Hei! Du burde lese svaret mitt til gravid95
her om BMI. Jeg forstår veldig godt følelsen av frykt for å gå opp, men samtidig er det jo helt uunnværlig når man er gravid. jeg kjenner på det samme og har en stor angst og synes det er vanskelig å skulle gå opp i vekt, men forstår jo at dette er noe jeg må jobbe for å akseptere.
Hvis du leser noen av uttalelsene til Jøran Hjelmesæth så er det slik at om du er i kategorien lett overvektig anbefales det ikke å gå prøve å gå ned i vekt. Årsaken til sette er at konsekvensene for energiomsetningen og livskvaliteten er så stor. Det er nesten umulig å holde en vekt man har gått ned, og skaden ved å gå opp igjen er mye større enn å holde vekten stabil og forebygge ytterligere vektoppgang.
Sitat:
«- Har du følgesykdommer, har du god helsegevinst ved å gå ned i vekt, sier Hjelmesæth.
Han fraråder likevel overvektige som ellers er friske å slanke seg.
- Hvis du er frisk og bare har litt høy BMI på rundt 27-28, foreligger det ikke per i dag noen dokumentasjon på at det er helsefremmende å gå ned i vekt. Jeg anbefaler ikke vektreduksjon til disse personene, sier Hjelmesæth. Han presiserer at dette gjelder personer med overvekt og ikke personer med fedme»
https://www.lommelegen.no/annet/art...ke-seg---dette-bor-de-gjore-i-stedet/69027699