bmi

*tine*

Gift med forumet
Er det none som vet hva som ligger i katagorien undervektig i grunn?
Ser at de noen steder operer med under 18,5 som undervektig, mens andre steder 20.
Jeg synes det er merkelig at en såp mye brukt måleskala, ikke har klare retningslinjer nedover
(ikke at jeg støtter bruk av BMI som mal for måling av kropper, men det er nå engang slik at de fleste bruker denne)

*tine* skrev:
Er det none som vet hva som ligger i katagorien undervektig i grunn?
Ser at de noen steder operer med under 18,5 som undervektig, mens andre steder 20.
Jeg synes det er merkelig at en såp mye brukt måleskala, ikke har klare retningslinjer nedover
(ikke at jeg støtter bruk av BMI som mal for måling av kropper, men det er nå engang slik at de fleste bruker denne)

Vet ikke, men jeg syns denne er veldig grei:

BMI-verdier

BMI Vektklasse
<18,5 Undervektig
20-24,9 Normal vekt
25,0-29,9 Overvektig
>30 Fedme
35-39,9 Fedme, klasse II
>40 Fedme, klasse III

finner den her:  http://www.bmi-kalkulator.no/?v=&h=

1) "Det å være undervektig betyr at man veier for lite. Altså at man har for lav vekt i forhold til alder. Mange steder regnes det som undervektig hvis du har en BMI på under 20, mens WHO har satt en grense på BMI mindre enn 18,5. Sier BMIen din at du er undervektig, er det likevel ikke sikkert du er i faresonen. Mange er naturlig slanke, selv om BMIen sier noe annet. Risikogruppen består av personer som er tynne på grunn av sykdom eller dårlig appetitt. Det betyr altså at dersom du har anorexi og din BMI er under 20, er du nok undervektig."

Det er 18,5 som er kategori undervektig, men det er kun et fint ord som er brukt, hvis en har en BMI på 18,5 er man anorektisk, ikke fordi en nødvendigvis har anoreksi, men fordi en da er sykelig tynn. 

Back
Topp