Blomsterfrø- såing-

jhygtfrdew

Gift med forumet
Noen her som er flinke på det å så blomster?

Jeg har før alltid kjøpt ferdige sommerblomster. Har alltid hatt lyst til å så med fra, men det har liksom aldri blitt noe av.
(Gjorde det noen ganger for 100 år siden, med varierende resultater)

Men nå etter at jeg har blitt voksen, og no fått egen hage, så hadde det vært litt kult.

Så i går på plantasjen kjøpte jeg inn mye. Skal ta bilde og legge det inn i neste innlegg. (skriver ifra macen min nå, så blir mere styr å legge inn bilde da.)

Kjøpte både blomsterjord, og små potter til å så de i.
Så... Har du noen smarte tips? Kjerne tips til enkelte typer som er enklere enn andre også.
Jeg kan kjøpe flere typer. Jeg liker best farger som: rosa, lilla, blå, hvit

Her er gårsdagens fangst:

ImageUploadedByBV Forum1362910676.715615.jpg

Sukkerertene og mesteparten av solsikkene skal jeg ta med bort til min mamma. Plante de der.
Arti til barnebarna det tenker jeg:)

La dem stå varmt og godt, gjerne med plast/glapak over til de har blitt 1 eller 2 cm, sett dem deretter litt kjølig (ikke kaldt), da vokser de senere og blir sterkere og tykkere :-)

Eneste jeg har planlagt og plante er gulrøtter,samlet opp masse melkepakker og venter bare på å finne mold i butikkene :) men finner sikkert på å plante blomster og siden jeg laget blomsterbed i fjord :)
Beste tipset er som over,gjennomsiktig plast over til de har vokst litt og varme,og lyst..

Her er gårsdagens fangst:

Vis vedlegget 7687

Sukkerertene og mesteparten av solsikkene skal jeg ta med bort til min mamma. Plante de der.
Arti til barnebarna det tenker jeg:)

Sukkererter, forglemmegei og solsikker skal jeg også så :) og sikkert noen flere. Har heller ikke noe så-erfaring så dette blir spennende. Kjøpte hus i sommer så vil gjerne sette mitt eget preg på hagen.

Om dere har lyst til å plante i hagen vil jeg anbefale blomsterløk, de kan man også "gi en start" inne og plante ut etterpå :-) jeg har plantet liljeløk, og de blir flere og flere hvert år, de både frøer seg og så utvides løken på en måte, sånn at man plutselig har klynger med blomster :-) tulipanene har ikke formert seg for meg, men de kommer år etter år og jeg elsker dem :-)

Vedlegg

• 1362913401803.jpg
    1362913401803.jpg
    125,3 KB · Visninger: 11
  • 1362913493714.jpg
    1362913493714.jpg
    81 KB · Visninger: 11
  • 1362913545312.jpg
    1362913545312.jpg
    71,2 KB · Visninger: 11
  • 1362913582317.jpg
    1362913582317.jpg
    79,9 KB · Visninger: 11
Det eneste jeg tenker på er den forglemmegeien.. Jeg har hatt 2 stk tror jeg, og begge kommer ikke opp før året etter såing :p

Ellers har jeg, bortsett fra stemorsblomster (det kan du jo plante innendørs og sette ut etterhvert, bare ikke i sola, da blir de svidd) pleid å så direkte i bedet. Så kommer blomstene etterhvert.

Det jeg har hatt forspiring på i fjor var: Tomater, paprika og stemorsblomster.
Ellers sådde jeg også stemorsblomster på friland, men de kom så seint at ikke alle rakk å blomstre..

Og kornblomster er kjempefine og lette å ha med og gjøre! Og kjempefine å tørke, de holder seg slik de er, de er såkalte "evighetsblomster". Jeg sådde en haug med kornblomster i bedet i fjor, var veldig pent å se på.

I år skal jeg vel ha erteblomster i allefall, og blomkarse. Blomkarsen kan du ha forspiring på :) Vet ikke helt når, jeg plukket frøene fra min avling i fjor, så. De kan også sås direkte ute når det blir varmt. Og så kan de spises ;) Blomstene altså.

Eneste jeg har planlagt og plante er gulrøtter,samlet opp masse melkepakker og venter bare på å finne mold i butikkene :) men finner sikkert på å plante blomster og siden jeg laget blomsterbed i fjord :)
Beste tipset er som over,gjennomsiktig plast over til de har vokst litt og varme,og lyst..

Melkekartonger ja, det brukte vi når jeg var lita. Det er notert, og det skal jeg bruke!!! :)

Om dere har lyst til å plante i hagen vil jeg anbefale blomsterløk, de kan man også "gi en start" inne og plante ut etterpå :) jeg har plantet liljeløk, og de blir flere og flere hvert år, de både frøer seg og så utvides løken på en måte, sånn at man plutselig har klynger med blomster :) tulipanene har ikke formert seg for meg, men de kommer år etter år og jeg elsker dem :)

Takk for tips. jeg kjøpte mange forskjellige løker i fjor. Endel tulipaner og andre vårløker. Satte de ned i september og det ble helt syyyykt med regn etter det.. Så veldig spent på om de råtnet inni jorda eller om de overlevde. Etter det ble det jo veldig kaldt, så de er nedfrøset inni jorda enplass nå,.. hehe.. Spennende.. :)

Om dere har lyst til å plante i hagen vil jeg anbefale blomsterløk, de kan man også "gi en start" inne og plante ut etterpå :) jeg har plantet liljeløk, og de blir flere og flere hvert år, de både frøer seg og så utvides løken på en måte, sånn at man plutselig har klynger med blomster :) tulipanene har ikke formert seg for meg, men de kommer år etter år og jeg elsker dem :)

Var mange fine planter du har da. Jeg satte ned en rosebuske i forrifjor og den ble fin den. Klatrerose, men fikk veldig med lus på den i fjor. Spraya med grønnsåpevann og lusene døde. Satte ned lavendel og håper den holder lusene vekke. Satte også ned en annen klatrerose på fremsiden av huset i fjor høst. Sammen med klematis, så det blir spennende. Håper på at den vil klatre oppover en lyktestolpe.. hoho.. Er veldig vindete akkurat der, så bare et prøveprosjekt. TRor egentlig at de ikke vil trives der... Men men.. En må prøve å feile litt.. hehe
Var en hardfør variant...

Håper mine løker kkommer opp og blir fine klaser med flotte tulipaner og vårløkblomseter.. *drømme*

Mååå bare vise min favoritthobby <3 det morsomme er jo at jeg ikke spiser tomater selv, men det lukter så godt i drivhuset når jeg har plantene der :p

Vedlegg

• 1362937644227.jpg
    1362937644227.jpg
    56,6 KB · Visninger: 3
  • 1362937723879.jpg
    1362937723879.jpg
    82,4 KB · Visninger: 3
  • 1362937813417.jpg
    1362937813417.jpg
    92,1 KB · Visninger: 3
  • 1362937839967.jpg
    1362937839967.jpg