør og bland med melk som du varmer litt opp. Bland det tørre og hell oppi melk og margarinblanding. Hev i ca 30 minutter (jeg har bakebolle som popper) et lunt sted. Om vinteren hever jeg inne i stekeovnen som jeg setter på 50 grader mens jeg baker og skrur av før jeg setter inn bollen.
Etter at du har rullet ut, skal de heve på brettet i minst 30 minutter. For å få sånne kjøpeluftige boller kan de godt etterheve i 45-60 minutter. Jeg liker gjærbaksten litt tung jeg da, syns det er det som gjør den hjemmebakt, men det er smak og behag.
Vanlige boller stekes 10-12 minutter på 250 grader midt i ovnen. Legger bakepapir over de siste minuttene for å unngå å svi dem. Og pensle med egg før de går inn, så får de sånn fin blank overflate.
Bollekake stekes i langpannen ved 220 grader i 15-20 minutter.
Med bollekake er det godt å strø litt sukker oppå etter penslingen, så får de sånn sukkerlake på[:)]
Hvis du skal lage skillingsboller skal deigen være litt mindre seig enn med andre boller.
Kjevle ut, strø på sukker og kanel, rull sammen og skjær 1,5 cm tykke skiver av hele rullen. Vil du ha de så søte som de du får på bakern må du strø sukker oppå også før steking. Stekes i 225 grader i 15 minutter
Mmmmm - boller er godt!