Bokmål/Nynorsk vs Dialekt

Hva mener du?

• Bokmål eller Nynorsk

Votes: 14 82,4%
  • Dialekt og slang gjør meg ingenting

Votes: 3 17,6%

• Antall som har svart
    17

Sulemu

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Er det bare jeg som reagerer på at folk skriver på dialekt? Synes det er greit at vi enten kan skrive bokmål eller nynorsk, hva mener dere?
Personlig syns jeg det er tungvindt å lese dialekter man omtrent ikke forstår noe av. :)
Blir sånn at jeg ikke orker å lese.

har stemt på bokmål men for min del, så må jeg si beklage for dialekt skrivingen min noen ganger, men det kommer av at jeg har bodd i danmark, og har "glømt" en del av bokmålen :O men skal nok prøve så godt jeg kan :D

Jeg stemmer helt klart for skrivespråk, dvs bokmål eller nynorsk. Dialektspråk er ikke ment for å leses, føler jeg leser like treigt som baklengs og da gidder jeg rett og slett ikke lese. Folk må gjerne skrive dialekt hvis de har behov for det, men da tipper jeg de ikke får så mye respons etterhvert:-)

jeg stemmer for å bli kjent med folk her jeg. dialekt er en del av identiten. det bryr meg ikke litt en gang

Sent from my GT-N8000 using BV Forum mobile app

Dialekt er en del av identiteten ja, men vi har to offisielle skriftspråk, og jeg syns man kan skrive slik at alle forstår.
Jeg har ingenting imot at folk skriver dialekt egentlig, på FB, sms o.l., men på et forum dropper jeg lett å lese slike innlegg fordi det er slitsomt å lese, samt at det virker useriøst i mine øyne. Jeg skal ikke henge de som skriver dialekt altså. Jeg bare sier min mening, og ville høre hva dere andre tenker. :)

Jeg må jo innrømme at det er visse innlegg jeg ikke skjønner bæret av omtrent.. ;) hvis en ønsker å skrive på dialekt, så for all del.. Men jeg hopper nok glatt over å lese disse innleggene :P

jojo. man kan føle forskjellig. men å stemme over og ha en felles "bestemmelse" for at andre skal gjøre det noen syns er best syns jeg blir litt... jah.. mangel på ord. det dreper till av innlevelsen og væremåten til de som skriver dialekt. og det får dem til å føle seg litt uønska.
derimot går det an å informere om at enkelte synes det er vanskelig å lese dialekt, så kan jo dialektskriverene velge selv om de vil skrive "godkjent"eller ikke.
jeg synes det er veldig synd å gjøre et forum om til et sted med sånne regler. jeg synes alle bør være velkommen og godtatt sånn dem er

jojo. man kan føle forskjellig. men å stemme over og ha en felles "bestemmelse" for at andre skal gjøre det noen syns er best syns jeg blir litt... jah.. mangel på ord. det dreper till av innlevelsen og væremåten til de som skriver dialekt. og det får dem til å føle seg litt uønska.
derimot går det an å informere om at enkelte synes det er vanskelig å lese dialekt, så kan jo dialektskriverene velge selv om de vil skrive "godkjent"eller ikke.
jeg synes det er veldig synd å gjøre et forum om til et sted med sånne regler. jeg synes alle bør være velkommen og godtatt sånn dem er

Men ingen har vel sagt at vi skal ha en felles bestemmelse om dette? Jeg ser jo bare etter meninger samtidig som jeg uttrykte min?

Men ingen har vel sagt at vi skal ha en felles bestemmelse om dette? Jeg ser jo bare etter meninger samtidig som jeg uttrykte min?
ahaa ! nr 2 sa hun stemte :p jeg er på appen så jeg får ikke se avstemninger. trodde derfor at dette var meningsmålings-tråd (rart ord) siden hun sa det

Jeg stemmer helt klart for skrivespråk, dvs bokmål eller nynorsk. Dialektspråk er ikke ment for å leses, føler jeg leser like treigt som baklengs og da gidder jeg rett og slett ikke lese. Folk må gjerne skrive dialekt hvis de har behov for det, men da tipper jeg de ikke får så mye respons etterhvert:-)

Enig :-)

Liker dialekt! Men spørs hvor muntlig den skrives, det er da det blir vanskelig... :-)

*Venter #2 i januar 2014*

Jeg syns heller vi kan si ifra om noe uklart. Folk må få lov å skrive sånn som de vil :) kanskje noen føler at de ikke er like flinke å skrive bokmål/nynorsk som andre og derfor velger å skrive dialekt.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Dialekter er fint og har ingen problem med å forstå ulike dialekter. Men kunne aldri falt meg inn å ikke bruke formelt skriftspråk. Det tar mye lengre tid å lese, hopper oftr over de innleggene pga det. og så blir det for meg helt feil å skrive på et "språk" som ikke finnes skriftlig.

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Jeg og sliter med å skjønne noen av dialektene og hopper over dissa jeg og.. men så klart, folk må jo få lov til å skrive hvordan de vil, men er jo tydeligvis mange som da hopper over innleggene og da får mindre respons og det må være deres valg :)

Folk må få bestemme selv hvordan de vil skrive. Om man ikke forstår hva som blir skrevet får man heller droppe å lese akkurat det innlegget.

Legger meg ikke oppi hvordan andre skriver, men jeg må ærlig si at jeg hopper over de innleggene som er skrevet i veldig dialekt. Dette er ikke for å være stygg med noen, men noe er helt umulig for meg og forstå. Flere av forumene her inne på babyverden har hatt sånne avstemninger før, og tror bla. generell har den regelen at en skal skrive på skriftspråk.

Har aldri tenkt over det jeg! Jeg skriver ikke her i min dialekt, men bruker dialekt i sms og slikt med de jeg kjenner.

Back
Topp