Bo trangt med små barn

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
Vi leter etter nytt sted å bo (i Oslo grunnet studiene til samboer), og ser på leiligheter på rundt 35-45 kvm, med 1 soverrom :) Det er alt vi kan ta oss råd til uten å sitte igjen med kun nok til det nødvendige, for det orker jeg ikke. MEN så er spørsmålet:

Går det greit å bo på en 40 kvm 2-roms med baby? Og hvor lenge kan vi eventuelt bli boende før vi bør finne oss 3-roms? Noen som har bodd "trangt" med små barn?

Hadde jeg vært gravid nå hadde vi nok sett videre etter 3-roms, men det er jo litt kjipt å betale masse for et ekstra rom vi kanskje ikke får brukt for på en del år da.. Kan jo fort ta både 2-3 år før jeg blir gravid, og da ytterliggere 9 måneder før tassen kommer og krever plass.. Ikke lett dette :P

Jeg har bodd på 50 kvm, og det gikk greit. Ca 1/3 var gangplass og vi fikk ikke utnyttet arealet, så det føltes mye mindre. Jeg tror at mye handler om hvordan rommene er utformet. Smarte løsninger er viktig. Skal dere eie eller leie? Jeg hadde ikke kjøpt en leilighet på den størrelsen om jeg hadde planlagt å få barn og så kjøpe noe større. Men å leie går fint, mye lettere å bytte til noe større da.

Vi bodde på 2 roms frem til eldste var 1,5 år det gikk veldig bra.
Men akkurat det kommer egentlig veldig an på babyen.
Det ville aldri ha gått om det hadde vært mellomste som kom først.
Hun ble veldig forstyrret av oss på natten om måtte på eget rom når hun av 3 måneder.

Men hvorfor må dere bo i Oslo selv om mannen studerer der?
Det er mye billigere å flytte litt ut av byen og pendle inn.
Vi begge jobber i Oslo, og bor på Romerike :rolleyes:

Vi bor 2 voksne og 4 barn på 75 kvm og to soverom. Trangt, men det går fint :) Leter etter større leilighet, men ikke lett å finne noe som passer både behov og lommebok :p

Vi har kun et soverom og en baby går helt fint og vår tasse er nå snart 8 mnd. Først må du bli gravid, så ni mnd også trenger ikke alle barn eget soverom med en gang... Så går fint til og begynne med å flytte på dere når situasjon og økonomien tilsier det:)

Vi bodde en periode på 50 kvm med baby, det var ikke noe problem. Leiligheten var liten og trang, men vi hadde det vi trengte:)

Nå har vi 76 kvm to soverom og snart to små, ungene må nok dele rom en stund, men det er dyrt å skulle ha noe større og sentralt, så noe må man ofre :p

Vi delte rom med eldste til hun var 2,5. Gikk jo greit d.
Det gjorde vi og. Alt funker som regel :)

Men skal sies at vi ofte følte vi kledde på oss leiligheten. Bodde på 56 kvm til jenta vår ble 3 år nå. Vi endte tilslutt opp på sovesofa i stua mens ungen fikk soverommet. Var så deilig å få lekene hennes inn på eget rom og kunne legge seg uten å liste seg inn på rommet.

Nå har vi flyttet til en fireroms og det er himmelsk :D den er "bare" 70 kvm, men akkurat nå holder det i massevis. :)

Og så ville jeg sett på leiligheter i utenfor sentrum eller utenfor Oslo. Det blir plutselig mye billigere når du kommer ut fra sentrum og man bruker ikke lang tid med kollektivtransport. :)

Har ikke prøvd selv men kjenner noen som bodde 2 voksne og 2 barn i en liten 2 roms, barna delte soverommet, mens foreldrene sov på sovesofa i stua , gikk kjempe greit ;) kjenner flere som har bodd i små boliger med barn, alt fra hybler(med soverom) til små leiligheter, men da har barna hatt soverommet og foreldrene sovet i stuen

Yngste her burde vel fått eget rom, hun er 1,5 nå. Vi venter med å gjøre om gjesterommet til barnerom til vi har hatt besøk i september. Hvis ikke hadde hun fått rom rundt 10-12 mnd alder. Var rundt den alderen jeg følte hun trengte det og rundt den alderen storebroren begynte å bruke rommet sitt til lek. Kjekt å ikke ha hyller med leker, lekekasse, lekekjøkken osv i stua, spesielt hvis man har liten leilighet. Men jeg tenker at det går helt fint fram til 2 år.

Angående plassen...må bare ha praktiske oppbevaringsmuligheter og ikke ha mer enn man trenger.

Takk for mange svar :D

Vi leier ja, og håper på å kjøpe ved neste flytting.

Grunnen til Oslo er at jeg vil bo i gangavstand til besteforeldrene mine. De er gamle, og begynner å bli litt senile. Så det føles som en god trygghet å bo der som er verdt pengene. Sett på leiligheter ved Etterstad/Vålerenga/Kampen og har en visning imorgen :)

Og ja, er jo minst 9 måneder til vi blir 3 (pluss hunden), så er jo eventuelt lenge vi kan bo slik også ;)

Spørst jo helt hva man er vandt med til vanlig også! Vi bodde 3 år i en leilighet på 80 kvm. Og helt ærlig så var det trangt og følte vi gikk opp på hverandre, til tross for at vi bare var 2 voksne og 1 baby.

Nå bor jeg og mine 2 barn i leilighet på 104 kvm, og kunne nesten ikke hatt det mindre:p men det skal sies at det er mye barn som kommer inn og ut, nå som barna er begynt på skole. så det spiller også inn! ( ho mor takler ikke så høyt støynivå :p )

Hadde det hvert meg, så hadde jeg heller sett etter leilighet litt utenfor, og prøvd og fått en leilighet som var pittelitt større!:)

Bodde med 1 barn på 50kvm til hun var ca 9 mnd. Gikk helt fint. Så flyttet vi til 63kvm, 2 voksne og 1 barn. Vi hadde ikke bruk for det ekstra rommet før hun var 2,5 år. Vi delte rom. Nå er vi 2 voksne og 2 barn på 65kvm. Går helt fint det også ;)

Jeg hadde aldri vurdert tanken engang. For oss var stort hus redningen for sambo når mini hadde kolikk i fire lange måneder. Nå er mini 1,5 år og han elsker å ha mye plass han kan leke på. :) Men hver sin lyst. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi bodde på 44 kvm og ett soverom til jenta våt var 5 måneder.
Vi hadde så lite soverom at det ikke var plass til annet enn vår egen seng og et klesskap, så babyen måtte sove i en krok i stua.
Det fungerte greit i starten, da lå hun jo helt stille. Men omtrent akkurat da hun var 5 måneder startet hun å rulle og bare noen måneder etterpå ble hun ganske mobil. Vet ikke om det hadde gått så mye lenger med minimal gulvplass og en unge som puttet alt i munnen.

Nå har vi i tillegg en rottweiler som tar en del plass, så da føltes det ekstra trangt.
Og jeg var glad jeg fødte i mars sånn at vi var mye ute de første månedene. Ble sprø av å sitte inne i leiligheten hele tiden.

Vi vuderte også leandervugge på rommet som kunne henge i taket siden vi ikke hadde plass til seng der.

Alt går så lenge man ikke har noe valg. Ønsker man seg et barn så er det ikke så nøye med plassen;)

Vi flyttet rett før lille ble 2 :) Det var nok akkurat i tide ifh til plass :) Bodde på 50 kvm og flyttet til 100 kvm. Merker på alle tre at det var et lurt trekk :)

Vi bodde på 47 kvm frem til hun var 1 år. Kunne bodd lenger for vår del, men vi fant en leilighet som vi bare måtte kjøpe og som vi fikk til veeeeldig fin pris ;) men helt uproblematisk å bo smått med små barn. Stor plass er kjekt, men ingen nødvendighet. Og i hvert fall ikke i en tidsbegrenset periode.

Bodde på 60 kvm2 til våres tvillingjenter var 9 mnd :) Litt samarbeid å tolmådighet fikser det meste :)

Back
Topp