Blokkfløyte...

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Felix sier han vil lære å spille blokkfløyte. Mannen min stønner og skjærer grimaser, men jeg har nå kjøpt en fløyte uansett. Er han for liten? Jeg husker ikke helt hvor gamle vi var da vi startet. Bør jeg lære ham litt noter før jeg viser ham fløyten? Eller kan vi starte med noter og spilling samtidig? Noen som husker noe fra egen barndom, eller har barn som går på en ekte musikkbarnehage? Ingen som vet om noen musikkbøker for barn som skal lære noter? (Siden jeg som vanlig tror jeg kan lese meg til alt. :P ) 
 
Amelia har allerede hatt sin første blokkfløyte. Hun fikk den i gave av noen som hadde vært i Syden :)

Men det har vært mest utoner fra henne og vi har heller ikke prøvd å lære henne det. Tenker vel at det er litt tidlig.....

Så ble den plutselig ødelagt da noen fikk tråkket på den, ble vel ikke kjempelei oss for det da :)

Jeg lærte det selv på barneskolen, så venter nok med det til å lære henne noen instrumenter enda...
 
Hehe, ja de kan ha helt grusom lyd. Husker vi også hadde på barneskolen, og at ikke alle foreldrene var så begeistret akkurat. En jente i klassen min fikk ikke lov å ta med blokkfløyten hjem, og måtte øve i skogen. Skolefløytene våre var horrible da, men jeg har kjøpt en billigfløyte som knapt er bedre nå også. Hvis han mot formodning skulle bli en ivrig blokkfløytespiller, så investerer jeg heller i en fløyte med god lyd senere. 

Jeg gikk en time i uken på en musikkbarnehage der jeg lærte noter og litt piano fra jeg var 3 år, men jeg tror ikke jeg lærte blokkfløyte før senere. Husker at lillesøsteren min som gikk i en annen musikkbarnehage spilte blokkfløyte i alle fall et par år før hun begynte på skolen, men den gangen var det jo senere skolestart. Jeg er litt redd for at han rett og slett har for små fingre, og det får jeg ikke sjekket uten å gi ham fløyten. Han har så desperat lyst til å lære noe hele tiden denne gutten min, og musikk er vel noe som ingen synes er veldig nerdete om han lærer seg litt tidlig? 
 
Teodor har hatt blokkfløyte lenge han. 
Det var en gang for 1,5 år siden omtrent, at han fikk penger av sin oldemor som han kunne bruke på lekebutikken. 
Han fikk lov til å velge hva han ville som han hadde råd til, og endte med en nokså fargerik blokkfløyte. 
Han elsker musikk, de har mye sang og musikk i barnehagen, og pleier ofte å ha konserter med fløyte eller gitar :p
 
Så flott! Er fingrene hans lange nok for blokkfløyten? Det høres helt supert ut med mye sang og musikk i barnehagen, det kunne jeg ønsket meg også. :)

Vi har bare startet litt med noter nå i helgen, uten å finne fram fløyten. Noter og rytmer var visst veldig morsomt i seg selv. :)
 
Har ikke sett så veldig nøye på hvordan han bruker fingrene, men han treffer ikke akkurat slik at spillingen høres pent ut
 
Han var alt for liten.  Han klarer ikke strekke fingrene slik at de dekker hullene, så det høres enda verre ut enn vanlig blokkfløytespilling. Det sto på fløyten at den var fra 4 år, men det ser ut som om Felix kanskje må vente enda lengre. 
 
Back
Topp