Bolleoppskrift?

MammaJ92

Betatt av forumet
Fikk så lyst til å lage boller, men har enda ikke funnet en bolleoppskrift er jeg spesielt fornøyd med. Noen som har en bolleoppskrift på gode boller der det skal brukes 50g gjær?

Bruker sånn ferdigpose jeg, men dytter for deg [:)]

Har du prøvd denne oppskriften? Jeg syntes den ga veldig gode boller :)

http://trinesmatblogg.no/2010/10/na-skal-det-bli-andre-boller-s%C3%B8t-gj%C3%A6rbakst-trinn-for-trinn/

jeg skal gi deg VERDENS beste bolle oppskrift, denne gir jeg vanligvis ikke bort, men jeg skjønner at behovet for noe godt er stort for oss gravide så skal være snill [8D] hiiiiiii!

denne er seriøst god altså, sambo ELSKER de!!!!

LINNI'S beste boller!!! :D

200 gram margarin
10 dl melk
2 poser tørr gjær
22 dl hvetemel
2 dl sukker
4 teskje kardemomme (bedre med for mye enn for lite)
En smala rosiner (om ønskelig)
5 dl/1 boks Piano vaniljekrem

Fremgangsmåte:

1. Sett på ovnen på 250 grader celsius.
2. Smelt margarinen.
3. Tilsett melk og varm til 37 grader (kroppstemp.).
4. Tøm gjæren i bakebollen og hell margarin- og melkeblandingen over. Rør til gjæren er løst opp.
5. Tilsett hvetemel, sukker og kardemomme og rør/kna alt sammen til en fast deig.
6. Legg et håndkle over bollen og la deigen hvile i 10 min.
7. Rull så deigen til en eller flere pølser og del den opp i 30 boller (+/-). (Om deigen er veldig bløt pøser du bare på litt ekstra mel i det du ruller).
8. Rull bollene til boller, ja, og legg bollene på et brett.
9. Legg et håndkle over bollene og la heve til de er dobbel str.
10. Lag forsiktig et passe stort hull i midten av bollene, men vær forsiktig så du ikke slår ut lufta av bollene.
11. Pensle bollene med egg og fyll hullene med vaniljekrem.
12. Putt bollene i ovnen på midterste rille og stek i 10 til 13 minutter.

Du har nå forran deg verdens mest saftige og forrykende boller. Bon appetit!

jeg dropper jo rosinene og vaniljekremen da[:)][:)]

Mamma lager verdens beste boller, og jeg vet at hennes "triks" er å ikke bruke alt melet slik at deigen er ganske klissete når den settes til heving. Hun knar heller ikke deigen mye bare vender den et par ganger og ruller ut boller.

De er seriøst de beste i hele verden! Lett og luftig!

ORIGINAL: Mammaoglillegutt

jeg skal gi deg VERDENS beste bolle oppskrift, denne gir jeg vanligvis ikke bort, men jeg skjønner at behovet for noe godt er stort for oss gravide så skal være snill [8D] hiiiiiii!

denne er seriøst god altså, sambo ELSKER de!!!!

LINNI'S beste boller!!! :D

200 gram margarin
10 dl melk
2 poser tørr gjær
22 dl hvetemel
2 dl sukker
4 teskje kardemomme (bedre med for mye enn for lite)
En smala rosiner (om ønskelig)
5 dl/1 boks Piano vaniljekrem

Fremgangsmåte:

1. Sett på ovnen på 250 grader celsius.
2. Smelt margarinen.
3. Tilsett melk og varm til 37 grader (kroppstemp.).
4. Tøm gjæren i bakebollen og hell margarin- og melkeblandingen over. Rør til gjæren er løst opp.
5. Tilsett hvetemel, sukker og kardemomme og rør/kna alt sammen til en fast deig.
6. Legg et håndkle over bollen og la deigen hvile i 10 min.
7. Rull så deigen til en eller flere pølser og del den opp i 30 boller (+/-). (Om deigen er veldig bløt pøser du bare på litt ekstra mel i det du ruller).
8. Rull bollene til boller, ja, og legg bollene på et brett.
9. Legg et håndkle over bollene og la heve til de er dobbel str.
10. Lag forsiktig et passe stort hull i midten av bollene, men vær forsiktig så du ikke slår ut lufta av bollene.
11. Pensle bollene med egg og fyll hullene med vaniljekrem.
12. Putt bollene i ovnen på midterste rille og stek i 10 til 13 minutter.

Du har nå forran deg verdens mest saftige og forrykende boller. Bon appetit!

jeg dropper jo rosinene og vaniljekremen da[:)][:)]

Denne oppskriften er veldig god!!![:D]

www.detsoteliv.no har veldig mange gode kakeoppskrifter! Her ville jeg brukt skolebrød - oppskriften og laget vanlige boller av den, veldig godt:)

ORIGINAL: Carisma90

www.detsoteliv.no har veldig mange gode kakeoppskrifter! Her ville jeg brukt skolebrød - oppskriften og laget vanlige boller av den, veldig godt:)

jeg lagde bollene derfra, å de var IKKE gode, selvom de var kåret til veldig gode en plass.
ble nesten femti boller, å de var skikkelig kleine, alt det stresset for ingenting [8D]

Back
Topp