Bokhylle

LitenLise

Flørter med forumet
Marsipanene 2019
Jeg og mannen har en liten diskusjon gående angående bokhylle på soverommet til 2åringen.
Jeg vil helst ha lignende sånn på bildet; der han ser forsiden på bøkene, og lett kan navigere seg gjennom, og ikke minst sette de oppi igjen etter bruk. Mannen min er ganske bastant imot, og vil heller ha vanlig bokhylle.
Jeg forstår jo at vi får plass til felre bøker i en vanlig bokhylle (og han har en del bøker), men jeg ser for meg at det er mer oversiktlig for ham med den sånn type som på bildet, samt at jeg innbiller meg at det fort kommer til å bli bøker overalt dersom vi har vanlig, for det er vanskeligere for ham å sette bøkene på plass selv.
Noen som har erfaringer med den ene eller den andre typen til småbarn og som kan komme med argumenter for/ imot?

Vedlegg

• 529821.jpeg
    529821.jpeg
    26,9 KB · Visninger: 32
Jeg og mannen har en liten diskusjon gående angående bokhylle på soverommet til 2åringen.
Jeg vil helst ha lignende sånn på bildet; der han ser forsiden på bøkene, og lett kan navigere seg gjennom, og ikke minst sette de oppi igjen etter bruk. Mannen min er ganske bastant imot, og vil heller ha vanlig bokhylle.
Jeg forstår jo at vi får plass til felre bøker i en vanlig bokhylle (og han har en del bøker), men jeg ser for meg at det er mer oversiktlig for ham med den sånn type som på bildet, samt at jeg innbiller meg at det fort kommer til å bli bøker overalt dersom vi har vanlig, for det er vanskeligere for ham å sette bøkene på plass selv.
Noen som har erfaringer med den ene eller den andre typen til småbarn og som kan komme med argumenter for/ imot?
Vi har begge deler. Bruker rammehyller som vi har noen bøker på også har vi andre i vanlig bokhylle. Begge deler fungerer for oss og vår sønn som blir tre år om noen mnd. Han har lært seg å bruke begge deler, men det er selvfølgelig lettere med rammehyllene, ulempen med de er at det er plass til færre bøker enn i vanlig bokhylle.

Vi måtte flytte unna bøkene da de ble kastet på gulvet, trampet på osv. Syns de skal lære seg å respektere bøker og gjenstander! Ikke gøy å bruke masse penger på bøker for at de skal rasseres.. Tenker at bøkene som kjøpes skal vare i flere tiår, jeg vil gjerne lese de til alle kommende barn, samt barnebarn :happy:Vi har hengt opp ei tallerkenhylle med et utvalg av bøker, da må han spørre og få hjelp av oss til å plukke ned en bok, og når han er ferdig skal den på plass:) Nå er dette disney-bøker, dyreleksikon osv osv. Pekebøker er jeg ikke like streng med, men han må lære seg at man behandler bøker fin, og de er for å se/lese i- ikke for å trampes på eller brukes som kasteball.. :bored::)

Ville valgt vanlig bokhylle. Her har han lært å sette bøkene på plass etter bruk og han ser hvem bok det er på kanten. Finner han ikke boka han er på jakt etter så spørr han om hjelp. Dette har han gjort i over ett år så fra han var mellom 2 og 2 1/2. Vi leser 2 bøker ved leggetid. Da velger vi en også velger han en. Så da får vi litt variasjon i bøkene vi leser :)

Back
Topp