Bmi over 36

Barnehagelærer30

Gift med forumet
Febbisbebbis'18
Augustlykke 2022 ❤️
Heisann! Jeg er gravid i uke 11+5. Jeg har gått ned 5kg pga jeg har vært så dårlig, men jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å ikke gå opp så mye i vekt, for det burde jeg vel egentlig ikke? Er det noe spesielt jeg burde spise? For tiden har jeg egentlig ikke lyst på så mye mat pga kvalmen.
 
Hei Barnehagelærer26,

Så kjedelig at du har vært så mye dårlig! Under et svangerskap vil man legge på seg, blant annet på grunn av barnets vekt og økt blodvolum. Vektnedgang under svangerskapet anbefales generelt ikke. Jeg vil anbefale deg å ta en prat med jordmor eller fastlege om hva som er gunstig vektøkning for deg. De kan også komme med gode tips og råd mot kvalmen.

Gravide anbefales å følge helsemyndighetenes kostråd. Et kosthold med magre meieriprodukter, grove kornprodukter, magert kjøtt og fisk, frukt og grønnsaker, samt vann som tørstedrikk, anbefales. Det er også spesielt viktig for gravide å få i seg nok av næringsstoffer slik som f.eks jod. Dette kan du lese mer om her.

I tillegg anbefales det at man begrenser inntaket av sukkerholdig mat og drikke, mat med mye salt (eks ferdigprodukter) og mat med tomme kalorier (eks kjeks, kaker, godter).
Det anbefales minst 30 min lett fysisk aktivitet 5 ganger per uke, også for gravide som ikke har trent tidligere. Med lett fysisk aktivitet menes det at man skal kjenne at man blir varm og lett andpusten.

Masse lykke til videre i svangerskapet!
 
Back
Topp