Bolle-oppskrift...

Frøken Fryd

Elsker forumet
Juli13-jentene
Jeg har så sinnsykt lyst på skoleboller idag.
Jeg har 1 pk vaniljekrem igjen, så det er liksom "vinn eller forsvinn" når det kommer til bollene...

Sist jeg lagde boller, ble de steinharde og lite saftige..
Kan noen hjelpe meg med en supergod bolle-oppskrift som resulterer i gode, saftige, luftige boller?
Helst i bakepulver-versjon da jeg nettopp oppdaga jeg var tom for gjær...

Er det noe kjerringråd-tips i selve utførelsen av bolledeigen, så mottas det med takk også :)

Det var lite respons å få her i påska ;) håper du tok Google til hjelp og dro i land noen saftige skoleboller! Jeg bakte rosinboller idag morges og brukte denne oppskriften:
http://monicasoppskrifter.blogspot.no/2012/11/saftige-boller.html
Tror ikke jeg kommer til å gå tilbake til standard oppskriften min ever igjen. De blei supersaftige og gode, jeg doblet alt bortsett fra egg og gjær (sorry, ingen tips til bakepulver herfra). Beste luftigtips er å heve godt og lenge på lunt sted, og ikke bruke for mye mel i deigen, heller litt for løs enn litt for fast.

Det var lite respons å få her i påska ;) håper du tok Google til hjelp og dro i land noen saftige skoleboller! Jeg bakte rosinboller idag morges og brukte denne oppskriften:
http://monicasoppskrifter.blogspot.no/2012/11/saftige-boller.html
Tror ikke jeg kommer til å gå tilbake til standard oppskriften min ever igjen. De blei supersaftige og gode, jeg doblet alt bortsett fra egg og gjær (sorry, ingen tips til bakepulver herfra). Beste luftigtips er å heve godt og lenge på lunt sted, og ikke bruke for mye mel i deigen, heller litt for løs enn litt for fast.

Jeg turde ikke å ofre vaniljekremen uten oppskrift, så spiste sjokolade istedet :-P

Men hvis du går god for din oppskrift så prøver jeg den imorgen. Butikken er åpen her til lands så skal alltids få tak i gjær.

Takk for respons og tips :-)

De blei supergode, men jeg har altså ikke fått harde boller uansett siden en gang for 20 år siden da jeg glemte gjæren så jeg er ikke den beste på troubleshooting :-P
Jeg pleier ellers å lage solskinnsboller med sånn piano vaniljekrem, nam nam nam :-)

Steketid i min ovn var forresten 14-15 min på 215 grader. Lykke til :)

Back
Topp