Bokmål og dialekt i samme setning *inspirert*

Eg skrive dialekt eller nynorsk. Prøve å ikkje blanda dei for mykje.

❤️Gutt Februar 2014❤️

Jeg prøver alltid å holde meg til bokmål, men skjer en sjelden gang at det plutselig sklir inn litt nordnorsk innimellom :p er ikke noe jeg gjør bevisst, og det har lettest for å skje om noen andre har skrevet noe på nordnorsk dialekt.

Februar-14 mamma ❤️

Samme her :p

• Liker
Reactions: BMC
Synes det er greit å skrive bokmål her inne. Det finnes jo så mange forskjellige dialekter rundt omkring, og det kan være vanskelig å forstå enkelte. Har hendt at jeg har droppet å lese et innlegg pga at jeg rett og slett ikke forstår det. På fb skriver jeg dialekt da, men der er de fleste fra omtrent samme område som meg, og de som sliter med å forstå spør bare :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Prøver så godt jeg kan å skrive bokmål på forum o.l. Men noen ganger går det litt fort i svingene og det havner et dialektord eller 3 i innlegget... Det e'kje med vilje asså :p

Eg skrive på dialekt i 95% av innleggo mine av reint prinsipp.
Om eg har nåke frykteig viktig på hjerta, så skrive eg bokmål, for å få mest mulig respons ;)
Hadde nynork som hovedmål i skulen, men nynorsk e ikkje da samma i dag så for 20 år si. E jo lov å skriva dei fleste ordo sånn så du v i dag ;)

Syns det er greit å holde seg til enten bokmål eller nynorsk.

Dialektskriving i offentlige rom er jeg ikke så fan av. Noe annet på facebook, men på forum syns jeg en bør være konsekvent. Har selv hatt bokmål på skolen, men er vel så glad i å benytte meg av nynorsk :-)

Det kan jo være fordi enkelte ord ikke skiller seg noe særlig fra bokmål da. Jeg skriver for eksempel "det" selv når jeg chatter på dialekt med venninner. For vi sier jo "de", men skriver jeg det slik så kan det jo se ut som det skal uttales "di", og det blir bare irriterende. Skriver rett og slett litt "renere", kan man si. For det blir for formelt å snakke med bestevenninna mi på ren bokmål. Men jeg har blitt mer og mer vant til bokmål og skriver ikke så mye på dialekt, og jeg ser ikke noe poeng i å gjøre hvert minste ord totalt forandre fra slik det skal være.

Jeg prøver alltid å holde meg til bokmål, men skjer en sjelden gang at det plutselig sklir inn litt nordnorsk innimellom :p er ikke noe jeg gjør bevisst, og det har lettest for å skje om noen andre har skrevet noe på nordnorsk dialekt.

Februar-14 mamma ❤️
Det bare skjer.. kjempe vanskelig å holde styr på av og til. Spesielt om man er litt vimsete eller sliten. Jeg var i hjembygda mi i vår... og da la jeg helt om i måten å prate på. Jeg sier Æ fordi jeg bodde i Bodø. Men er oppvokst med E. Så blir fort mye rart.

Back
Topp