Blyholdig maling

FruGlad

Elsker forumet
Vi har jo "snakket" om det å male tidligere, men er det noen som vet noe om gammel blyholdingmaling? I gamledager, eller faktisk helt frem til utpå 70-tallet, ble det brukt maling med bly i. Og nå har vi fått brev fra boligselskapet vårt her om at det er oppdaget bly i noe av malingen som er brukt på husene. Dette er gamle murhus som ble rehabilitert for 5 år siden, men da gjorde de ingenting med malingen på vinduene for vinduene er fredet eller noe sånt. Nå viser det seg altså at det er bly i denne malingen. Babyen i magen er jo ekstra sårbar for blyforgiftning... Jeg tenker at så lenge jeg ikke gnager på vinduene og vi lar malingen være i fred så er det ingen fare. Har jeg rett? Amerikanere er jo litt lettskremte av og til og vil sikre seg på alle måter, så tenker at det kanskje høres verre ut enn det virkelig er. Noen som vet?

Jeg kan desverre ikke gi deg noe særlig svar på dette, men siden det er lenge siden det ble malet skulle det vel ikke være noe farlig? Jeg vet at den eneste malingen som er helt trygg for oss gravide er jotun sense. Vanlig vannbasert maling avgir visse stoffer som kan gi astma og allergier hos barnet. (så det lønner seg å male barnerommet lenge før barnet kommer) .. Mitt tante barn fikk astma da hun var 5 - 6 mnd, og det kom like etter at de hadde flyttet inn i nytt hus, som var nokså nymalt, så det kan jo tenkes at malingen faktisk kan ha noe å si.

Men dette ble vist ikke noe svar på det du lurte på :p

Det skal ikke være farlig med mindre man puster inn støvet fra blymalingen, eller spiser/tygger på det...

Det er derfor viktig at barn f.eks ikke står å slår lekene sine i vinduskarmer der det er blymaling, for da vil små biter med malig flake av, eller om man f.eks kjører lekebilen frem og tilbake over malingen så vil små partikler løsne...og det vil forekomme "støvpartikkler"....om du skjønner??

Men så lenge man lar malingen være i fred og ikke rører den så skal den ikke være betydlig farlig i allefall.

Største faren med blymaling er ved renovering....fjerning av blymaling kan være svært vanskelig uten en viss fare for blyforgiftning.

Er det jeg har tenkt også. Har egentlig ikke uroet meg etter at dette ble oppdaget, men amerikanerne sender jo ut lange og detaljerte skriv og skal komme på inspeksjon. De vil vel bare sikre seg på alle mulige måter.

Takk for svar!

ORIGINAL: LilleNurk2011

Er det jeg har tenkt også. Har egentlig ikke uroet meg etter at dette ble oppdaget, men amerikanerne sender jo ut lange og detaljerte skriv og skal komme på inspeksjon. De vil vel bare sikre seg på alle mulige måter.

Takk for svar!

Ja, de er jo nødt til å være hysteriske, så ingen kan saksøke om det skulle være noen som blir syke...
Men ofte blir det litt vell mye, og det er litt dumt...

Man får liksom ikke no ordentlig begrep om HVOR farlig ting er...for hvis noe er litt farlig, så skal det håndteres som veldig farlig.. uansett....Finnes ikke no skala liksom...I usa så er det enten farlig, eller så er det ikke farlig.[;)]

Back
Topp