boligkjøp *avstemning*

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
de som har kjøpt bolig som de har bodd i med barn (altså ikke studenthybel e.l.)

De boligene vi har hatt og har når vi har hatt barn har jeg kjøpt med min samboer. Men har eid bolig alene før jeg traff min samboer også og det uten egenkapital.

Jeg har kjøpt 3 boliger. Den første var leilighet og den kjøpte jeg alene. Brukte oppsparte penger til egenkapital og hadde kausjonist. 
Leil 2 brukte jeg fortjenesten av leil nr 1 som egenkapital. Samboeren min flyttet etterhvert inn der, men han kjøpte seg ikke inn.
Så kjøpte vi rekkehus etter at vi fikk barn.

Så det går greit å kjøpe alene. Bare en har litt egenkapital. (jeg hadde bsu konto)

Jeg regner med at de som kjøpte alene, uten egenkapital eller kausjonister gjorde dette før de nye retningslinjene kom? 
Det skal endel til å få lån uten noen av disse tingene på plass nå for tiden.

FancyPants skrev:
Jeg regner med at de som kjøpte alene, uten egenkapital eller kausjonister gjorde dette før de nye retningslinjene kom? 

ja nettopp. er umulig å få seg noe sted å bo nå... *sukk*

Første leiligheten kjøpte jeg med min samboer, med egenkapital/arv fra pappa.
Huset kjøpte jeg med samboeren min uten egenkapital men det var litt arv og litt lån fra svigerfar så vi slapp egenkapitalen.

FancyPants skrev:

Det er ikke noe problem å kjøpe uten egenkapital i dag heller, man har mange muligheter. Flere banker tilbyr topplån, flere kommuner tilbyr egenkapital lån. Verken jeg eller min samboer har egenkapital og vi har kjøpt bolig etter de nye restriksjonene kom. Første gang jeg kjøpte bolig var det krav om egenkapital og ingen hadde noen gang hørt om førstehjemslån, renta var på over 9% altså mange år siden. Jeh var bare 19 år. Men det ordnet seg på ett vis da også. Boligen ble vår. Mener man selv at man kan betjene ett boliglån, så er det bare å kjempe litt så ordner det seg. Jeg holdt vel på i flere månder nå sist, men tilslutt fikk vi det igjennom. Men man har forskjellige priser på boliger. Det er ikke akkuratt slik at en alenemor uten egenkapital kan kjøpe seg en bolig til fem millioner, man man må jo kunne betjene lånet.

Kjøpt sammen med samboer, MED egenkapital (hans forskudd på arv) :)

Kjøpte sammen med mannen min. Vi hadde spart bsu begge to, som vi brukte som egenkapital første gang.

Back
Topp