"Bo" hos mamma rundt fødsel - tips fra dere som har født før

Gompi

Forelsket i forumet
Jeg kommer til å bli alene med vår sønn. BF er i bildet, men han kommer jo ikke til å være veldig til hjelp helt i starten..
Jeg kjenner ikke så mange der hvor jeg bor, så mamma har foreslått at jeg kommer til dem før termin og er der en stund etter fødsel. De bor 12 mil unna. 
Da kan jeg få hjelp til stell og til å lufte bikkja.. Og så har jeg en sjåfør i huset som kan kjøre meg fram og tilbake til sykehuset (hvis det blir aktuelt..).

Har dere som har født tidligere noen erfaringer med hva man trenger i tiden rett etter fødsel?
Er det trygt å ha noen andre rundt seg, som har litt peiling og som kan hjelpe til?
Eller er det godt å komme hjem til seg selv så fort som mulig å komme inn i vaner?
Trenger man mye hjelp?
Kjenner litt på at "jeg skal klare meg selv", men det er kanskje dumt å gjøre situasjonen vanskeligere for seg selv bare ved å tenke sånn..?

Dette er indivduelt, jeg vet det, men tar gjerne i mot noen tips/erfaringer allikevel :-)
 
Jeg ville definitivt hatt noen i rundt meg rett etter fødsel.
Om du har et godt (samarbeids)forhold til mammaen din, så ville jeg så absolutt ha benyttet meg av tilbudet.
 
Jeg ville takka ja til den muligheten ja. Trenger jo ikke å bestemme noe om hvor lenge du evt skal være der etter fødsel, men se det litt ann! Man vet jo liksom aldri hvordan form man er i og hvordan man har det i den første tiden etterpå! Jeg hadde det likens med førstemann. Var alene da, og planen var å bo hjemme hos foreldrene et par uker etter fødsel til jeg ble trygg på meg selv og morsrollen. Det var godt å vite at jeg hadde den muligheten når jeg gikk gravid, men etter fødsel var jeg i så overraskende god form og ville bare hjem til meg selv og komme inn i egne rutiner. Så jeg ble hos foreldrene mine i to dager, da var det nok!:P Men hadde jeg vært i samme situasjon nå så hadde jeg helt klart satt pris på å få den muligheten igjen! Det er godt å vite at man ikke er alene;)
 
ABSLOLUTT JA!
Jeg hadde pappan i hus også etter forrige fødsel, men det er så mye man lurer på, er usikker på, hormoner osv at det er veldig deilig å ha mamman der:) Hun har vært gjennom dette før, og har dere et godt forholde er dette svært godt tilbud:)
 
Jeg hadde også takket gladlig ja til tilbudet.
Vi bodde hos mine foreldre da minstemann ble født.Hadde akkurat flytta tilbake til Bodø fra Bergen, og hadde ikke noe sted å bo enda. Planen var å bo hos mine foreldre for å få spart opp litt midler. (Har verdens beste foreldre <3 )
Jeg hadde jo mannen min også der, men han jobbet jo, og det var en enorm støtte å ha foreldrene mine rundt oss.
De hjalp meg masse, og ikke minst fikk de et utrolig forrhold til Erlend som er deres første barnebarn.
De elsker den gutten, og han elsker dem. Båndet mellom dem er bare utrolig.
Den hjelpen vi fikk det halvåret vi bodde der var bare super og trygt også.
Erlend var vårt første barn og det var godt å ha noen å støtte seg til om man lurte på noe eller ble usikker.
Samtidig som de var mye til hjelp, var de likevel tilbakeholden, og la seg ikke borti mine metoder som mor :)
 
Ville definitivt takket ja til dette tilbudet. Ville til og med vurdert å ha mamma med meg på fødsel om hun var villig til det og forholdet var såpass bra at det hadde vert aktuelt...
 
Jeg ville gjort det, også kan du heller dra hjem om du kjenner deg klar for det :)
Det er veldig godt å ha litt hjelp rundt seg, spesielt når man har hund!
 
kjenner meg igjen i "klare seg sjølv" tankegangen din. Men jeg er veldig glad mannen min var hjemme i 5 uker med den første snuppa ;) For det vare en tøff fødsel og jeg brukte lang tid på å hente meg inn. Mista mye blod og,så gikk og svimla. Ammingen tok og en 2 ukers tid før det satt,vondt var det og. Så da var det godt å ha noen rundt. Så ville takka ja,viss jeg var deg. Så kan du jo heller reise hjem om du føler det går kjempe fint :) 
 
Det er veldig godt å ikke være helt alene når man nettopp har født så jeg tror nok jeg ville gjort det, men kun om du har ett bra/ nært forhold til mammaen din :-) Min mamma tok seg ferie den første uka da snuppa ble født for å hjelpe litt til, vaske osv og det satt jeg kjempe pris på. Men da kom jo ho hjem til meg, vet ikke om jeg hadde klart å bodd hos mamma for jeg er så sinnsykt hjemmekjær :) Men du trenger jo ikke å være der lenger enn til du ikke har behov for det lenger :)
 
Jeg hadde absolutt takket ja til det tilbudet om du har en god tone med moren din :)
Man blir også veldig sårbar etter fødselen når man plutselig sitter der alene(jeg ble det selv om jeg hadde samboer der) hehe.. mamma kom til meg(bodde hos søsteren min som var naboen min da) men var hos meg og hjalp meg hver eneste dag i 20 dager etter samboer var ferdig med sin fødselsperm :) gullverdt :) 
 
Tror nok jeg også hadde takket ja til det...Mammaen min bor 90 mil unna, kjenner at det er utrolig trist at hun bor helt oppe i Trøndelag og jeg på Østlandet nå når jeg skal bli mor selv..Heldigvis kommer hun og pappa nedover etterhvert når babyen er født, så regner med å få god hjelp da:) Pluss at samboer også har ferie og er hjemme da... Som mange sier her, prøv noen dager først og se..Er jo ikke verre enn å dra hjem hvis det er det som føles greit etterhvert:)
 
Takk for alle svar :-)

Jeg har ikke så veldig godt forhold til moren min. Er nok litt derfor jeg er skeptisk.
Men som dere sier så kan jeg jo bare dra hjem om det føles feil.

Og så er det dette med BF da. Han får 1.5-2 timer å kjøre for å evt komme på besøk. Jeg nevnte det for han og han ble ikke spesielt fornøyd. Har ikke orka å ta det opp igjen.
Men jeg vil heller ha hjelp av mamma enn av han, og dette er kanskje noen dager/uker det er greit å være litt egoistisk..?

Herregud, føler meg som en fjortis som er så usikker på alt mulig... :-)
 
Back
Topp