Bo nært vann med barn?

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Noen som har erfaring med det?
Om dere har vokst opp rett ved vann eller bor selv nært vann med barn.

Går det bra? Hvordan sikrer dere dere? Og er dere mye redde?
Skal å se på et hus på torsdag, og har ikke tenkt på det før nå... Tomta er genial.
Og nå først..... begynner jeg å tenke på at det er jo rett ved vannet[>:][&:]

Jeg har praktisk talt vokst opp i vannet, og jeg lever jo fortsatt.
Fikk tidlig beskjed om å holde oss unna vannet når det ikke var voksne rundt, så da gjorde vi det. (den berømte Nøkken ble brukt, da, så ikke så rart vi hørte på dem.[8D])
Vi måtte også pent ha på oss redningsvester når vi var på brygga frem til vi lærte å svømme selv.
Nå bor jeg et sted hvor det kun er elver, og savner sjøen noe helt sykt. Man blir nesten avhengig av å ha sjø rundt seg.[8|]

forstår hvordan du tenker.. Ser på et nytt sted å bo vi også, og tenkt samme tanken. Tror jeg måtte latt ungene leve med redningsvest på[&:]

Jeg hadde ikke fått ro i sjelen da, og N hadde gått med redningsvest døgnet rundt[&:]

eg er oppvokst rett ved havet. eg har aldri havna i farlige situasjoner, men har tenkt på det dei siste årene, at det er heilt utrulig at eg ikkje falt i havet. er ganske bratt fra bakkene og ned til havet og der for eg å klatra sammen med geitene[&:]
no bur eg og jenta med ei elv/bekk med dype partier. er redd for den, siden ho er veldig fasinert av vann og er ute sammen med ho. rekner med at det vil bli bedre når ho blir litt større, er bare 3år no.[:)]

Vi bodde fem minutter unna Glomma, rett nedenfor Sarpefossen. Vannet der er ganske farlig, det er mye sterke strømmer.

Foreldrene mine har alltid hatt tro på å forklare barna sine ting slik de egentlig er, og ikke bruke løgner som Nøkken osv. Jeg ble redd nok vannet likevel jeg, selv om jeg klarte å feiltolke "strøm i vannet" som at det selvsagt måtte være elektrisk strøm pga ekle strømåler sånn som de i Den Lille Havfruen[:D]
Trodde det i mange mange år.

Nå bor jeg selv ved en liten innsjø med flott badestrand, hadde det ikke vært for en liten gruppe trær hadde vi sett stranda fra vinduet. Regner med at det går bra når vi får barn, må bare være strenge og nøye på å lære henne at vann faktisk er farlig, selv om det kan være fint å bade når voksne passer på.

jeg er oppvokst nært vann og vi fikk streng beskjed om å ikke leke ved vannet når ikke det var noen voksne som passet på... Derfor gikk vi alltid et sted ingen kunne se oss når vi vile leke ved vannet[&:]. Hadde bla en tre-flåte vi padlet rundt på, uten at vi kunne svømme...[:o]

Heldigvis gikk det bra!

Kunne gjerne bodd med strandlinje sjøl, men da ville redningsvest vært like naturlig å bruke som sko... Vi bor vi seilebåt hele sommeren med små barn... ikke noe problem det...

Vi bor med sjø 10-20 meter fra husveggen på 2 sider av huset[8D] tenker ikkje så masse på det til dagen. Skal vi ned til sjøen så tar vi redningsvest på[;)]

Jeg bor noen få meter fra sjøen og ett annet vann, det går helt fint det...
for meg så virker det som at barn går mer til vann visst det er ett stykke vekk, på en måte..
altså her har vi bare sjø og vann, så de bryr seg ikke på samme måte.. det er veldig sjeldent jeg ser ett barn ved vannkanten, å jeg kan se vannet fra vinduet [:)] å ja, det er MASSE barn her, i allle aldre..

Tomta til huset det er snakk om har ene siden av tomta rett ut i en elv, med båtplass. [&:]

Bor like ved vannet, så guttungen har fått beskjed om at det vannet er farlig og at det er strøm i det så han får ikke gå nær (han selv har fått for seg at det er hai der da men...)
På andre siden er det 200 meter til badestranda, og det vannet er ikke farlig. Men han går ikke nær der han heller.
Nå skal det sies at han ikke er ute alene da.

Bf bor også like ved vannet, har aldri vært noen problemer der.

jeg er oppvokst ved en sjø, ca 10 meter unna husveggen. Men kan ikke huske hva som ble gjort for å holde meg unna å sånn. Men husker minste broren min brukte å gå med redningsvest når han drev på ved brygga for seg selv. Når vi bodde der i sommer var ikke frøkna mi ute for seg selv. Konstant noen i nærheten. Men hun var veldig flink. Gikk aldri helt bort til kanten på brygga hvis ingen holdt hun i hånda. S

Jeg er såpass vanskelig...[8D] at jeg tenker at... om vi setter opp sikkert gjerde... tenk om det svikter[:-][8D].
For det blir om så gjerde, som vil gå 2-4 meter fra bryggekanten. Har hunder som må løpe løse i hagen... .så vil jo ikke være så lett for et barn å stikke av. Blir barnehagesikkert gjerde liksom. Men jeg kjenner hønemorgenet snart kommer å tar meg...[:D][;)].

flere?

Vi har strandtomt, så sjøen er ikke mange meterene fra huset. Men her har vi stor hage på forsiden av huset, og sjøen på baksiden liksom [8D][:D]

Går veldig greit. Vi har ikke gjerdet inn tomten, men bare gitt beskjed om at de ikke får lov til å gå ned til brygga og vannet. Forklart dem hva som kan skje hvis de faller ut i vannet.

Så det er ikke noe problem. Når ungene er ute, sjekker vi innimellom for å se hva de driver med.[;)]

ORIGINAL: Søteste Trikken^^

jeg er oppvokst nært vann og vi fikk streng beskjed om å ikke leke ved vannet når ikke det var noen voksne som passet på... Derfor gikk vi alltid et sted ingen kunne se oss når vi vile leke ved vannet[&:]. Hadde bla en tre-flåte vi padlet rundt på, uten at vi kunne svømme...[:o]

Heldigvis gikk det bra!

Hehe... dette høres ut som meg da jeg var liten [:)]

vi bor 300 meter fra lågen, hvor det er kraftig strøm i vannet, og de thar ikkr vært noe problem, eldste mann har vært med på nok laksefiske til og vite at det er farlig og gå dit alene[8D]

Mannen er født og oppvokst i hus som har tomtegrense som slutter i vannet uten gjerde..alle 4 ungene overlevde der[:)] det var strenge regler for å gå til vannet og de fikk ikke være alene ute før de var store nok[:)]

Vi bodde der i 1 år ca, var 0 problem med magnus som da var 4-5 år, han var fult klar over at vannet holdt vi oss unna..[:)]

Så det går helt bra altså..... men hadde jo vært lettere å slippe å måtte passe på elven i tillegg til veien da... egentlig..... skal tenke på det[:)]. Takk for svar.

jeg har vokst opp ved lande og lærte tidlig at ved vanne ahdde vi ikke lov til å være uten voksene og det respekterte vi fra vi var rimelige små. Eneste var den enne søsteren min så ho måtte stå i band hvis mamma ikke kune se oss, når ho blant annet laget middag eller hengte op klær

Back
Topp