Boligkjøp?

Bkno0730172

Betatt av forumet
Vi har nå egenkapital og et finansieringsbevis.
Vi har en bolig vi ønsker å by på.
MEN; vi venter også på tilbud fra annen bank, hvor renten er noe rimeligere.
Vi vet ikke om vi får lån der eller ikke.

Kan man gi bud mens man venter på svar, eller må man oppgi lånebank på budskjemaet?
Dersom vi ikke får lån i den andre banken, har vi jo finansieringen i annen bank.
Men kjedelig om vi får tilbud om bedre rente dagen etter vi gir budet liksom....

Noen som vet?

Og noen som vil gi kort forklaring på kjøpeprossessen?
Budgivning - kontrakt - overtakelse?

Når begynner man nedbetalingen av lånet?

Jeg kan i alle fall svare på et spørsmål :=)
Dere blir enig om en overdragelsedato. Kjøpssummen blir overført til selger, når boligen er tinglyst.

Jeg ville absolutt lagt inn bud på huset selv om valg av bank er uavklart.
Dere er ikke bundet til banken så dere kan jo bytte til den som er mer gunstig når som helst.

Du oppgir bank på skjemaet ja, dette er for at megler skal kunne sjekke opp at finansieringen er i orden ved en evt. budkamp. Men om dere får ja fra den andre banken i mellomtiden så er det jo bare til å gi beskjed til megler før dere skriver kontrakt etc.

Er noen år siden vi kjøpte nå men såvidt jeg kan huske så avtaler man en dag for kontraktskriving etter at man har fått godtatt budet hos selgeren. På kontaktsmøte avtaler man også overtakelse, hvis dere ikke har satt opp en overtakelsesdato som forbehold i budet dere la inn. Det er noen som gjør dette.

Lånet og avdragene begynner ikke å løpe før overtakelsesdato mener jeg. Du skal ikke betale for noe som du ikke formelt har overtatt. Selger skal jo betale frem til overtakelsen hos sin bank.

Back
Topp