Bo på landet eller i byen?

Valhin

Betatt av forumet
Som overskriften sier, så vet vi altså ikke hva vi skal velge. Vi bor nå sentralt i Bærum, og skal kjøpe et rekkehus. Mannen min vil aller helst flytte litt utenfor, Asker, Heggedal, Hole.... Det betyr en litt lengre reisetid til jobb om morgenen, men vi vil da få en enebolig istede... Vi klarer altså ikke å bli enige om hva vi skal, og jeg trenger desperat tips og inspirasjon til hvordan jeg kan se mer åpent på å flytte litt utenfor... Jeg liker at ting er sentralt, og jeg ser for meg at når sønnen vår er hentet i barnehagen for dagen og vi må kjøre 20-30 min hjem så sover han for lengst i bilen... Det blir sene kvelder som igjen betyr vanskelige morgener. Vi ønsker heller ikke at han skal bytte barnehage...
Er det noen som har erfaring med dette, fra å være en bymus til å driste seg litt utenfor...? Jeg klarer ikke å finne nok positive ting med å ha en enebolig kontra rekkehus.
Hjelp ;)

Vi leier foreløpig men er i søkeprosessen om å få bygge. Leier i ett boligområdet litt i "utkanten". Er avhengig av bil for å komme oss rundt da det går busser type morgen/ettermiddag når folk skal til og fra jobb/skole. Og 1 om formiddagen og 1 i 10-11 tiden på kvelden. Jeg kjenner på det at jeg gjerne skulle bodd mer sentralt spesielt nå med barn. Det positive er at vi bor en plass med omtrent bare småbarnsfamilier rundt og 3 barnehager i gåavstand (alt fra 2 til 20 min å gå). Hvis vi får bygge på gubben sin tomt vil det være like avsides ifht offentlig transport osv. Fordelen er at vi får bygge enebolig og det er en stor tomt. Men lenger til barnehage, skole og butikk enn nå. Nå kan jeg gå til butikk på ca 20 min (tar det som tur når mini skal sove). Får vi bygge må jeg enten gå i ca 45 min ellers må jeg ha bil. Blir gjerne litt kortere ifht jobb og hvor lang tid jeg trenger dit.

Ingen av de er landet.... Haha... Men må han gå i barnehage der du jobber.. Er det ikke mer logisk å bytte barnehage til nærmere, så slipper hvertfall han å kjøre noe? Og enebolig er veldig godt. Mye plass og man kommer aldri til å angre på det. Det er jo sentralt, for du har jo alt innen rekkevidde. Jeg derimot bor på landet

Last edited:
For meg blir det landet... Hvis andre trenger å forestille seg enda mer landet for å gi et svar så er det helt greit :p

Velg nå det du er komfertabel med, men jeg flyttet fra by til ordentlig landet, og har ikke angret på det. Alt har sine fordeler og ulemper, men så lenge alt er innenfor rekkevidde så ja.. Spørs det jo hva som er viktig for dere. Og hvis du er så negativ til å bo andre steder enn det dere bor, så skjønner jeg hvorfor du spør. Tror du allerede har bestemt deg

Vi leide i Bærum, har nå flyttet ut bak Drammen - fra leilighet til tomannsbolig (skulle gjerne hatt enebolig, hvis ikke bare mtp kattene - men sier meg fornøyd som vi har det).

Savner til tider mulighetene jeg hadde med buss og tbane mot tog som går en gang i timen - men med litt planlegging går det så bra så, til og med blitt mer punktlig ;)

Bruker faktisk bare 15 min ekstra til jobb med toget, har større plass, hage og fine turmuligheter i nærheten - angrer ikke på at vi flyttet :)

Eg har flytta fra landet til by, og det passar best for meg, som ikkje har førerkort. Og for familien vår.
Om du flyttar på landet, kor skal ungane gå på skule? Går dei da i samme bh som dei som dei skal starte på skule med?
Trur nok at å bytte bh blir det beste om det blir aktuelt å flytte på landet.
Enebolig syns eg høyres veldig fristande ut da:)

Bodde i byen, flytta på landet i fjor. Angrer :P er visst mer byperson enn jeg trodde.

Flyttet fra byen til skikkelig landet for 1 år siden. Fått oss stor enebolig med masse plass ute for ungene og boltre seg på.
Angrer definitivt ikke at vi flyttet :)

Jeg har alltid ønsket meg til landet, men etter at jeg fikk barn er det boligfelt med gangavstand til bhg/skole og barn i nabolaget som er drømmen. Jeg har vokst opp med stor, skjermet hage, så det er også høyt prioritert for meg.

Tusen takk for alle svar! Jeg er villig til å gi det et forsøk :) I dag kjøpte vi en enebolig på "landet", Torpfjellet i Asker. Fantastisk utsikt, og jeg håper jeg kan slå meg til ro der etterhvert :)

Tusen takk for alle svar! Jeg er villig til å gi det et forsøk :) I dag kjøpte vi en enebolig på "landet", Torpfjellet i Asker. Fantastisk utsikt, og jeg håper jeg kan slå meg til ro der etterhvert :)

Gratulere med bolig håper du vil trives :)

Gratulerer så mye! Håper dere får d fint der :D

Altså hvis du først bor i Bærum så er det landet for meg. Heggedal vil ikke akkurat gjøre det noe verre..

Vi bor på Tranby. Det er altså ikke midt i en by. Ganske rolig og trygt for barn å vokse opp. Har matbutikk og bensinstasjon i nærheten samt skoler og barnehager. Ellers må vi kjøre til de andre butikkene og det går supert. Vi begge har reisevei til jobb, men det går veldig bra ;) Vi vil heller bo i et rolig strøk som barna kan vokse trygt opp i enn i byen der man må passe på barna til en hver tid.

Her vi bor nå er det rett ut i veien, på begge sider av blokken. Kjenner det skal bli både spennende og deilig med inngjerdet hage :) Veldig slitsomt til tider å aldri kunne slippe barn av syne bare vi skal gå til butikken!

Så mye vedlikehold med en enebolig da :p men jeg personlig velger sentralt. Vil ikke være avhengig av bil og ha mulighet til å forflytte meg uten å tenke på om jeg må dra klokken 20 for å rekke siste buss.

Hadde aldri vært i tvil om hvor jeg ville bodd. "Landet" er i min mening mye mer avslappende, samtidig som det føles tryggere mtp barn. Byen er ikke mer enn en busstur/kjøretur unna. Får det beste av to verdener!

Ser dere har kjøpt dere enebolig, gratulerer! Tror ikke du kommer til å angre! Tenk, luft rundt seg! :D

Back
Topp