Bmi 30. Slankeoperasjon

• Trådstarter Trådstarter Trille
  • Opprettet Opprettet
T

Trille

Guest
Hei. Jeg har bmi på 30. Sliter med overvekt! Ingenting funker og er lei å bruke all energi på slanking.. Ingen pauser! Jeg spurte aleris om operasjon. Og fikk svar tilbake at han kunne vurdere meg. Betale selv selvf. Hva mener dere? Redd dette skal gå galt og at jeg bare blir skinn og ben ? Veier 82 kilo. 165 høy..

Jeg har og høy bmi og hatt problemer med å gå ned i vekt. Jeg har og vurdert opperasjon, men lagt det fra meg. Jeg syns det er skummelt å legge seg under kniven, og at man gjør en vedvarende endring. Nå vet jeg ikke hva du har prøvd ut tidligere, men jeg har tenkt å prøve alt som går ann og ikke gi opp før jeg vurderer opperasjon på nytt. Må vente til jeg er ferdig med graviditeten og ammingen vel og merke :-P
Det beste tipset mitt er: hvis du vurderer opperasjon, vær 100% sikker på at det er det du vil :-) Lykke til :-)

• Har du prøvd å få deg en PT?

Det er den beste løsningen vil jeg råde deg til! Blir billigere også!
Jeg synes ikke 82 kg og 165 cm høres så ille ut! Du tar av mange kilo ved livstilsendring!
Veide selv 79 kg før jeg ble gravid første gang, er 167 cm lang. Gikk det sakte nen sikkert ned til 65 ved å endre vaner.
En slankeoperasjon er ganske drastisk, mange får store problemer med fordøyelsen etterpå. Noen få overlever dessverre ikke operasjonen.
Lykke til med valget :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Hei. Jeg har bmi på 30. Sliter med overvekt! Ingenting funker og er lei å bruke all energi på slanking.. Ingen pauser! Jeg spurte aleris om operasjon. Og fikk svar tilbake at han kunne vurdere meg. Betale selv selvf. Hva mener dere? Redd dette skal gå galt og at jeg bare blir skinn og ben ? Veier 82 kilo. 165 høy..

Du utsetter deg for potensiell fare, både under og etter operasjonen.
Ja risikoen er lav, men den er der.

Hva med PT?
Har selv klart å gå ned fra 123 til 95 på egenhånd (er 176) tok tid men det gikk.
Kvittet meg med bilen og begynte å gå og bruke offentlig transport, endret ikke mye matvanene.

Nå har jeg PT frem til oktober (tusen takk til en snill arbeidsplass som betaler for det)
Har gått ned fra 95 til 87 kg (gikk på vekten nå for å se) så langt i svangerskapet, ønsker å komme ned til 80 selv om jeg og da er overvektig om en ser seg blind på bmi :-)

Ville tatt kontakt med enæringsfysiolog og en PT i første omgang! :) Lykke til med avgjørelsen..

Slik jeg har forstått det så vil ikke de fleste klinikker (også private) tillate operasjon med mindre BMI er på over 35, men det er vel store individuelle forskjeller her. Husk bare å få så mye informasjon som mulig om både fordeler, ulemper og bivirkninger slik at du har et godt grunnlag til å ta en besluttelse. Ønsker deg lykke til! :)

Bare husk at hvis man ikke orker å ta disiplinen med hva man spiser, så må man uansett ta det etter en operasjon, for at magesekken ikke skal utvide seg igjen.

Jeg er enig med alle over, hvis overvekten skyldes kosthold og livsstil er det bedre i alle aspekter å gjøre noe med de to enn å ta snarveien med operasjon.

Lykke til, uansett hva du går for. :)

Jobber selv i treningsbransjen og er PT ved siden av lederstillingen min. Jeg har spesialisert meg på vektreduksjon og de fleste kundene mine er overvektige med bmi over 32. 165 cm og 82 kg er i utgangspunktet ikke en voldsom overvekt, men det kommer helt an på hvordan alt er fordelt på kroppen din.
Det er vanskelig å gi råd til noen man ikke har møtt, men har du ikke forsøkt å trene med PT, kan du prøve dette før du evt tar en fedmeoperasjon. Bruk litt tid på å finne en egnet PT, gjerne en som har videreutdanning innen vektreduksjon/kosthold.

Finn ut hvorfor du ønsker en vektreduksjon, hva er målet ditt? Og viktigst av alt: finn din indre motivasjon. Uten et klart mål for øyet blir veien du har foran deg mye tyngre!

Lykke til :)

De fleste opererer vel ikke hvis du ikke har fra bmi på 35 ink tilleggs sykdommer og fra 40 i bmi uten tilleggs sykdommer.

Hvis du har en bmi på 30 ville jeg som andre prøvd å endre spise vaner og mosjons vaner. Dette er en omstilling du uansett MÅ (bør) gjøre om du skal operer.
Når det gjelder bmi ville jeg gått å tatt en kroppsanalyse for å se hvordan kroppen din er byggd. Bmi tar ikke hensyn til benbyggning eller i du trener å har mye muskelmasse. Den er laget for folk med normal benbyggning og som ikke trener.

Jeg er selv slanke operert. 2 år siden i mai. Jeg hadde en bmi på 45 på det største. Jeg angrer ikke eg sekund på at jeg tok operasjonen. Men jeg begynnte omstillingen før opersjon å har dermed hatt det lettere etter operasjon. Jeg hadde og tilleggs sykdom som er en hormon feil som gjore at d å ta av var ekstremt vanskeligt.

I følge bmi er jeg ennå overvektig, men jeg har kraftig benbyggning og har en del hud til overs. Dette gjør at jeg fremdeles har et "feil" resultat av bmi utregning. Ernerinsfysiologen på sykehuset har bed meg hvertfall om å se vekk fra bmien da den ikke er reell.
Jeg har vært heldig etter operasjon. Veldig lite bivirkninger/komplikasjoner ikke så mye overflødig hud da jeg har vært kjempe flink å trene før og etter, men med så rask vektnedgang du vil ha er det "umulige" å ikke få noe overflødig hud. Dette er noe som bør tenkes over. Klarer du å trene deg ned følger huden mer med fordi det går senere. :-)

De fleste opererer vel ikke hvis du ikke har fra bmi på 35 ink tilleggs sykdommer og fra 40 i bmi uten tilleggs sykdommer.

Hvis du har en bmi på 30 ville jeg som andre prøvd å endre spise vaner og mosjons vaner. Dette er en omstilling du uansett MÅ (bør) gjøre om du skal operer.
Når det gjelder bmi ville jeg gått å tatt en kroppsanalyse for å se hvordan kroppen din er byggd. Bmi tar ikke hensyn til benbyggning eller i du trener å har mye muskelmasse. Den er laget for folk med normal benbyggning og som ikke trener.

Jeg er selv slanke operert. 2 år siden i mai. Jeg hadde en bmi på 45 på det største. Jeg angrer ikke eg sekund på at jeg tok operasjonen. Men jeg begynnte omstillingen før opersjon å har dermed hatt det lettere etter operasjon. Jeg hadde og tilleggs sykdom som er en hormon feil som gjore at d å ta av var ekstremt vanskeligt.

I følge bmi er jeg ennå overvektig, men jeg har kraftig benbyggning og har en del hud til overs. Dette gjør at jeg fremdeles har et "feil" resultat av bmi utregning. Ernerinsfysiologen på sykehuset har bed meg hvertfall om å se vekk fra bmien da den ikke er reell.
Jeg har vært heldig etter operasjon. Veldig lite bivirkninger/komplikasjoner ikke så mye overflødig hud da jeg har vært kjempe flink å trene før og etter, men med så rask vektnedgang du vil ha er det "umulige" å ikke få noe overflødig hud. Dette er noe som bør tenkes over. Klarer du å trene deg ned følger huden mer med fordi det går senere. :-)
Må bare informere deg om at en beinbygning veier ca 2,5 til 4,5 kg så kraftig beinbygning har ikke noe å si på vekta mer enn eventuelt 2 kg;)

Må bare informere deg om at en beinbygning veier ca 2,5 til 4,5 kg så kraftig beinbygning har ikke noe å si på vekta mer enn eventuelt 2 kg;)

Jeg bare skrev det som vi er blitt informerte av av både helsepersonell ( leger, sykepleiere og ernæringsfysiologer ) etter operasjonen. Har også hørt dette fra ganske mangen seriøse treningsfolk og pter....

Jeg bare skrev det som vi er blitt informerte av av både helsepersonell ( leger, sykepleiere og ernæringsfysiologer ) etter operasjonen. Har også hørt dette fra ganske mangen seriøse treningsfolk og pter....
Vel forskning viser noe annet;) og ingen av de legene og seriøse folkene jeg har vært borti kan bekrefte at det med benbygning stemmer:)

Vel forskning viser noe annet;) og ingen av de legene og seriøse folkene jeg har vært borti kan bekrefte at det med benbygning stemmer:)

Som ernæringsfysiologen jeg var hos sa; kraftig beinbygging er en løgn vi damer sier til oss selv for å føle oss bedre :p Men helt enig med deg i at det ikke er noe særlig forskjell på beina og at det ikke er der problemet ligger hos de fleste :)

Som ernæringsfysiologen jeg var hos sa; kraftig beinbygging er en løgn vi damer sier til oss selv for å føle oss bedre :p Men helt enig med deg i at det ikke er noe særlig forskjell på beina og at det ikke er der problemet ligger hos de fleste :)
Tror heller det er hvordan vi bærere vekta og sammensetning av muskler og fett/vann i kroppen. Jeg veier 60 blank, men er faktisk mindre i kroppen en venninna mi som veier 55 og vi er like høye:)

Tror heller det er hvordan vi bærere vekta og sammensetning av muskler og fett/vann i kroppen. Jeg veier 60 blank, men er faktisk mindre i kroppen en venninna mi som veier 55 og vi er like høye:)

Absolutt! Jeg er også sånn :) Ganske mye tyngre da :p

Men kroppen vil jo være større ved kraftig beinbygning. Og beinbygningen må jo dekkes av hud, fett og kjøtt. Så ganske naturlig at man blir litt tyngre.

Men kroppen vil jo være større ved kraftig beinbygning. Og beinbygningen må jo dekkes av hud, fett og kjøtt. Så ganske naturlig at man blir litt tyngre.
Jo men med en variasjon på 2 kg så skal ikke det ha så mye å si. Tenk deg hvis du strekker ut to kg ekstra i bein på 170 cm fks. Hvis du skreller et menneske med tung beinb og et med lett beinb så vil det så og si ikke syntes;)

Jo men med en variasjon på 2 kg så skal ikke det ha så mye å si. Tenk deg hvis du strekker ut to kg ekstra i bein på 170 cm fks. Hvis du skreller et menneske med tung beinb og et med lett beinb så vil det så og si ikke syntes;)
Neida, det er sant. Jeg har ikke kraftig benbygning så kan ikke skylde på det uansett :p akkurat nå kan jeg kun skylde på at jeg er gravid :D

Back
Topp