BMI Er noe forbaska tull!

JeLa

Forelsket i forumet
Etter ultralyden i går fikk jeg beskjed om at BMI min er rett over grensa. Så jeg måtte nok på spesialenheten![:@] Jeg har alltid drømt om å få ligge på normalenheten å slippe all denne overvåkninga. Jeg vil jo bruke badekar, akupunktur, og lignende..
Er jo noen kilo for tung, men ikke så ekstremt som BMI sier! Er frisk og rask- ingen overvektsrelaterte plager.

Men hvis jeg fortsetter å ha ett fint svangerskap, så skal jeg snakke nøye med sykehuset. Hvis det skulle skje noe under fødsel kan de jo bare flytte meg til spesialenheten evt? Det kan jo skje mye for de som ikke har noen kilo for mye også..

bmi som i litt over normalvekt eller bmi som i over 40??
hadde også høy bmi når jeg fikk førstemann, men hørte aldri noe om d i sammenheng med svangerskapet...

har heldigvis klart å gå ned en del nå, så bmi'en er værtfall ikke skyhøy.. men er fortsatt noen hakk over det som er normalt...

Kommer jo kanskje litt an på hva høy bmi regnes som. De regner jo at bmi på over 30 er fedme, og da medfører det jo en viss risiko mtp svangerskap, f.eks. svangerskapsforgiftning...
De vil nok bare ditt og babyen sitt beste[:)] men skjønner frustrasjonen...

Er høy BMI som i 32. Ikke over 40 altså.
Skjønner jo det at det er komplikasjoner som kan oppstå hvis man er sterkt overvektig, men jeg er ikke det selvom BMI sier det. Hadde en veldig godt trena person med maaaase muskler(min vekt i muskler)  og med min høyde regnet ut BMI hadde den fått samme resultatet. BMI går jo ikke etter fettprosent, så er jo litt misvisende.,

ORIGINAL: JeLa

Er høy BMI som i 32. Ikke over 40 altså.
Skjønner jo det at det er komplikasjoner som kan oppstå hvis man er sterkt overvektig, men jeg er ikke det selvom BMI sier det. Hadde en veldig godt trena person med maaaase muskler(min vekt i muskler)  og med min høyde regnet ut BMI hadde den fått samme resultatet. BMI går jo ikke etter fettprosent, så er jo litt misvisende.,

Ja det er jo sant, sånn sett er det litt vanskelig...
Jeg vet om folk som er feit, som i feit, med BMI på over 30, men der er det bare fett, og ingen muskler, så det blir jo to helt forskjellige ting.

Burde dem ikke ta å se på folks helse isteden for at alt skal være avhengig av tall hele tiden!

Skjønner du er frustrert. Men man må bare prøve å tenke på at de gjør dette for babyens beste, selv om man ikke syns det er noe gøy selv[:'(]

Jeg er også på 32 i BMI. Legen min trodde ikke det skulle medføre noen risiko for meg utifra min nåværende helse, men må ta en glukosebelastning i løpet av svangerskapet for å være på den sikre siden. Men hun sa jeg godt kunne forberede meg på fødestuen[:)]

X'n min og jeg veide det samme husker jeg og var akkurat like høye. Forskjellen på oss er at han er full av muskler (trener aktivt med vekter osv)og jeg hadde go'e lovehandles og litt ekstra kos på magen. Men altså samme BMI..[8|] Så jeg har dømt den nedenom og hjem lenge!!

Meeen vet jo at jeg veide for mye da jeg ble gravid så BMI'en min nå stemmer nok..

Konklusjonen min skulle altså bli at de må jo vurdere helsetilstanden til den gravide rundt dette med vekten!! Men noen er jo fryktelig firkantet da[&:] Håper du kan få legen din til å vurdere deg!!

Men burde man ikke være glad for en ekstra god oppfølging?
Tror legene ser ann BMI, altså hvis det kommer inn en fitnesskvinne, så vill jo BMI'en være høy, men saken en helt annen, og det hvet jo dem å, de er jo ikke akkurat domme mennesker!
Jeg synes egentli at leger og helsepersonell generelt blir klaget på alt alt for ofte, de gjør så godt de kan, de er jo bare mennesker. Vi pasienter klager jo uansett, enten så følger di oss opp for dårlig, ellers så lager di bare problemer.. det er det vi mener.

Jeg mener ikke å være sur og krass.. jeg bare skjønner ikke helt hva som skal til for at vi pasienter skal være fornøyde med legenes jobb : x

Er jo flott at de vil følge opp ja, men de bør jo klare å se helheten på en person også. Hvis BMI er høy pga av overvekt må man jo vurdere hvilke andre faktorer som spiller inn.
Jeg har perfekt blodtrykk hver gang og samme med blodsukker og har ingen kraftig vektøkning i svangerskapet. Da blir det vel litt feil å konkludere med spesialenheten så tidlig i svangerskapet. Kanskje heller følge opp den gravide litt ekstra i forhold til dette, slik at avgjørelsen kan bli tatt rundt termin???

Jeg er fornøyd med norsk helsevesen jeg altså, men forstår at du blir litt oppgitt når konklusjonen blir att så raskt[:)]

ORIGINAL: KS89

Tror legene ser ann BMI, altså hvis det kommer inn en fitnesskvinne, så vill jo BMI'en være høy, men saken en helt annen, og det hvet jo dem å, de er jo ikke akkurat domme mennesker!
Jeg synes egentli at leger og helsepersonell generelt blir klaget på alt alt for ofte, de gjør så godt de kan, de er jo bare mennesker. Vi pasienter klager jo uansett, enten så følger di oss opp for dårlig, ellers så lager di bare problemer.. det er det vi mener.

Jeg mener ikke å være sur og krass.. jeg bare skjønner ikke helt hva som skal til for at vi pasienter skal være fornøyde med legenes jobb : x

Og det er lov å si meningen sin uten å være sur og krass[:D] Må jo diskutere litt her inne også[:D]

BMI`en synes jeg kan være ganske misvisende. Samboeren min er i følge BMI`en sykelig overvektig, men i virkeligheten så er han bare veltrent...

ORIGINAL: KS89

Skjønner jo hva du mener. Selvfølgelig er det bra med ekstra oppfølging, men man burde få en sjanse til å få vurdert helsa uten at det kun blir fokusert på BMI.
Kan nok hende jordmor som tok ultralyd var for rask i sin konklusjon, men jeg kommer nok til å få min egen fastlege til å vurdere min helsetilstand slik at jeg kan få hun til evt å skrive et brev jeg kan ha med meg på sykhuset. For skulle det oppstå noe under fødsel kan de jo bare trille meg en etasje opp. Har hatt mange venniner som har vært kjempeslanke, men som har fått komplikasjoner under fødsel. De har bare blitt flyttet fra en avdeling til en annen. Er jo ikke værre enn det[:D]

Back
Topp