BMI og graviditet

Solsikkemamma

Forelsket i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
:confused004Hei! Begynte å tenke på en ting i dag. Jeg har en BMI på 26,8 som tilsvarer at jeg er overvektig. Jeg er ikke veldig overvektig, men merker at jeg blir litt bekymret for dette og hvordan det kan påvirke graviditeten. I følge hofte-midje-mål har jeg ikke for mye fett rundt magen. Mesteparten ligger på hofte, rumpe og lår. Hva tenker dere om dette? Burde jeg være bekymret? Har dere noen tips til hvordan jeg kan holde meg sunn gjennom svangerskapet? Hvor mye burde jeg trene når jeg ikke har trent så mye tidligere?

Jeg hadde ikke vært bekymret :happy:
JM vil snakke med deg om kosthold osv på første timen der.

Mitt tips er bare tenk over hva du putter i deg og mengden. Jeg gikk opp 25 kg sist og skal ikke det nå har jeg bestemt :dance008
Får se hvordan det går:excited001

Jeg hadde ikke vært bekymret :happy:
JM vil snakke med deg om kosthold osv på første timen der.

Mitt tips er bare tenk over hva du putter i deg og mengden. Jeg gikk opp 25 kg sist og skal ikke det nå har jeg bestemt :dance008
Får se hvordan det går:excited001
Det skal jeg gjøre! Tusen takk, så mye bekymringer :dead:Jeg føler at jeg allerede har gått opp litt i vekt, synes det er litt tidlig, kan hende jeg bare er litt oppblåst:laughing002. Tror også jeg skal spørre legen min om litt kostholdstips i og med at jeg har time der først:happy7 Har første time hos jordmor i februar:wideyed:

Sniker fra juni:happy: Om du er litt overvektig er ikke det farlig, men vi som er overvektig bør passe på å bevege oss og få opp pulsen i ca 30 min hver dag (gjelder forsåvidt alle) og passe på sukkermengden med tanke på at man kanskje kan ligge litt høyere ann til å få svangerskapsdiabetes etc. Men sunt kosthold, nok vann og bevegelse gjør generelt susen når man er litt større enn "ønskelig" Og så må man huske på at man skal spise for to, men ikke mengden for to :D

Og når det kommer til trening, kanskje bare begynne med å gå rask gange i 30 min hver dag, etter som hvordan formen er? :happy:

Lykke til videre:happy:

Sniker fra juni:happy: Om du er litt overvektig er ikke det farlig, men vi som er overvektig bør passe på å bevege oss og få opp pulsen i ca 30 min hver dag (gjelder forsåvidt alle) og passe på sukkermengden med tanke på at man kanskje kan ligge litt høyere ann til å få svangerskapsdiabetes etc. Men sunt kosthold, nok vann og bevegelse gjør generelt susen når man er litt større enn "ønskelig" Og så må man huske på at man skal spise for to, men ikke mengden for to :D

Og når det kommer til trening, kanskje bare begynne med å gå rask gange i 30 min hver dag, etter som hvordan formen er? :happy:

Lykke til videre:happy:
Tusen takk for tips! Tror det blir en del gåturer på meg fremover ja! :happy119

Det skal jeg gjøre! Tusen takk, så mye bekymringer :dead:Jeg føler at jeg allerede har gått opp litt i vekt, synes det er litt tidlig, kan hende jeg bare er litt oppblåst:laughing002. Tror også jeg skal spørre legen min om litt kostholdstips i og med at jeg har time der først:happy7 Har første time hos jordmor i februar:wideyed:

Er nok oppblåst, jeg føler meg tjukk, fordi magen er oppblåst, men gått ned 0,5 kg istedet for, så ofte er det følelsen man har :happy:
Lurt! Ikke før i februar nei? JM ringte deg for time da?

Er nok oppblåst, jeg føler meg tjukk, fordi magen er oppblåst, men gått ned 0,5 kg istedet for, så ofte er det følelsen man har :happy:
Lurt! Ikke før i februar nei? JM ringte deg for time da?
Kan hende du har rett i der! Sliter litt med fordøyelsen også nå.
Jeg fikk brev i digipost fra jordmor, synes at februar egentlig er litt sent, men får bare være. Har jo time hos legen før det så tenker det går greit:happy: Men skal benytte tiden der godt:)

Sniker jeg også. Er overvektig med en bmi på nesten 29. Jeg har hele veien prøvd å trene 1-2 ganger i uka, etter at kvalmen ga seg. Jeg spiser som før, dessverre litt for mye sjokolade. Men har kun lagt på meg 2-3 kg, er i uke 31 nå. Spiser veldig variert da.
Så tror det er veldig individuelt.
Du har uansett ikke høy bmi I noen faresone :)

:confused004Hei! Begynte å tenke på en ting i dag. Jeg har en BMI på 26,8 som tilsvarer at jeg er overvektig. Jeg er ikke veldig overvektig, men merker at jeg blir litt bekymret for dette og hvordan det kan påvirke graviditeten. I følge hofte-midje-mål har jeg ikke for mye fett rundt magen. Mesteparten ligger på hofte, rumpe og lår. Hva tenker dere om dette? Burde jeg være bekymret? Har dere noen tips til hvordan jeg kan holde meg sunn gjennom svangerskapet? Hvor mye burde jeg trene når jeg ikke har trent så mye tidligere?
Æ har bmi på 28,8 og hadde nesten det samme med datteren. Æ slit veldig med å gå ned i vekt. Graviditeten og fødselen gikk fint :) fikk heller aldri svangerskapsdiabetes. Du trenger absolutt ikke å bekymre deg.

Sniker jeg også. Er overvektig med en bmi på nesten 29. Jeg har hele veien prøvd å trene 1-2 ganger i uka, etter at kvalmen ga seg. Jeg spiser som før, dessverre litt for mye sjokolade. Men har kun lagt på meg 2-3 kg, er i uke 31 nå. Spiser veldig variert da.
Så tror det er veldig individuelt.
Du har uansett ikke høy bmi I noen faresone :)
Æ har bmi på 28,8 og hadde nesten det samme med datteren. Æ slit veldig med å gå ned i vekt. Graviditeten og fødselen gikk fint :) fikk heller aldri svangerskapsdiabetes. Du trenger absolutt ikke å bekymre deg.

Tusen takk for betryggende ord!:Heartpink

Prøv å ikke bekymre deg! Jeg er overvektig og gikk ned 10 kg forrige gang uten å prøve. Hadde ingen komplikasjoner og alt gikk så bra! :)
Ingen kan forutsi hvordan det blir!

Jeg hadde bmi på 47 ved oppstart av første graviditet og la på meg 10 kg til. Annet enn at jeg ikke fikk fin gravidmage og fikk ekstra oppfølgning merket jeg lite til overvekten og hadde en veldig fin graviditet og fødsel :) Nå har jeg gått ned 20 kg fra før første graviditet og er spent på om jeg vil merke noen forskjell. Jeg fikk veldig mye støtte og beroligende ord igjennom hele graviditeten og alt av prøver var helt tipp topp så overvekt i seg selv er ikke automatisk ødeleggende :)

Så bra lesning! Jeg har siden des 2016 og frem til graviditeten gått ned fra 97,3 til 80,0 kg. Men jeg er bsre 155 høy så har en ganske høy bmi.

Super stressa for om jeg får et risiko svangerskap pga vekta. Men jeg prøver å spise sunt og gå overalt hvor jeg skal. Kutte ned kaffe til en kopp daglig.

Tror det med jevnlig aktivitet og sunt kosthold er viktigst. Jeg gikk opp 30 kg med første og da var det mye sofa og dårlig mat. Tenkte at det jeg la på meg skulle gå fint å ta av siden jeg er gla i trening, men det ble visst en annen hverdag med mindre tid etter fødsel så det var ikke bare bare. Skal passe på denne gangen.

Back
Topp