BMI og vekt i svangerskapet

ingeniørfrue

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2016
Er litt nysgjerrig på BMI og vekt i svangerskapet. Har akkurat målt min bmi som viste 30,1 altså FEDME sto det på den siden :P Synes ikke jeg selv regnes som overvektig ++, men hvordan regner jordmødre på dette? Får man noe ekstra oppfølging av noe slag? Skjønner jo at jeg har litt ekstra når jeg veier 79 kg og er 162, men blir jo litt dumt hvis det er kjempestort fokus på det i svangerskapet...

Jeg er 162 cm og 55 kg. Bmi rundt 20. Bmi er fryktelig misvisende da det ikke gir indikasjon på muskelmasse etc.
Ved overvekt skal svangerskapet følges ekstra opp og man får bla ikke føde på jordmorstyrt avdeling men må føde på vanlig fødeavdeling.
Av flere grunner kan det være lurt og følge med vekten litt,men gravide skal aldri inn på noe slankekur eller direkte slankekost. Sunne alternativer og daglig fysisk aktivitet kommer man langt med : D

Sniker fra april her. Min bmi før jeg ble gravid lå på ca det samme som deg, og jeg har ikke fått noe ekstra oppfølging utover en glukosebelsastningstest i uke 28 (alle med bmi over 27 anbefales den). Nå er, som det nevnes ovenfor her, bmi nokså misvisende da det ikke tar hensyn til muskler, beinbygning osv. Hverken jordmor eller lege har uttrykt noen bekymring ved min bmi. Grudde meg skikkelig ved 32-ukers kontroll fordi jeg følte jeg hadde lagt på meg så mye ut i fra min bmi (7 kg ca), men jordmor var kjempefornøyd med det og sa bare at man skal jo legge på seg. :)

Jeg var på kontroll hos legen og jeg var på grense på 27 på bmiskalaen. Hun sa at jeg skulle ha oppfølging på svangerskapsdiabetes om jeg var over 27, men jeg var akkurat under. Jeg er ikke overvektig, men muskuløs(selvfølgelig litt ekstra her og der også da!) men legen sa det var en ny retningslinje at alle med bmi over 27 fikk den ekstra oppfølging fordi de som føder med svangerskapsdiabetes kan ha problemer under fødselen - babyen blir så stor og brede skuldre(au!).

Som nevnt over er bmi ofte misvisende, og man bør se det ann individuelt mener jeg! Men en venninne av meg var overvektig da hun var gravid og fikk beskjed om å bevege seg mye og spise sunt, hun gikk veldig lite opp i vekt gjennom svangerskapet, men babyen vokste som hun skulle. Men andre ord, hun gikk litt ned i fett uten at det var farlig for barnet (mente legen) :-)

Før første svangerskap veide jeg 68 kg, er 164cm høy. Det gir 25,28 og "overvektig" i følge bmi-grensene, normalvektig er opp til 24,9. Mye muskler i lår, helt flat mage og strl s-m / 38 så det var nok ikke mange som anså meg som overvektig. Tror at dersom muskelmasse og fettprosent og fordeling ble tatt med i beregninga, ville jeg blitt regna som normalvektig. Men uans - jordmor sa ingenting om det på kontroller, dvs da jeg bikka 99,8 kg på termindagen sa hun at det var nesten umulig å tro at jeg veide så mye. Hun nevnte aldri noe om sv-diabetes eller test. Så lenge alle prøver var fine, og baby i magen normalt stor, var alt fint.

Et halvt år etter fødsel var jeg nede i før-gravid-vekt, og ett år etter veide jeg mindre enn siden ungdomsskolen, da var jeg direkte mager. Gikk ikke inn for det i det hele tatt, men amminga tok mye. Så i ettertid var jeg glad for at jeg hadde den vekta å ta av.

Da jeg var gravid i sommer veide jeg akkurat det samme, men var kanskje litt mindre fast i fisken. Ny jordmor, og ho skrev BMI med store tall på helsekortet og sa at det ville bli glukosebelastningstest pga bmi-en og den vektoppgangen jeg hadde hatt sist. Brukte hele timen på å prate om kosthold og aktivitet. Det spilte ingen rolle at det aldri var spor av sukker i urin, fint blodtrykk og form hele graviditeten og 3,5kg unge 2 uker over termin - nye retningslinjer tilsa test pga bmi og tidligere vektoppgangshistorikk.

Har ikke vært hos jm ennå nå, men regner med at det blir det samme nå. Veide 2-3 kg mer enn sist før jeg ble gravid (veier alltid mer om vinteren enn om sommeren :) ) og ser ikke like fast ut i fisken. Det skinner vel gjennom i innlegget at jeg synes det er litt teit, men de gjør det for å fange opp de utypiske tilfellene av svangerskapsdiabetes. Men nå har jeg altså opplevd to forskjellige jordmødres tilnærming til så å si akkurat det samme utgangspunktet, og det er liten tvil om hva jeg foretrekker. Men det er mulig hun jeg hadde i sommer var ekstra opphengt i vekt, mer enn hva retningslinjer tilsier.

Er litt nervøs for denne vekta jeg og. Legger jeg på meg 2 kg til så går jeg over i fedme katogorien:eek: kjenner meg ikke svær da selv om jeg har litt ekstra:p men mye av kostholdet har kommet av seg selv. Har ikke lyst på så mye søtt og salt nå, så håper jeg slipper så mye mer vekt i fett iallefall :)

Back
Topp