Bokserie til barn på 7 år

Eg trudde dei har hatt 11-årsgrense heile tida eg, men at berre dei tre første har norsk tale.

Veldig individuelt kva som er skummelt sjølvsagt. Mine syns bøkene var skumlare enn filmane, men ikkje FOR skummelt, mest spennande.
Nei. Da hadde jeg aldri vist de til en åtteåring. Hadde gamle dvder der det stod åtte år og har gått ventet og gledet seg til å se de. Kjøpte nye blue-ray og da er de endret. Måtte Google litt og fant ut av det.
 
Nei. Da hadde jeg aldri vist de til en åtteåring. Hadde gamle dvder der det stod åtte år og har gått ventet og gledet seg til å se de. Kjøpte nye blue-ray og da er de endret. Måtte Google litt og fant ut av det.
Merkelig. Eg tenker at når det er lov å ha med yngre barn på kino - i følge med voksne - får det vere greit heime og, viss ein som forelder kjenner innholdet i filmen og meiner barnet tåler det. Men det er for så vidt ikkje relevant for boktråden her. Lett å spore av gitt, beklager det.
 
Merkelig. Eg tenker at når det er lov å ha med yngre barn på kino - i følge med voksne - får det vere greit heime og, viss ein som forelder kjenner innholdet i filmen og meiner barnet tåler det. Men det er for så vidt ikkje relevant for boktråden her. Lett å spore av gitt, beklager det.
Hjemme så gjør jo folk hva de vil, så aldersgrensene kan aldri bli mer enn veiledende fordi ingen håndhever en grense. Så det er opp til foreldrene der også.
Mitt poeng med var at det er veldig individuelt om harry Potter er passende for en 7åring, som ts sitt barn spør om boktips til. Du skrev din erfaring så da kom jeg med min :) Her ble det litt nedtur desverre, så min erfaring tilsier å vente:)
 
Alvedronningens barn og Alvedronningens Riddere har vært supert her, og passer begge kjønn. Harry Potter bok 1 har også blitt lest, men den syns hun var litt kjedelig. :( skal jammen sjekke ut de illustrerte utgavene, vil så gjerne at vi kan lese dem! :p mi er 9 da.
 
Gutta i det store trehuset med 13 etasjer!
Vi holder på med bok 3 nå (gutta i det enorme trehuset med 39 etasjer)
 
Merkelig. Eg tenker at når det er lov å ha med yngre barn på kino - i følge med voksne - får det vere greit heime og, viss ein som forelder kjenner innholdet i filmen og meiner barnet tåler det. Men det er for så vidt ikkje relevant for boktråden her. Lett å spore av gitt, beklager det.

6åringen min synes filmene er kjempespennende :p Får bare se frem til fjerde filmen nå da..

Lurer på om kanskje bøkene hadde vært noe her også.. De er jo langt bedre enn filmene.
 
Nei det har vi ikke prøvd. Men vi snakket om det nettopp faktisk ;-)
Samboer er lærer i 1.klasse, og nevnte at et par fra klassen hadde lest. Så får sjekke ut den. Men den første kanskje, de andre kan kanskje være litt skumle?

Doktor proktor holder vi på med. Lest 1, driver med 2.nå. Enig med deg i at den er vanskelig å lese. Derfor vi snakket om at vi måtte finne noe annet.

Svein og rotta kan vi prøve.

Min er 8 år og vi er på Harry Potter og Føniksordenen, har lest dem som nattahistorie nå i litt over 1 år :) Pleid å så se filmen når vi er ferdig med boka, var litt redd for at det skulle bli skummelt, men han synes ikke det er skummelt i det hele tatt etter å ha hørt historien og vet hva som skjer i filmen.
 
Min 7-åring vil nesten bare lese krim. F.eks. Detektivbyrå nr 2, LasseMajas detektivbyrå, og mesterdetektiv Tim & co. Han liker også bøkene om monsteragent Nelly Rapp, de har samme forfatter som LasseMaja. Så har vi fått kjøpt en haug gamle bøker om bobseybarna, og de var visst bedre enn alt annet. (Først syntes jeg det var litt rart, han pleier ikke like gamle bøker, men jeg tror det er fordi de er mindre skumle.) Alt dette kan han få lese selv også, men i tillegg har vi lest et par bøker om Hardyguttene, og holder på med clue, og de seriene er begge så skumle at jeg må lese de for ham.

Hvis han skal lokkes til å lese noe annet enn krim må det nesten være humor. Vitsebøker og rampete Robin går fint.
Jenta mi på straks ni elsker å lese alle seriene du nevnte først. Skal jammen grave fram noen gamle bøker om Hardyguttene og se om hun vil lese :)
 
Takk for mange gode forslag.

Vi har nå lånt mesterdetektiv tim &co, monsteragent Nelly rapp (ikke lest enda), skal hente kaptein supertruse, doktor proktor bok om dyr du skulle ønske ikke fantes på biblioteket i morgen, lest nr 3 av doktor proktor, fotballaget froskene, Lassemaja og en serie til jeg ikke husker navnet på.

:)
 
Back
Topp