Blodverdi / jernverdi. *lurer*

Babyfacepsycho

Glad i forumet
Her i Sverige så måler dem som regel bare blodverdien, den så fin ut og ligger på 127, så det er jo greit.
Men jeg vet selv at jeg har hatt problemer med jernnivået før, så bad dem ta blodprøve på det også. Dem syntes det var unødvendig siden blodverdien var såpass høy, men gjorde det tilslutt.

Jernnivået lå på 8 på sist kontroll, var da i uke 12, (er nå 22+2) så dem fikk jo pent bare være enige med meg om at det var bra dem tok den blodprøven og jeg spiser jern.
Skal ta blodprøve igjen den 7 mars, men frykter det ikke er noe bedre siden sist, siden jeg er en hel del svimmel.
Dem skal egentlig bare ta blodverdien da også, men jeg burde vel kreve at dem sjekker jernnivået også da?

Hvordan er det i Norge? Sjekker dem både blodverdien og jernnivået der? Jeg mener og huske at dem gjorde det når jeg ventet største jenta, bodde da i Norge, men er usikker.
Synes i grunnen det er rart at jeg må mase meg til at dem skal sjekke det, eller er det kanskje normalt og ikke sjekke det hvis blodverdien er greit?

Her blir jernnivået stort sett sjekket ved hver kontroll, iallfall gjorde de det på meg, siden jeg hadde såpass lavt.
Tror ikke de sjekket blodverdien.

jeg ble sjekka for blodprosent med jevne mellomrom..

ORIGINAL: *Aulile*

Blodprosenten er vel den verdien som jeg har 127, men måler den jernnivået (det som jeg har 8) på deg eller gjør dem bare det hvis blodprosenten er lav?
Forstår ikke helt det, for i Sverige prater hvertfall alle om den verdien jeg har på 127, og den er jo fin så da skulle jeg jo ikke ha spist jern egentlig, men når dem sjekket jernnivået og det var på 8 så måtte jeg starte med jern med en gang.

ORIGINAL: Babyfacepsycho

Blodprosenten er vel den verdien som jeg har 127, men måler den jernnivået (det som jeg har 8) på deg eller gjør dem bare det hvis blodprosenten er lav?
Forstår ikke helt det, for i Sverige prater hvertfall alle om den verdien jeg har på 127, og den er jo fin så da skulle jeg jo ikke ha spist jern egentlig, men når dem sjekket jernnivået og det var på 8 så måtte jeg starte med jern med en gang.

blodprosenten er 8 osv...... har aldri hørt om blodverdi jeg[&:]

Blodverdi er et begrep jeg ikke er kjent med. Kan det være det samme som blodprosent, som de kalte det før i Norge, nå kalt hemoglobin?
Det er dessverre ofte slik at om en har en fin hemoglobin, går de ut i fra at også jernlageret (ferritin) er bra - noe det ikke alltid er.
Jeg hadde en ok hemoglobin i svangerskapet (den lå på 10-11), mens ferritin lå på 7. Var trøtt, svimmel, mye hodepine etc.
Måtte mase meg til å få målt den. Og måtte selvsagt starte opp med jern når de så hvor lav den var.
Er viktig å ha et ok ferritinnivå før fødsel, da en kan miste mye blod og trenger et jernlager til å bygge nye blodceller av.

ORIGINAL: Babyfacepsycho

blodprosenten er 8 osv...... har aldri hørt om blodverdi jeg[&:]

Hmm, ja jeg vet egentlig ikke hva det er dem mener jeg, men hvertfall ligger min verdi på 127, og den skal visst være over 110 - 120. Ligger den mellom 70 - 110 så må man spise jern tror jeg det var. Så utifra det så mente dem jeg ikke skulle ta jern, så hadde det ikke vært for at jeg ba dem sjekke mer nøye så hadde  dem jo aldri funnet ut hvor lavt jernnivået mitt var. [&:]

Man går vel gjerne utifra at hvis blodprosenten er bra er det et tegn på at jernnivå ol. også er "bra" noe som ikke alltid stemmer har jeg forstått...

Back
Topp