Bmi og overvekt i svangerskapet, livredd for å gå opp

Scarlett

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberbarna 19
jeg er bare 165 cm og veier 77 kg. mange av kgene sitter igjen etter fødsel i juli 18. Jeg er egentlig litt redd for å gå opp for mye.. jeg har akkurat begynt med trening og kosthold og har de siste mndene gått ned over 8 kg. er jo i kategorien lett overvekt nå. har en bmi på 28!

Hva gjør dere? hvor høy bmi har dere? noen som har tanker rundt dette? føler legene er så dømmende.. og fokuserer kun på vekta, nesten som jeg gruer meg til å gå til legen..

jeg er bare 165 cm og veier 77 kg. mange av kgene sitter igjen etter fødsel i juli 18. Jeg er egentlig litt redd for å gå opp for mye.. jeg har akkurat begynt med trening og kosthold og har de siste mndene gått ned over 8 kg. er jo i kategorien lett overvekt nå. har en bmi på 28!

Hva gjør dere? hvor høy bmi har dere? noen som har tanker rundt dette? føler legene er så dømmende.. og fokuserer kun på vekta, nesten som jeg gruer meg til å gå til legen..
Jeg har bmi på 30 dessverre, veier 85 kg og er 168 cm høy. Ikke mye moro og kjenner jeg er redd for å bikke 100 kg innen jeg er ferdig med dette svangerskapet. Men man får bare ta hensyn, ikke "spise for to" og være i aktivitet så godt det lar seg gjøre! Fordelen om det er noe er at man får hyppigere ultralyd med overvekt:rolleyes:

Hei! Du burde lese svaret mitt til gravid95 her om BMI. Jeg forstår veldig godt følelsen av frykt for å gå opp, men samtidig er det jo helt uunnværlig når man er gravid. jeg kjenner på det samme og har en stor angst og synes det er vanskelig å skulle gå opp i vekt, men forstår jo at dette er noe jeg må jobbe for å akseptere.

Hvis du leser noen av uttalelsene til Jøran Hjelmesæth så er det slik at om du er i kategorien lett overvektig anbefales det ikke å gå prøve å gå ned i vekt. Årsaken til sette er at konsekvensene for energiomsetningen og livskvaliteten er så stor. Det er nesten umulig å holde en vekt man har gått ned, og skaden ved å gå opp igjen er mye større enn å holde vekten stabil og forebygge ytterligere vektoppgang.

Sitat:
«- Har du følgesykdommer, har du god helsegevinst ved å gå ned i vekt, sier Hjelmesæth.

Han fraråder likevel overvektige som ellers er friske å slanke seg.

- Hvis du er frisk og bare har litt høy BMI på rundt 27-28, foreligger det ikke per i dag noen dokumentasjon på at det er helsefremmende å gå ned i vekt. Jeg anbefaler ikke vektreduksjon til disse personene, sier Hjelmesæth. Han presiserer at dette gjelder personer med overvekt og ikke personer med fedme»
https://www.lommelegen.no/annet/art...ke-seg---dette-bor-de-gjore-i-stedet/69027699

Hei! Du burde lese svaret mitt til gravid95 her om BMI. Jeg forstår veldig godt følelsen av frykt for å gå opp, men samtidig er det jo helt uunnværlig når man er gravid. jeg kjenner på det samme og har en stor angst og synes det er vanskelig å skulle gå opp i vekt, men forstår jo at dette er noe jeg må jobbe for å akseptere.

Hvis du leser noen av uttalelsene til Jøran Hjelmesæth så er det slik at om du er i kategorien lett overvektig anbefales det ikke å gå prøve å gå ned i vekt. Årsaken til sette er at konsekvensene for energiomsetningen og livskvaliteten er så stor. Det er nesten umulig å holde en vekt man har gått ned, og skaden ved å gå opp igjen er mye større enn å holde vekten stabil og forebygge ytterligere vektoppgang.

Sitat:
«- Har du følgesykdommer, har du god helsegevinst ved å gå ned i vekt, sier Hjelmesæth.

Han fraråder likevel overvektige som ellers er friske å slanke seg.

- Hvis du er frisk og bare har litt høy BMI på rundt 27-28, foreligger det ikke per i dag noen dokumentasjon på at det er helsefremmende å gå ned i vekt. Jeg anbefaler ikke vektreduksjon til disse personene, sier Hjelmesæth. Han presiserer at dette gjelder personer med overvekt og ikke personer med fedme»
https://www.lommelegen.no/annet/art...ke-seg---dette-bor-de-gjore-i-stedet/69027699
takk for litt betryggende svar.. jeg var heldigvis ganske heldig med første svangerskap, gikk bare opp 6-7 kg, og da spiste jeg bare dritt... veide 68 kg før graviditeten med første. så jeg tenker jo at dersom jeg holder en sunn og aktiv hverdag i svangerskapet så kan det være at jeg ikke går opp så mye unødvendig..
bare kjenner frykten tar meg litt. men man får ta forhåndsregler her tenker jeg :hilarious:

Jeg er 174cm å veide 65 kg, har gått opp sikkert 3 kg allerede :hilarious: Det gir en BMI på 21,5 ved start, det er ansett som normalvekt. Med begge mine tidligere sv gikk jeg opp 20 kg ekstra, men det raste av etter fødsel :D Er ikke så bekymret, plaget er jeg likevell.. både med kvalme og ganske alvorlig bekkenløsning :hello

Jeg har bmi på 30 dessverre, veier 85 kg og er 168 cm høy. Ikke mye moro og kjenner jeg er redd for å bikke 100 kg innen jeg er ferdig med dette svangerskapet. Men man får bare ta hensyn, ikke "spise for to" og være i aktivitet så godt det lar seg gjøre! Fordelen om det er noe er at man får hyppigere ultralyd med overvekt:rolleyes:
får man hyppigere ultralyd? jeg får ikke det?? :wideyed:

får man hyppigere ultralyd? jeg får ikke det?? :wideyed:
Jeg trudde man fikk det jeg??! Var en kollega som snakket om det, at hun var hyppig på ultralyd på grunn av overvekt. Men kanskje det varierer fra sykehus til sykehus og fra overvekt og fedme ? Jeg ble neimen usikker nå ...

Jeg trudde man fikk det jeg??! Var en kollega som snakket om det, at hun var hyppig på ultralyd på grunn av overvekt. Men kanskje det varierer fra sykehus til sykehus og fra overvekt og fedme ? Jeg ble neimen usikker nå ...
det varierer sikkert :D tror kanskje jeg hørt noe om det jeg også når du nevner det :hilarious::hilarious:

Vi er ganske like i vekt og høyde, 76kg og 166cm her.
Fikk fra 66 til 84kg I første svangerskap og klarte kun å gå ned til 74kg før jeg ble gravid nå (førstemann er 2 år). Føler akkurat det samme som deg og merker jeg blir svett av tanken på å gå opp i vekt. Var hos jordmor og hun sa at jeg ikke skulle bry meg om vekta i det hele tatt.
Selv har jeg tatt tak i treningen igjen slik at jeg ihvertfall er i form til fødsel og tiden etter, dette syns jordmor også at var et godt tiltak.
Håper på å ikke gå opp mer enn høyst nødvendig (skriver a og stapper potetgull) men har mine tvil på at det skal gå :hilarious:

Var foresten på oul hos en lege som sa at for å ha samme kroppen etter fødsel som før så burde man ikke gå opp mer enn 8 kg, hun holdt på å få to tette altså :finger:

Fikk fra 66 til 84kg I første svangerskap og klarte kun å gå ned til 74kg før jeg ble gravid nå (førstemann er 2 år). Føler akkurat det samme som deg og merker jeg blir svett av tanken på å gå opp i vekt. Var hos jordmor og hun sa at jeg ikke skulle bry meg om vekta i det hele tatt.
Selv har jeg tatt tak i treningen igjen slik at jeg ihvertfall er i form til fødsel og tiden etter, dette syns jordmor også at var et godt tiltak.
Håper på å ikke gå opp mer enn høyst nødvendig (skriver a og stapper potetgull) men har mine tvil på at det skal gå :hilarious:

Var foresten på oul hos en lege som sa at for å ha samme kroppen etter fødsel som før så burde man ikke gå opp mer enn 8 kg, hun holdt på å få to tette altså :finger:
ja da er vi ganske like! godt det ikke bare er meg som tenker sånn..kjenner panikken tar meg litt :hilarious: jeg har også tatt opp igjen treninga, og kommer til å trene så lenge jeg klarer, håper det forebygger litt hvertfall!
eneste problemet er at jeg var sååå flink med kostholdet rett før jeg testa positivt, men rett etter positiv test så kom sulten, haha jeg må spise hele tiden:hilarious::hilarious::hilarious: og sunn mat? hva er det? :( vil ikke ha det :laughing021 men skal skjerpe meg nå! jeg må virkelig det..

haha, loooool til den legen der!! :happy090:happy090

ja da er vi ganske like! godt det ikke bare er meg som tenker sånn..kjenner panikken tar meg litt :hilarious: jeg har også tatt opp igjen treninga, og kommer til å trene så lenge jeg klarer, håper det forebygger litt hvertfall!
eneste problemet er at jeg var sååå flink med kostholdet rett før jeg testa positivt, men rett etter positiv test så kom sulten, haha jeg må spise hele tiden:hilarious::hilarious::hilarious: og sunn mat? hva er det? :( vil ikke ha det :laughing021 men skal skjerpe meg nå! jeg må virkelig det..

haha, loooool til den legen der!! :happy090:happy090

Nei, det er du ikke :)
Har mest lyst til å sitte under dyna til denne graviditeten er over. Sånn jeg har tenkt også. Slet med bekkenløsning sist så satt de siste 2 1/2 mnd foran TVen så da ble det fort litt sjokolade gitt! :facepalm:
Planer om å gå til fysio sånn at jeg forhåpentligvis fungerer bedre denne gangen + hvis jeg blir sykemeldt pga plager så skal jeg prøve å komme meg på svømming men det frister lite på ettermiddagen med mye folk når man føler seg som en spekkhogger :wtf:
Her spiser vi egentlig ganske sunn mat, problemet er at jeg spiser så fort og da blir gjerne porsjonene for store også.
Vi får holde hverandre oppdatert og prøve å motivere hverandre :D

Jeg har ganske høy bmi og ønsker ikke gå opp veldig mye mer. Litt stressa av det, naturligvis, men samtidig er jeg ganske godt trent og fokuserer heller på det. Ikke fått noen kommentar på vekt fra helsepersonell (ennå). Uansett er ikke nå tiden for å prøve å gå ned. Tror jeg har klart å lande det litt i hodet mitt ved å holde på at all aktivitet er bra aktivitet, nå i første trimester trener jeg på langt nær så mye som før, men legger heller inn mer hverdagsaktivitet som jeg vet jeg får gjort før jeg slukner på sofaen...
Også prøver jeg å ikke være for streng med meg selv. Det gjør ikke noe om jeg spiser bittelitt mer sjokolade nå, jeg spiser sunt 80% av tida og drikker veeeldig mye mindre øl enn for noen måneder siden.

Jeg er 160 og veide 70 kg i februar. Nå gjør jeg ikke det. :oops:
Ettersom jeg er så sulten hele tiden har jeg gått opp 5 kg.

Jeg kjøpte boka til Berit Nordstrand. Hun er ei smart dame. Det er ikke noe slanking direkte, men mer livsstilsendring. Spis sunn mat, rett og slett.

Overvekt er vel ett av siste stigmaene i samfunnet.
Har en kollega som forsker på temaet.
Men litt må man jo regne med at man skal opp i vekt som gravid uansett.
Du kan jo si at du ikke ønsker å veie deg hos fastlegen, men at du veier deg hjemme.
Ville vært åpen om det
Her har jeg ved start av svangerskapet bmi på 25, som også er lett overvekt.
Men har enda ikke gått opp noe særlig i vekt.
Sist svangerskap startet jeg på 83 kg.
Har endt opp på 96 kg ved fødsel alle 3 gangene. Men gått opp mindre i svangerskapet for hver gang, siden startvekten har vært høyere hver gang.
Med førstemann veide jeg 62 kg når jeg ble gravid, og gikk opp absolutt mest.
Med nr 2 var jeg vel 70 kg når jeg ble gravid.
Var bare nr 3 jeg måtte ta glukosebelasting med.

Hvis veiing ødelegger gleden ved svangerskapet så ikke vei deg.
Jeg har hatt spiseforstyrrelse, vært undervektig, overvektig i og etter svangerskap, og i siste svangerskap veide jeg meg ikke fordi det fikk meg til å føle meg som en ku. Oppga kun startvekt. Samme gjør jeg denne gangen, jeg nekter å gå på vekta.
Måtte krangle litt med legen, men hallo, det er min kropp, jeg er voksen og er ikke umyndiggjort.
Jeg klyper heller litt her og der for å sjekke at jeg ikke legger på meg fett, og passer på at jeg ikke vokser ut av klærne annet enn rundt magen.

Å veie seg er et tilbud, ikke et krav. Vi lever i et fritt land.

Vær raus med kroppen din, du fødte i fjor. Jeg brukte 3-4 år på å komme tilbake til før-gravid-vekt etter mine svangerskap.
Så lenge du spiser sunt, holder deg i bevegelse og ikke overdriver kaloriinntaket så er jo alt fint tenker jeg.

Hjelpes meg for en lite gjennomtenkt kommentar fra den legen :eek: Hun skulle prøvd å være kvalm og at det eneste som hjelper er mat:p

Sniker. Må bare kommentere dette her. Jeg gikk opp kun 8 kg med første. Det var ikke bra! Anbefales ikke. Ja, jeg ser det på kroppen nå etter to barn, kunne ikke se noe særlig etter nr. 1, men heller det enn for lite energi.

Min BMI er på litt over 29, så ganske høy, og er førstegangs.
Jeg spurte legen om det ble noen ekstra oppfølging pga akkurat dette, det ble det mest sansynlig ikke så lenge jeg var i form.
Men jeg burde prøve å ikke gå opp for mye under svangerskapet, å ikke sette meg ned å spise(særlig usunne ting!) for flere!
Altså holde seg godt unna raffinert sukker, fet mat og raske karbohydrater.. :signs003

Og om jeg skulle gå opp mye, ja så kom det til å gå bra også. xsmile5

Legen min er ganske grei:laughing002

Har ei venninne som har en ganske mye høyere BMI enn meg, og hun fikk ekstra ultralyder og oppfølging, så det skal nok ganske høy overvekt til..

Takk for mange gode svar <3 jeg tenker at jeg bare får spise sunt og bevege meg litt mer under svangerskapet så går det nok fint. Godt å ha dere og lufte tankene med :-D

Jeg har veldig høy bmi, og hadde det under første svangerskapet også. Med første gikk jeg opp 10 kg ca, lege og jm var kjempe fornøyde.
Jeg veide meg hjemme før hver kontroll, fikk ekstra oppfølging etter oul med ultralyd hver 4. Uke. Får ikke lov til å føde på lokalsykehusene, må til regionsykehus med nyfødtavdeling og slikt.
Var gjennom 2 glukosebelastninger i forrige svangerskap, og begge gangene lo legen min av resultatet, for verdiene var lavere 2 timer etter den sukkerdrikken enn fastende.

Da jeg kom på sykehuset 1 uke før termin på kontroll hos fødselslegen, så han over papirene mine, og mente at pga ingen følgesykdommer, ingen tegn til svangerskapsdiabetes eller forgiftning, så han mente at reglene for seleksjon pga bmi var helt idiotiske, at man må se pasientene eller den fødende an også, ikke bare tallet på vekta.

Som veldig overvektig er man anbefalt å ikke gå opp mer enn 5-7kg, men dette gjelder jo absolutt ikke for de som er lett overvektige. Man går opp i svangerskapet, og det skal man også, for selv som veldig overvektig er det ikke anbefalt å gå inn for å gå ned i vekt.

Back
Topp