Bolle oppskrift

spispilladisjøl

Gift med forumet
Sitter enda i pysjen, haha. Nyte regnværsdagen innendørs er ikke feil. men jeg har så lyst på nybakte boller.

Noen som har en god bolleoppskrift?

UTEN kardemomme (for det har jeg nemmelig ikke i skapet).

Ingredienser
150 g margarin
5 dl melk
50 g gjær
1/2 ts salt
1 1/2 dl Dansukker Sukker
2 ts malt kardemomme
ca. 13 dl hvetemel

Fyll
100 g margarin
1 1/2 dl Dansukker Melis
1 ts vaniljesukker

Pensling
Egg

Glasur
2 dl Dansukker Melis med sjokolade eller jordbærsmak
1–2 ts vann

Pynt
Dansukker Perlesukker

1. Gjæren smuldres i en bolle. Tilsett melk og margarin og rør gjæren ut.

2. Tilsett sukker, salt og kardemomme. Bland i melet litt av gangen, til deigen slipper bollen lett. Sett til heving under et klede i 30 minutter. Bland margarin, melis og vaniljesukker til fyllet.

3. Ha deigen ut på bordet, og elt den med litt ekstra mel. Del deigen i to deler.

4. Kjevle deigen ut i avlange plater, smør fyllet på og rull deigen sammen. Deigen skjæres i like store stykker som legges i papirformer. Sett til heving under et klede i 30 minutter. Sett ovnen på 250°.

4b. Rull ut hvert stykke til en rull, og del den i 25 stykker. Rull hvert stykke til en glatt, rund bolle. Legges på plate med bakepapir. Sett til heving under et klede i 30 minutter. Sett ovnen på 250°.

5. Pensle med sammenvispet egg. Strø eventuelt på perlesukker. Stekes midt i ovnen i 8–10 minutter. Avkjøles tildekket på rist.

6. Bland vann og melis med valgfri smak og smør på de avkjølte bollene uten perlesukker.

http://www.dansukker.com/default.aspx?ID=410&ProductPage=1&ProductID=7398&GroupID=480

der kan jeg ikke hjelpe, dessverre!
denne husmora bruker kun ferdigpakker [;)]

Ser der står kardemomme, men det kan du jo bare ta bort

Dette trenger du til
20 boller

100 g smør, romtemperert
ca. 550 g hvetemel
90 g sukker
½ ts bakepulver
¼ ts salt
3 ½ dl melk
50 g gjær
rosiner

Jeg har funnet den perfekte bolleoppskriften! Den er fra mamma, og blir alltid vellykket.
Denne oppskriften gir 20 boller. Jeg lager alltid dobbel porsjon. Det tar ikke noe lengre tid, og gir dobbel glede! Bollene som blir til overs, legger du i en frysepose og putter i fryseren. Tines i stekovnen på 150 grader i ca. 10 minutter.

Jeg bruker alltid meierismør og ikke margarin når jeg baker søt gjærdeig. Jeg synes det gir en ekstra god fylde og smak. Dessuten bruker jeg å smuldre smøret i stedet for å smelte det. Deigen har lettere for å bli mindre luftig om du smelter smøret.

Smuldre smøret i 3/4 av melet. Bland i resten av det tørre. Varm melken til 37 grader og rør ut gjæren i den. Bland alt godt. Søt gjærdeig skal ikke eltes for lenge, da risikerer du at det ferdige resultatet blir seigt. Tilsett nok mel til at deigen akkurat løsner fra bollen. Ha i bare litt mel av gangen slik at deigen ikke blir for fast.

Du bestemmer selv om du vil gjøre dette for hånd eller bruke en kjøkkenmaskin. Resultatet blir det samme. Fordelen med å bruke hendene er at du får en mye bedre følelse med hvordan deigen oppfører seg, og hvordan den skal kjennes ut for å ha den rette konsistensen.

Dekk bollen med et klede. Hev deigen til dobbelt størrelse. Det tar 30-40 minutter. Deigen skal stå lunt. Pass på at den ikke står i trekk.

Ha litt mel på bakebordet og slå ut deigen. Elt den litt. Tilsett rosiner dersom du liker det. Personlig synes jeg bollene smaker ti ganger så godt med noen saftige rosiner inni. Del deigen i to, rull hver del ut til en pølse og del den i 10 emner. Rull ut boller og legg dem på bakepapir på stekeplate.

Etterhev bollene i ca. 20 minutter under et klede. Pensle dem med sammenpisket egg og stek dem midt i ovnen på 225 grader i 10-12 minutter.

Avkjøles på rist. Hvis ikke blir de klamme og ekle.

Disse bollene har jeg bakt sammen med mamma hundrevis av ganger helt fra jeg var bitteliten. Det er en ting jeg har gjort hver eneste gang, og det er å ta minst en bolle – så snart den er kald nok til at jeg kan holde den skikkelig – grave ut innmaten og spise den, fylle hullet med godt hjemmelaget syltetøy og fortsette å spise. Det at syltetøyet renner nedover haken og genseren er en del av sjarmen.

Du har et utall muligheter med denne bolledeigen. Du kan lage kanelsnurrer, solskinnsboller, skolebrød, nugattisnurrer, flettekringle med mandel- og nugattifyll, kringler med ulikt fyll og boller med tørket frukt. Bare for å nevne noe.

http://www.mrw.no/sweet%20dough/hveteboller.html

Den siste her så jo enkel å grei ut...og UTEN kardemomme[:D]

Back
Topp