Bo et sted kun for ungene?

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Hvordan bestemmer dere hvor dere vil bo? Kun med tanke på barna?

Vi flyttet til nabo kommunen som er bitte liten fordi det skal være bra for ungene, her i gata leker de fritt med en del andre barn og stortrives, skolen er desverre ikke så bra og mye mobbing.

Mannen og jeg(når jeg får jobb) må pendle nesten 4 mil en vei hver dag og må da kjøre 2 biler(garantert ulik arb. tid) og det ender på 5-6000 i mnd kun i drivstoff

Jeg har sååå lyst til å flytte tilbake, det er sentralt så vi kan f.eks dra på et treningssenter, handle eller finne på ting med ungene..som det er nå kan man ikke kjøre til nabo kommunen for å dra på f.eks lekeland noen timer etter jobb..da blir det 16 mil kjøring på en dag..

Men da blir vi boende på et sted uten andre barn hvor vi da må følge de til venner eller få venner hjem til oss da..vi kommer til å ha en god del flere tusen i mnd å leve for og generelt sett trives mye bedre jeg og mannen.. Aner virkelig ikke hva vi skal gjøre..føler meg så fanget her med så og si ingen venner eller noe og kun 1 cafe og 1 butikk og that's it!

Er kun fotball og BMX tilbud til barna her i kommunen også, skjer lite her og vanskelig å bli kjent med voksne..er også aerobic for voksne men selvfølgelig i BMX treningstiden og der går Magnus nå så jeg må isåfall sykle eller noe alene, vi har ingen familie her som kan passe ungene..litt lettere om vi flytter tilbake det også!

Til og med en tur på byen kan jeg ikke ta fordi da kommer jeg meg ikke hjem og må sove borte, altså drar jeg aldri ut omtrent lenger..ikke kan jeg dra og ta en kaffe eller sol med venner for etter jobb kan vi ikke kjøre en ekstra tur til byen for det blir så dyrt i lengden med drivstoff + ekstra forsikring for lang kjørelende...

Eg hadde nok flyttet tilbake. går det ikkje ann å flytte litt nermere men ikkje helt i byen?
En har det ikkje godt om en ikkje trives. ungene får alltids venner på skole og barnehage. 
fornøyde foreldre = fornøyde unger.. husk det..
lykke til med avgjørelsen

~knocked up~ skrev:
Eg hadde nok flyttet tilbake. går det ikkje ann å flytte litt nermere men ikkje helt i byen?
En har det ikkje godt om en ikkje trives. ungene får alltids venner på skole og barnehage. 
fornøyde foreldre = fornøyde unger.. husk det..
lykke til med avgjørelsen

Nei det er ikke noen mellomting, er en kommune med 1500 innbyggere og mellom her og Halden vi vil bo i er det kun skog dit vi vil flytte er utenfor sentrums klysa da, veldig pent og rolig og kort vei til skog og natur og perfekt syns jeg men ikke så trygt og godt med masse barn som kan leke alene ute da..

Hadde flyttet, det betyr jo også at dere får mer tid til barna(mindre kjørevei, kortere dager i barnehagen/SFO).

Hadde ikke bodd et sted bare for at barna kunne leke i gata. Ville heller ha funnet et sted nærmere der dere jobber men barnevennelig. Finnes jo steder som er litt på landet men nærmere byen. Lykke til og håper dere finner ut hva som er best for barn og foreldre!

lissiliz skrev:

Hadde flyttet, det betyr jo også at dere får mer tid til barna(mindre kjørevei, kortere dager i barnehagen/SFO).

Hadde ikke bodd et sted bare for at barna kunne leke i gata. Ville heller ha funnet et sted nærmere der dere jobber men barnevennelig. Finnes jo steder som er litt på landet men nærmere byen. Lykke til og håper dere finner ut hva som er best for barn og foreldre!

Ja når begge jobbet fult før jeg ble sykemeldt var det å kjøre til jobb kl 07, hente ungene rett før stengetid kl 17..det er lite tid med ungene da..

Det er en stor avgjørelse og må nok tenke veldig godt igjennom det hele ja...men tror både jeg og mannen hadde trivdes bedre da...+ økonomien

Tja, her tenker nå jeg at man må vel se på hva som er viktig og hva man vil prioritere i livet. Jeg har flytta fra byen for 1 år siden, til ei øy - med 1 butikk som er åpen 4 dager i uka. Og i begynnelsen trivdes jeg ikke noe særlig å lurte på hva i alle dager jeg hadde gjort. Men nå er det mer prøvd ut, trives mer og mer - deilig at det er trygt og godt og smått samfunn(har jo sine negative sider det og da).

Har også mye bedre råd, da vi ikke løper i butikken støtt og stadig og gjør impulskjøp - handlinga er blitt mye mer fornuftig. Det kreves planlegging om man skal noe - men det er en vanesak. Ser i grunnen ikke at hverdagen i byen ville vært noe mer annerledes - annet enn stress over alt man føler/tror man må gjøre for å "leve livet".

Har mye mer tid nå til sønnen min, og vi kan ta oss turer til byen og gjøre de "spesielle tingene"(som badeland, spise ute ol). Ja, sønnen vår blir litt i fokus på valg av bosted siden det er trygt her og han får oppleve ting som andre "byunger" ikke får(og ja, klart det er omvendt også). Men jeg kjenner jeg er mindre stressa og skuldrene er senka - føler ikke presset på å "gjøre noe" hele tida - som jeg følte i byen.

Jeg tror nå dere må finne ut hva som er viktig for dere og gjøre et valg derfra. Vet ikke hvor lenge dere har bodd der dere bor - men hva med å gi det en sjanse et år eller to, og så ta valget?? :)

Har lest litt mer nå om det du svarte de andre, så høres jo egentlig ut som om dere er mer bestemt på å flytte tilbake og bare ikke har komemt så langt at dere har fått gjort det ;)

minoja skrev:
Har lest litt mer nå om det du svarte de andre, så høres jo egentlig ut som om dere er mer bestemt på å flytte tilbake og bare ikke har komemt så langt at dere har fått gjort det ;)

Vi har bodd her i 3 år nå, og har vel prøvd det ut for å si det sånn saken er at vi må jobbe 100% begge to for å ha råd til 2 biler + huset og da er vi borte fra ungene fra 07-17 hver dag og har da kun helgene på oss sammen, syns det var så trist å aldri ha tid til ungene pga jobb og venner kunne jeg ikke besøke i helgene for da ville vi ha tiden med ungene..altså veldig usosialt..

Flytter vi har jeg venner nærmere, kortere tid på jobb og kanskje også mulighet til å jobbe mindre..

Ingen ting er bestemt, såvidt snakket sammen om det..jeg er bare så lei nå..men vi får se, skjer det er det lenge til..kanskje neste år

4 mil er jo ikke mye! Det er det vi også har til byen, er ingen problem det.
Og hvis dere regner med å bruke 5000-6000 i drivstoff i mnd så må dere kjøre sykt mye!

JEG ser virkelig ikke problemet og her ute har vi ikke en eneste butikk en gang. 2 mil til nærmeste butikk.

Men det er ikke mulig for deg å prøve å få deg jobb i den kommunen dere bor i nå da? Ville jo kanskje lettet stresset en del med den kjøringa?? :)

Her så vurderte vi sterkt å flytte i fjord,vi satte tilog med bruket til salg, fordi jeg ville bo mer enstralt for ungene sins del.
Nå må de kjøres på alle aktiviteter. Ska de til venner må de kjøres
Det vi har gjort til nå er at vi har byttet litt på, vi har tatt med en fra barnehagen som da har vært hos oss til dagen etter, eller så har ungene våres vært med noen hjem og blitt til dagen eter.For oss har det fungert.
Grunnen til at vi fant ut at vi ble var pga at svigers bor så nærme at jeg nå får en del hjelp av de, det hadde jeg ikke fått hvis vi flyttet

*Nothernstar* skrev:
4 mil er jo ikke mye! Det er det vi også har til byen, er ingen problem det.
Og hvis dere regner med å bruke 5000-6000 i drivstoff i mnd så må dere kjøre sykt mye!

JEG ser virkelig ikke problemet og her ute har vi ikke en eneste butikk en gang. 2 mil til nærmeste butikk.

2 biler som kjører 8 mil hver om dagen ca hver dag hele uka blir såpass det..får faktura siden jeg har bensinkort og nå kjører jeg ikke hver dag engang siden jeg går hjemme og får regning på 2500,- i mnd ca..kjører riktig nok en v70 som bruker mer enn en liten golf eller noe men jeg vil ha en sikker bil når vi kjører så langt hele tiden og på svingete dårlige veier!

Fint for deg at du ikke har problemer med det men jeg hater å ikke kunne ta en liten tur på besøk til noen etter leggetid eller ta sol eller en øl på brygga..når man er hjemme fra jobb kl 17, skal legge unger og så kjøre 3-4 mil bare for å ta en kaffe i en time og hjem igjen så dropper man det og sitter hjemme isteden..jeg hater det!

bondekone skrev:
Her så vurderte vi sterkt å flytte i fjord,vi satte tilog med bruket til salg, fordi jeg ville bo mer enstralt for ungene sins del.
Nå må de kjøres på alle aktiviteter. Ska de til venner må de kjøres
Det vi har gjort til nå er at vi har byttet litt på, vi har tatt med en fra barnehagen som da har vært hos oss til dagen etter, eller så har ungene våres vært med noen hjem og blitt til dagen eter.For oss har det fungert.
Grunnen til at vi fant ut at vi ble var pga at svigers bor så nærme at jeg nå får en del hjelp av de, det hadde jeg ikke fått hvis vi flyttet

Ja det går nok bra om man kan ha litt besøk for ungene sin del
Sånn vi bor nå har vi ikke noe som helst familie så uansett hva vi trenger barnefri til må vi få familie til å kjøre opp hit og så hjem igjen, noe som er veldig tungvint kun for 1 time f.eks så da blir det aldri til at man gjør det..har kanskje barnefri par ganger i året..flytter vi blir det mye lettere faktisk

minoja skrev:
Men det er ikke mulig for deg å prøve å få deg jobb i den kommunen dere bor i nå da? Ville jo kanskje lettet stresset en del med den kjøringa?? :)

Med 1500 innbyggere her er det svært begrenset med arb plasser og absolutt ikke noen 100% stilling, NAV kunne utplassere meg i butikken men skulle man overhode få fast jobb etter det er det kanskje noen dager i uka bare og jeg må ha 100% eller bort i mot det..desverre ikke lett å få jobb her, ellers hadde jeg gjort det

Jeg hadde flytta. Er jo barn i Halden også.

hissigproppen skrev:

Joda det er det..men vi kommer ikke til å bo i et boligfelt med masse barn regner jeg med så får litt dårlig samvittighet for å flytte ungene fra drømme plassen dems til noe mer usosialt for de.. Må jo tenke på dems beste, og heller tenke på meg når de flytter ut, men det er sååå lenge til

Nå er jo ikke halden en veldig stor by og jeg tror unger som vokser opp der har det veldig bra. Som du sier, bor dere litt utenfor sentrum så vil nabolaget være trygt og godt. Jeg ville flyttet. Jeg er opptatt av at familien skal trives, og det gjelder alle medlemmene både store og små.  

Rebecca85 skrev:

hissigproppen skrev:

Joda det er det..men vi kommer ikke til å bo i et boligfelt med masse barn regner jeg med så får litt dårlig samvittighet for å flytte ungene fra drømme plassen dems til noe mer usosialt for de.. Må jo tenke på dems beste, og heller tenke på meg når de flytter ut, men det er sååå lenge til

Hvorfor kommer dere ikke til å bo i et boligfelt med flere barn? Bare lurer =)

Nei, jeg hadde ikke flytta..

Back
Topp