bo i ettroms med barn?

marimari

Glad i forumet
Har noen bekjente som venter barn og som bor i en leilighet med bare ett soverom. Hvor lenge mener dere de kan bli boende der?

Jeg syns det var vanskelig å svare på siden vi la mini på eget rom da han var ni måneder. Men det går vel gjerne an å holde ut med bare ett soverom en stund..

Noen som har erfaringer?

Ettroms betyr bare ett rom, dvs ikke eget soverom [;)] Hvis de har stue utenom, og ett soverom, så heter det toroms [;)]

Men sett bort fra det, vi bodde på toroms (dvs stue pluss ett soverom) da storebror var liten. Flyttet til større da han var 15 mnd. Synes ikke det var problematisk egentlig. Var jo godt å få noe større, selvsagt, med det gikk helt fint. Problemet var heller at det var liten plass i gangen enn på badet.

ORIGINAL: *bobby*

Ettroms betyr bare ett rom, dvs ikke eget soverom [;)] Hvis de har stue utenom, og ett soverom, så heter det toroms [;)]

Men sett bort fra det, vi bodde på toroms (dvs stue pluss ett soverom) da storebror var liten. Flyttet til større da han var 15 mnd. Synes ikke det var problematisk egentlig. Var jo godt å få noe større, selvsagt, med det gikk helt fint. Problemet var heller at det var liten plass i gangen enn på badet.

Vet det, bare prøvde å være litt tabloid siden det tross alt var en tittel det var snakk om og forholdsvis lite plass tilgjengelig... [;)]

S byttet rom når hun var 6 mnd... Tror ikke jeg ville delt soverom lenger enn til 1års alderen....

Vet om noen som fortsatt deler rom med sønnen sin, og han er 4... Sikker litt slitsomt, men alt går... 

Jeg bodde på 2 roms med eldste jenta alene til hun var 6 år og vi delte rom. Det gikk greit, men hun fikk aldri sovet ordentlig en hel natt for hun kom over til min seng. Vi deler nå med minsten pgs plass mangel, men skal snart flytte og da får de eget rom (han skal dele med broren sin). Gleder meg til å få litt privat liv igjen og at han kanskje kan begynne å sove natten igjennom!

vi bodde i en liten upraktisk leilighet med bare 1 soverom til snuppa var 14 mnd.. og de 3 siste månedene merket vi at d røyna på når hun begynte å krype rundt og bevege seg. så jeg anbefaler max 1 år[:)]

ORIGINAL: juligullet09

vi bodde i en liten upraktisk leilighet med bare 1 soverom til snuppa var 14 mnd.. og de 3 siste månedene merket vi at d røyna på når hun begynte å krype rundt og bevege seg. så jeg anbefaler max 1 år[:)]

Er det samme jeg har tenkt, maks ett år... [:)]

Så lenge man er innstilt på at det skal gå, så går det jo[:)]
Snuppa sover ennå på vårt rom, så vi hadde fint klart oss med ett soverom - men vi er vant å ha god plass og kunne ikke gått ned i kvadrat liksom... Blir vel heller trangere ellers i leiligheten som vil merkes enn at de har ett soverom.

her sov ungene på eget rom fra de var noen uker gamle.. så for min del ville det ikke funka med så liten plass i det heletatt..

vi delte rom med di elste barna til di var 4 og 5 år, det var godt når vi fikk eget rom, men man ble vant til å dele rom og det gikk egentlig greit å dele rom,

Snuppa sov hos oss til hun ble 8 mnd, men har et vennepar som hadde datteren sin inne hos seg til hun var 2 år og det var ikke noe problem. Er vel som sagt over her, at så lenge man er innstilt på det så ordner det seg. Tror ikke soveplassen er det største problemet, er heller det å ha plass til at barna kan leke [:)]

ORIGINAL: Holaha

Vi bor i to-roms! altså deler vi vårt eneste soverom med vår 15mnd gamle jente. Det går fint, men som nevnt tidligere her er det heller skapplassen det skorter på. Og vi har lekene hennes i stuen, som heller ikke er så stor. Så skulle gjerne hatt et rom til for å ha plass til alle tingene som følger med et barn. Eller skulle vi prøvd å ha mindre ting, kanskje?
Men akkurat å sove i samme rom synes jeg føles veldig riktig og naturlig og jeg ville uansett gjort det om jeg så bodde i et slott, tror jeg, hvertfall frem til 1 år[:)]
Tenker det blir nødvendig med eget rom til henne når hun begynner å ha venner på besøk og trenger litt "privatliv".
Men tenker ofte på at det engang i tiden sikkert bodde en familie på 5 i denne leiligheten, så tror det meste går! Selv vokste jeg opp i stort hus og husker jeg drømte om å bo i blokk og å dele rom med mange søsken, sånn mormor og de 8 ungene-aktig- med en som sover på slagbenken på kjøkkenet og en i en skuff.... Koselig![:)]

er som jeg skulle skrevet dette selv.. :)

Tusen takk for så mange svar! [:)]

Høres ut som det meste er mulig - bare man er innstilt på det! Og så kommer det vel litt an på ungen også...

Men tenker vel at om de vil ha to tette, så bør de vel vurdere å finne seg noe annet når babyen begynner å nærme seg året...?

De er ikke blant de yngste, hun er 35, så jeg regner med de vil ha nummer to ikke altfor lenge etterpå...

før vi flyttet hit bodde vi i kjeller, med et soverom. den var ca 55 kvm. Jeg holdt på å dø!!!! På rommet var det akkurat plass til senga hennes. Hadde den vært 1cm lengre hadde vi ikke fått plass. Vi bodde der i 7 måneder med henne. Men da hadde vi vært på utkikk etter ny plass fra før hun ble født. Så lenge hu lå helt stille, og bare sov, var det ikke såå stort behov for større plass.

Så fort hu lå på gulvet, prøvde å krabbe og komme seg rundt var det helt jævlig!

Har ei venninne som bor i ei etromsleilighet på 45 kvm med gutten sin på 2,5 år. Bodd der siden han kom til verden, og de stortrives[:D] Men der har de det utearealet utenfor osv osv. Selv bor jeg nå i ei leilighet på 45 kvm med to sov og synes det er i det minste laget (stua er 8 kvm[8|]) Tror det kommer litt an på hva man er vant til og klarer og venne seg til jeg, rett og slett[;)]

For meg hadde det fungert med at jeg lå i stua så max 1 år ville jeg si..

jeg bodde sånn frem til guttungen var 2 år.. VIlle ikke anbefalt lenger, spesielt ikke når de er flere. Men kommer også an på hvordan leiligheten er totalt sett, det finnes store og små leiligheter.. [:)]

ORIGINAL: Lehne

jeg bodde sånn frem til guttungen var 2 år.. VIlle ikke anbefalt lenger, spesielt ikke når de er flere. Men kommer også an på hvordan leiligheten er totalt sett, det finnes store og små leiligheter.. [:)]

Ja, leiligheten er ikke av de minste, tipper litt over 60 kvm, kanskje 65, stort sett greie rom, men veeeldig lite bad..

Hadde jeg hatt noe annet alternativ (at de ikke MÅ bo der pga økonomi eller noe) ville jeg flyttet fort som fy. Sov MAKS 2-3 timer, oftes 0,5 til 1 time i strekk når han sov på rommet våres. Vi forstyrret han og han forstyrret oss. Men vet ikke om vi er representativ familie da[;)]

Back
Topp