Blr det gjøres endringer i barnetrygden?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Barnetrygden har stått stille i beløp siden jeg var liten. Syns egentlig den burde øke i takt som alt annet. Ellers har jeg ikke mange meninger om den. Er egentlig ganske fornøyd slik den er, men skjønner ikke at beløpet har vært det samme så lenge.

Dette er noe alle med barn skal ha. Dersom enkelte grupper bør få mer støtte enn andre så får det dekkes av andre stønader.

Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter til forsørgelse av barn. Og når alle utgifter øker så blir barnetrygden mindre og mindre verdt, så jeg synes den bør øke i takt med prisene for forsørgelse av barn.

Syns det er feil beløpet har vært likt så lenge. Men syns og det at ikke alle har behov for den. Hvis foreldrene fks tjener over 1 mill til sammen i årslønn har dukke behov for barnetrygd. Tjener man mindre har man behov for litt mer

Syns det er feil beløpet har vært likt så lenge. Men syns og det at ikke alle har behov for den. Hvis foreldrene fks tjener over 1 mill til sammen i årslønn har dukke behov for barnetrygd. Tjener man mindre har man behov for litt mer
Skjønner deg. Men jeg syns likevel det er fint at alle får likt uavhengig av inntekt. Dette skal gå til å forsørge barna, så da regner jeg med at de som har god råd sparer barnetrygden til barna sine. Alenemødre får dobbel barnetrygd. Burde vel heller vært mulig å si den fra seg, men at alle burde kunne få barnetrygden. De som tjener 1 mill betaler jo mer skatt enn de som ikke jobber, så ser ikke hvorfor de ikke skal få den.

Skjønner deg. Men jeg syns likevel det er fint at alle får likt uavhengig av inntekt. Dette skal gå til å forsørge barna, så da regner jeg med at de som har god råd sparer barnetrygden til barna sine. Alenemødre får dobbel barnetrygd. Burde vel heller vært mulig å si den fra seg, men at alle burde kunne få barnetrygden. De som tjener 1 mill betaler jo mer skatt enn de som ikke jobber, så ser ikke hvorfor de ikke skal få den.
Barnetrygden skal jo være for at økonomien skal kunne gå greit selv etter barn. Er jo hyggelig at det ikke er forskjellsbehandling. Men dette kommer opp til diskusjon til neste år. Syns de som har minst skal få mer enn de som har i overflod. Noen steder får innvandrere gratis barnehageplass. Hadde vært bedre å gi alle med dårlig råd gratis barnehage for at foreldre skal kunne jobbe..

Barnetrygden skal jo være for at økonomien skal kunne gå greit selv etter barn. Er jo hyggelig at det ikke er forskjellsbehandling. Men dette kommer opp til diskusjon til neste år. Syns de som har minst skal få mer enn de som har i overflod. Noen steder får innvandrere gratis barnehageplass. Hadde vært bedre å gi alle med dårlig råd gratis barnehage for at foreldre skal kunne jobbe..
Innvandrere får gratis barnehageplass??? :o De får ikke gratis barnehageplass fordi de er innvandrere, hallo!? Det finnes ordninger via NAV som gjør at familier med lav inntekt får dekket mye av utgiftene til barnehager. Jeg har mine barn i en barnehage der ALLE barn fra barnehageåret de fyller 4 år har 20 timers gratis kjernetid uavhengig av hvor foreldrene kommer fra.

Last edited:
Dette er noe alle med barn skal ha. Dersom enkelte grupper bør få mer støtte enn andre så får det dekkes av andre stønader.

Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter til forsørgelse av barn. Og når alle utgifter øker så blir barnetrygden mindre og mindre verdt, så jeg synes den bør øke i takt med prisene for forsørgelse av barn.
Enig med du!

Barnetrygden skal jo være for at økonomien skal kunne gå greit selv etter barn.
Det er vel nettopp derfor den bør være lik for alle tenker jeg. Man har jo sin inntekt og sine utgifter, de som har dårlig råd skal jo ikke "tjene" på å få barn. Alle får det samme tilskuddet da alle barn koster ca det samme. Dekker ikke alle utgiftene hos et barn, men det skal den heller ikke.

Innvandrere får gratis barnehageplass??? :eek: De får ikke gratis barnehageplass fordi de er innvandrere, hallo!? Det finnes ordninger via NAV som gjør at familier med lav inntekt får dekket mye av utgiftene til barnehager. Jeg har mine barn i en barnehage der ALLE barn fra barnehageåret de fyller 4 år har 20 timers gratis kjernetid uavhengig av hvor foreldrene kommer fra.
Ja er flere innvandrere som får gratis plass siden foreldrene holder dem hjemme og ungene lærer ikke norsk. Det har vært prøvd i kun en bydel så langt i min kommune som jeg vet om. Det høres jo greit ut. Jeg syntes igrunn ikke det er innvandrerne som skal få mest støtte hele tiden. De får jo en del allerede. Mens andre her som sliter omtrent får ingenting

Syns den burde bli behovsprøvd. Er "bortkastet" penger for staten og gi til de som har flere millioner i årsinntekt. Barnetrygd koster den norske stat forferdelig mye hvert år. Velferdsstaten Norge kommer ikke å eksistere til evig tid. Det må strammes inn nå så det er noe igjen til senere generasjoner. Og dette gjelder mye mer en bare barnetrygden.

Det er vel nettopp derfor den bør være lik for alle tenker jeg. Man har jo sin inntekt og sine utgifter, de som har dårlig råd skal jo ikke "tjene" på å få barn. Alle får det samme tilskuddet da alle barn koster ca det samme. Dekker ikke alle utgiftene hos et barn, men det skal den heller ikke.
Er vell ingen som direkte tjener på noe barnetrygd.,

Her i DK får man barnetrygd ut i fra inntekt. Helt fair mener jeg!

Jeg er helt avhengig av barnetrygda! Men den er lav i forhold til hva ting koster. Lønna øker, så hvorfor ikke barnetrygda ?

For min egen del kunne den fint vært justert opp. Vi er helt avhengig av den for å få det til å gå rundt.

Jeg synes den skulle ha vært behovsprøvd. Det blir litt feil når noen er fullstendig avhengig av de pengene for å kunne forsørge barna skikkelig, mens andre igjen setter de inn på høyrentekonto til barna. Dette vil jo igjen føre til enda større forskjeller i samfunnet, når noen kan ha mange hundre tusen i egenkapital til bolig f.eks fordi foreldrene hadde økonomi til å spare barnetrygda deres hele oppveksten.
Barnetrygd skal gå til forsørging av barna, ikke til sparing.

Jeg synes den skulle ha vært behovsprøvd. Det blir litt feil når noen er fullstendig avhengig av de pengene for å kunne forsørge barna skikkelig, mens andre igjen setter de inn på høyrentekonto til barna. Dette vil jo igjen føre til enda større forskjeller i samfunnet, når noen kan ha mange hundre tusen i egenkapital til bolig f.eks fordi foreldrene hadde økonomi til å spare barnetrygda deres hele oppveksten.
Men det kunne jo vært greit om alle hadde mulighet til å spare litt til barna sine?

Barnet mitt koster vel like mye som ditt? Og jeg bruker mer enn barnetrygda hver mnd på barnet. Kan jo likegreit si at jeg brukte barnetrygda på utstyr, men sparer fra mi lønn, inn på kontoene til barna?!

Jeg hadde spart pengene uavhengig av barnetrygda. Det hadde nok de fleste som sparer til barna gjort. Jeg kan ikke la være å spare egenkapital til mitt barn fordi ditt barn ikke får det vel?

Ja er flere innvandrere som får gratis plass siden foreldrene holder dem hjemme og ungene lærer ikke norsk. Det har vært prøvd i kun en bydel så langt i min kommune som jeg vet om. Det høres jo greit ut. Jeg syntes igrunn ikke det er innvandrerne som skal få mest støtte hele tiden. De får jo en del allerede. Mens andre her som sliter omtrent får ingenting
Syns det er feil at du gjør dette emnet til en sak om gratis barnehage for innvandrere. Vi snakket om barnetrygd. Grunnen til det finnes ordninger som gjør at noen innvandrerfamilier med lav inntekt får gratis kjernetid i barnehager er jo for å integrere barna, og få foreldrene ut i jobb. Bedre at de barna begynner i barnehagen, enn at de er hjemme med kontantstøtte. Uansett så jobber jeg i NAV og det er maaaaange nordmenn som får støtte til utgifter til barnehage, så vær så snill å ikke fremstill det som om alle innvandrere får gratis barnehage for det er bare tull. Alle med lav inntekt kan søke om hjelp til utgifter til barnehage uavhengig av etnisitet. Det kan du lese mer om på nav.no :)

Back
Topp